×
عضو کمیسیون اقتصادی:

تشریفات قانونی در انتخاب رئیس بورس نادیده گرفته نشود

آرا شاوردیان، در توئیتی تاکید کرد که فرآیند انتخاب رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار باید با رعایت کامل تشریفات قانونی صورت گیرد تا استقلال این نهاد حفظ شود.

  • محمدامین سالاری
  • ۲۰ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۲:۴۹
  • ۰
  • تشریفات قانونی در انتخاب رئیس بورس نادیده گرفته نشود

    آرا شاوردیان نماینده مسیحیان ارامنه شمال کشور در مجلس شورای اسلامی در رشته توئیتی نوشت:

    *قانونا معرفی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در هفته جاری ممکن نیست.*
    نحوه تعیین رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار دارای تشریفات شکلی و ماهوی‌ای است که عدم رعایت آن سازمان را تضعیف و با چالشهای حقوقی و مدیریتی مواجه میکند که توجه به نکات زیر مهم است:

    ۱- انتخاب رئیس سازمان صرفا در صلاحیت هیات مدیره است و وزیر و شورایعالی بورس و اوراق بهادار نقش انتخاب کنندگی ندارد. هیات مدیره رئیس هیات مدیره را به شورا پیشنهاد و در صورت تایید، وزیر حکم ریاست سازمان را برای او صادر میکند.
    ۲- با توجه به ماده ۲۱۶ قانون آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی هر تصمیم گیری شورایعالی منوط به رعایت تشریفات شکلی (مهلت یکهفته‌ای برای بررسی جوانب تصمیم‌گیری و امکان نظارت) است و بر همین اساس شورایعالی نمیتواند خارج از دستورات اعلام شده قبلی اتخاذ تصمیم نماید.
    ۳- درحال حاضر دو راه برای تعیین رئیس سازمان وجود دارد که: – هیات مدیره از بین ۴ عضو باقیمانده (اکثریت آرا یا قید قرعه در شرایط برابری آرا) رئیس هیات مدیره را تعیین و جهت تایید به شورایعالی معرفی کند.

    یک هفته بعد از این تاریخ، شورایعالی نسبت به تایید گزینه معرفی شده از سوی هیات مدیره اتخاذ تصمیم میکند و در این یک یکهفته فرصت بررسی صلاحیت فرد مزبور را دارد. از این مسیر حداقل یکهفته نیاز است.
    – وزیر گزینه‌های جایگزینی عضو مستعفی یا سایر اعضای هیات مدیره را یکهفته قبل به شورایعالی معرفی کند. اگر شورایعالی عضویت گزینه یا گزینه‌های پیشنهادی را تایید کند ترکیب پنج نفره هیات مدیره رئیس هیات مدیره را به شورایعالی پیشنهاد میدهد که این مسیر حداقل دو هفته زمان میبرد.

    ضمناً قانون در جهت استقلال سازمان پذیرش استعفای رئیس سازمان بعهده وزیر و شورایعالی قرار نداده است بلکه هیات مدیره میتواند مکانیزم تعیین رئیس سازمان (رئیس هیات مدیره) را فعال نماید.

    لینک کوتاه (کلیک کنید): https://sobhemajles.ir/?p=19306

    ارسال دیدگاه

    نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.

    نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.

    نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

    دیدگاهتان را بنویسید

    ایمیل شما منتشر نخواهد شد. موارد ضروری علامتگذاری شده اند *

    نظر شما دریافت شد و پس از بررسی منتشر خواهد شد.

    صبح مجلس
  • تمامی حقوق مادی و معنوی محفوظ است. | پایگاه تحلیلی خبری صبح مجلس