×
مصطفی پور دهقان:

خودرو جایگزین در قراردادها نباید تحمیلی باشد

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، گفت: اگر خودروسازی امکان تحویل خودرو درج شده در قرارداد را ندارد باید چند گزینه را معرفی کند و نباید خودرو جایگزینی تحمیلی باشد و این حداقل حق خریداران است.

  • ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۷:۲۳
  • ایکانا
  • ۰
  • خودرو جایگزین در قراردادها نباید تحمیلی باشد

    به گزارش صبح مجلس؛ مصطفی پور دهقان عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در خصوص قراردادهای یک طرفه خودروسازان و مشکلات آن و عدم تحویل خودرو مندرج در قرارداد به خودروسازان، گفت: زمانی که کالایی انحصاری می‌شود و تنها چند تولید کننده و عرضه کننده وجود داشته باشد در تمام دنیا اینگونه است که دست بالا را تولید کننده و عرضه کننده دراختیار می‌گیرند.

    نماینده مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه چندین دهه تولید کنندگان خودرو داخلی از فضای موجود بدترین استفاده را می‌کنند و موجب نارضایتی اجتماعی شده اند، ادامه داد: از این به بعد اگر بخواهیم با روش سابق از تولید داخل حمایت کنیم مردم دلسرد شده‌اند و بیان این موضوع روند فعلی تولید خودرو را برای آنها یادآور می‌شود.

    این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه مشکلاتی که در زمینه قراردادهای بین مشتریان و خودروسازان رخ می‌دهد ناشی از انحصار است، تصریح کرد: با شکل گیری انحصار خودروسازان خودرویی که متعهد شده اند به مشتری تحویل بدهند را تحویل نمی‌دهند. این نمونه از انحصار را حدودا ۶ دهه قبل در آلمان شرقی شاهد بودیم درحالی که در آلمان غربی مشتریان هر نوع خودرویی را استفاده می‌کردند.

    وی با تاکید بر اینکه در هر دوره زمانی و در هر کشوری که انحصار شکل بگیرد پس آن بی کفایتی، بی کیفیتی و نارضایتی است، عنوان کرد: مجلس حتما به موضوع قراردادهای خودروسازان با مشتریان ورود می‌کند و این مسئله را به وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز اطلاع داده ایم و خواستار این شده‌ایم که فضای موجود را برهم بزند تا تکنولوژی و شرکت های چند ملیتی در داخل کشور حضور پیدا کنند و فضا برای واردات و تولیدکنندگان خارجی مهیا شود.

    پور دهقان با بیان اینکه با زیان مردم شاهد نارضایتی اجتماعی می‌شویم، گفت: در مواردی که شاهد مشکل در زمینه قرارداد خرید خودرو یاشیم ورود می‌کنیم و در اولین جلسه کمیسیون صنایع و معادن از مدیران خودروسازی دعوت می‌کنیم تا توضیحات خود را ارائه کنند.

    عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی‌، گفت: اگر خودروسازی امکان تحویل خودرو درج شده در قرارداد را ندارد باید چند گزینه را معرفی کند و نباید خودرو جایگزینی تحمیلی باشد و این حداقل حق خریداران است. اگر مورد مصداقی در این زمینه وجود دارد به کمیسیون صنایع و معادن معرفی شود./پایان پیام

    لینک کوتاه (کلیک کنید): https://sobhemajles.ir/?p=19247

    ارسال دیدگاه

    نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.

    نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.

    نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

    دیدگاهتان را بنویسید

    ایمیل شما منتشر نخواهد شد. موارد ضروری علامتگذاری شده اند *

    نظر شما دریافت شد و پس از بررسی منتشر خواهد شد.

    صبح مجلس
  • تمامی حقوق مادی و معنوی محفوظ است. | پایگاه تحلیلی خبری صبح مجلس