×
عبدالجلال ایری:

رقبا در کمین تصاحب سهم ظرفیت‌های ترازیتی ایران

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس گفت: اگر نسبت به ظرفیت ژئوپلوتیکی کشورمان در حوزه ترازیت بی توجه باشیم و با انفعال از مزایای آن بهره مند نشویم، به زودی رقبای منطقه ای ما با سرمایه گذاری کلان، سهم ترازیتی ایران را تصاحب کرده و با جایگزین شدن مسیرهای جدید دیگر امکان باز پس‌گیری آن به راحتی امکان پذیر نخواهد بود.

  • ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۹
  • ایکانا
  • ۰
  • رقبا در کمین تصاحب سهم ظرفیت‌های ترازیتی ایران

    به گزارش صبح مجلس؛ عبدالجلال ایری در واکنش به مواضع روس‌ها پیرامون کریدور زنگزور گفت: زنگزور برای ایران اهمیت ژئوپلیتیکی و اقتصادی داشته و هرگونه تغییر در وضعیت آن بر منافع کشورمان تاثیر پر رنگی خواهد داشت، ضمن اینکه ایجاد کریدور زنگزور موجب قطع مرز ایران با ارمنستان و دسترسی به کشورهای پیرامونی از مسیر این کشور می‌شود.

    این نماینده مردم در مجلس با تاکید بر اینکه هیچ گونه تغییر در ژئوپلوتیک منطقه را نمی‌پذیریم عنوان کرد: ورود فعالانه دستگاه دیپلماسی مانع زیاده خواهی برخی از کشورهای همسایه می‌شود. متاسفانه عدم واکنش قاطعانه نسبت به اظهارات مسئولان روسیه پیرامون جزایر سه گانه و همچنین زنگزور، موجب شده مقامات این کشور منافع کشورمان را نادیده گرفته و مجددا مواضع نا مناسب خود را تکرار کنند.

    سخنگوی کمیسیون عمران مجلس افزود: جدا از مواضع قاطعانه دستگاه خارجه کشورمان، باید شاهد اقدامات عملی وزارت راه و شهرسازی نیز باشیم و تلاش کنیم ترانزیت از مسیر ایران برای تمامی کشورهای پیرامونی به امن ترین و سریع‌ترین مسیر ممکن تبدیل شده و اساسا انتقال کالا از کشورهای دیگر صرفه اقتصادی نداشته باشند. هم اکنون کریدور ترازیتی ایران از مسیر ارمنستان، چندان شرایط مناسبی نداشته و حتما باید توجه ویژه به این مهم داشته باشیم.

    وی ادامه داد: اگر نسبت به ظرفیت ژئوپلوتیکی کشورمان در حوزه ترازیت بی توجه باشیم و با انفعال از مزایای آن بهره مند نشویم، به زودی رقبای منطقه ای ما با سرمایه گذاری کلان، سهم ترازیتی ایران را تصاحب کرده و با جایگزین شدن مسیرهای جدید دیگر امکان باز پس‌گیری آن به راحتی امکان پذیر نخواهد بود.

    این نماینده مردم در مجلس افزود: ما برای توسعه ترانزیت خود اهدافی در برنامه هفتم توسعه ترسیم کردیم که تحقق آن‌ها بسیار حیاتی و مهم بوده و به هیچ عنوان نباید نسبت به آن بی توجه باشیم. کمیسیون عمران نیز نسبت به تحقق برنامه‌ها و چشم انداز ترسیم شده حساس بوده و دیگر اجازه کوتاهی دستگاه‌های مربوطه را نمی‌پذیرد./پایان پیام

    لینک کوتاه (کلیک کنید): https://sobhemajles.ir/?p=19231

    ارسال دیدگاه

    نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.

    نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.

    نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

    دیدگاهتان را بنویسید

    ایمیل شما منتشر نخواهد شد. موارد ضروری علامتگذاری شده اند *

    نظر شما دریافت شد و پس از بررسی منتشر خواهد شد.

    صبح مجلس
  • تمامی حقوق مادی و معنوی محفوظ است. | پایگاه تحلیلی خبری صبح مجلس