×
عبدالجلال ایری:

فاجعه در انتظار گلستان با تداوم تامین آب شرب از آبهای زیرزمینی

نماینده مردم کردکوی، ترکمن، بندرگز و گمیشان در مجلس وضعیت فرونشست برخی از استان‌های کشور از جمله گلستان را بحرانی دانست و هشدار داد: بیش از 99 درصد مصرف آب شرب مردم گلستان از منابع زیر زمینی تامین شده که هر چه سریع تر باید به فکر جایگزینی آن با شیرین‌سازی آب خزر و بهره مندی از ذخایر سد‌ها باشیم.

  • ۱۷ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۵
  • ایکانا
  • ۰
  • فاجعه در انتظار گلستان با تداوم تامین آب شرب از آبهای زیرزمینی

    به گزارش صبح مجلس؛ عبدالجلال ایری به وضعیت بحرانی فرونشست در ایران اشاره کرد و گفت: طبق آمارهای اعلامی وضعیت فرونشست در چند استان ایران از جمله یزد، کرمان، تهران، اصفهان و گلستان به مرحله بحرانی رسیده و باید برای توقف این روند اقدام اساسی انجام دهیم.

    این نماینده مردم در مجلس بحران خشکسالی و تغییر اقلیم و به‌دنبال آن استفاده بی‌رویه از منابع آب زیرزمینی را از عوامل اصلی فرونشست ارزیابی کرد و افزود: فرونشست‌ها عموما آرام و فرسایشی اتفاق می افتند و در بسیاری از موارد خطرناک تر از زلزله نیز هستند.

    نماینده مردم کردکوی، ترکمن، بندرگز و گمیشان در مجلس وضعیت فرونشست استان گلستان را بحرانی دانست و عنوان کرد: یکی از عوامل مهم فرونشست حفر بی‌رویه چاه‌های کشاورزی و استفاده نادرست از منابع آبی در مصارف کشاورزی بوده که بر فرونشست زمین در استان گلستان تاثیر زیادی گذاشته و از سوی دیگر در این استان بیش از ۹۹ درصد مصرف آب شرب مردم خود را از منابع زیر زمینی تامین می‌کند و هر چه سریع تر باید به فکر جایگزینی این منابع آبی با شیرین‌سازی آب خزر و بهره مندی از ذخایر سد‌ها باشیم.

    ایری خاطرنشان کرد: با وجود فرونشست ۲۰ سانتی‌متری، اصلاح و بهبود زیرساخت‌های استان گلستان مانند جاده، راه آهن، خطوط برق و … راه به جایی نخواهد برد و فرونشست زمین تمامی سازه‌های عمرانی استان را از بین خواهد بر لذا اگر جلوی برداشت‌های غیرمجاز آب در گلستان گرفته نشود به طور حتم این استان شمالی با فاجعه زیست‌محیطی و عمرانی مواجه خواهد شد.

    ایری به آخرین وضعیت آب‌شیرین‌کن استان اشاره کرد و گفت: پس از پیگیری‌های مختلف، پروژه احداث آب‌شیرین‌کن در انتظار ابلاغ سازمان برنامه و بودجه به آب و فاضلاب است تا قرارداد این پروژه منعقد شود.گلستان برای احداث آب‌شیرین‌کن مشکل اعتباری ندارد چرا که این پروژه توسط بخش خصوصی انجام می‌شود و برای تامین سرمایه مشکلی وجود ندارد.

    نماینده مردم غرب گلستان در مجلس شورای اسلامی اظهار امیدواری کرد؛ پروژه شیرین‌سازی آب دریای خزر در کمترین زمان اجرا شود تا به واسطه آن مشکل قطعی آب شرب مردم گلستان پایان یابد./ پایان پیام

    لینک کوتاه (کلیک کنید): https://sobhemajles.ir/?p=19188

    ارسال دیدگاه

    نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.

    نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.

    نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

    دیدگاهتان را بنویسید

    ایمیل شما منتشر نخواهد شد. موارد ضروری علامتگذاری شده اند *

    نظر شما دریافت شد و پس از بررسی منتشر خواهد شد.

    صبح مجلس
  • تمامی حقوق مادی و معنوی محفوظ است. | پایگاه تحلیلی خبری صبح مجلس