×
بازخوانی یک تصمیم تاریخی در مجلس اول؛

واکنش رهبر انقلاب به عدم رأی اعتماد مجلس به نخست‌وزیری دکتر ولایتی در سال ۱۳۶۰

سید علی خامنه‌ای، در مصاحبه‌ای با روزنامه جمهوری اسلامی در تاریخ 2 آبان 1360، از تصمیم شجاعانه مجلس در عدم رأی اعتماد به نخست‌وزیری دکتر ولایتی تمجید کرد و استقلال مجلس را مورد تأکید قرار داد.

  • محمدامین سالاری
  • ۸ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۸:۱۲
  • روزنامه جمهوری اسلامی
  • ۰
  • واکنش رهبر انقلاب به عدم رأی اعتماد مجلس به نخست‌وزیری دکتر ولایتی در سال ۱۳۶۰

     به گزارش صبح مجلس؛ در روزهای پرالتهاب سال ۱۳۶۰، مجلس شورای اسلامی با اقدامی جسورانه از رأی اعتماد به دکتر علی‌اکبر ولایتی برای سمت نخست‌وزیری خودداری کرد. در واکنش به این تصمیم، سید علی خامنه‌ای که در آن زمان دبیری حزب جمهوری اسلامی را بر عهده داشت، در مصاحبه‌ای با روزنامه جمهوری اسلامی، از این اقدام مجلس به عنوان یکی از شجاعانه‌ترین تصمیمات یاد کرد. او ضمن تأکید بر اهمیت استقلال مجلس در یک جامعه انقلابی، دلیل عدم رأی اعتماد را ناشی از عدم شناخت کافی نمایندگان از دکتر ولایتی دانست و اطمینان داد که نامزدهای دیگری برای این سمت در نظر دارد.

     س: لطفاً نظرتان را در مورد عدم رأی تمایل مجلس به نخست‌وزیری آقای دکتر ولایتی بیان فرمایید.
    ج: بسم‌الله الرحمن الرحیم. من این اقدام شجاعانهٔ مجلس را ستایش می‌کنم و معتقدم این کار از شجاعانه‌ترین اقدامات مجلس بوده است و استقلال مجلس برای ما مسئلهٔ ارزشمندی است، زیرا که معتقدیم مجلس در یک جامعهٔ انقلابی مانند جامعهٔ ما، مادر همهٔ تصمیم گیری‌هاست.

     اما دلایل من برای انتخاب ایشان قانع‌کننده است و به اعتقاد من همچنان آقای دکتر ولایتی برای پست نخست‌وزیری یک فرد شایسته می‌باشد و عدم تمایل آرای مجلس بیشتر بر اثر عدم شناخت از ایشان بوده که به این شکل نتیجه داده است، چون همان‌طور که اطلاع دارید حدود چهل رأی ممتنع وجود داشت و آراء ممتنع به معنای نداشتن شناخت از آقای ولایتی بوده است که مطمئناً اگر این شناخت را وکلای محترم داشتند، به ایشان رأی مثبت می‌دادند.

     به‌هرتقدیر ما خسارتی ندیدیم و من پنج کاندیدای دیگر برای احراز مسئولیت نخست‌وزیری در نظر دارم که ان‌شاءالله در اولین جلسهٔ مجلس شورای اسلامی (یکشنبه) یکی از آنها را معرفی خواهم کرد .

     س: عده‌ای از نمایندگان مجلس تصور می‌کردند به‌خاطر این که شما دبیرکل حزب هستید حتماً کاندیداهایی را که انتخاب می‌کنید مجلس خواهد پذیرفت. در این زمینه نظرتان چیست؟
    ج: ما هرگز حتی در کادر انضباط حزبی راه را بر تصمیم‌گیری مستقل و آزادانهٔ افراد نبسته‌ایم و این نسبت به کسانی هم که بار مسئولیت نمایندگی مجلس را به دوش ندارند صادق است، چه رسد به آنهایی که بار مسئولیت نمایندگی را هم بر دوش می‌کشند .

    س: باتوجه‌به این که شما یکی از نمایندگان مجلس بوده‌اید، چه تحلیلی پیرامون عدم انتخاب آقای ولایتی دارید؟
    ج: شما خبرنگاران چیزهایی را می‌بینید که ممکن است مسئولان سیاسی کشور آن را ندانند و آن خط کم‌رنگ را باید جستجو کنید که چه خطی است؟ اگر به مجلس شورای اسلامی نظر کنید و آن کارنامهٔ دوساله را ورق بزنید خواهید دید که جناح‌بندی‌ها و پیشنهادهایی که به مجلس شده جز در موارد اندک و از سوی افراد معدودی کلاً تابع تشخیص‌های فطری و به دنبال یک باور وجدانی بوده است، چنان که بارها اتفاق افتاده است دو فرد که در مجلس شورای اسلامی ازهرجهت در کنار یکدیگر هستند، درباب یک مسئله و یک لایحه ممکن است با رد نظرهای یکدیگر رأی دهند و لذا ما چه اصراری داریم که مسئله را به یک جریان مربوط کنیم؟

    س: آیا هفتهٔ آینده نخست‌وزیر پیشنهادی شما به مجلس معرفی خواهد شد؟
    ج: بله حتماً معرفی خواهم کرد.

    لینک کوتاه (کلیک کنید): https://sobhemajles.ir/?p=19044

    ارسال دیدگاه

    نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.

    نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.

    نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

    دیدگاهتان را بنویسید

    ایمیل شما منتشر نخواهد شد. موارد ضروری علامتگذاری شده اند *

    نظر شما دریافت شد و پس از بررسی منتشر خواهد شد.

    صبح مجلس
  • تمامی حقوق مادی و معنوی محفوظ است. | پایگاه تحلیلی خبری صبح مجلس