×
تحلیل نگاه عمیق رهبر انقلاب از عملکرد مجلس شورای اسلامی در رای اعتماد به وزرا،

اعتماد قاطع مجلس به کابینه؛ نماد اتحاد در عمل

در یک اقدام کم‌نظیر و قابل‌توجه، مجلس دوازدهم با رأی اعتماد قاطع به تمامی وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم، نمادی از اتحاد و همدلی میان قوای کشور را به نمایش گذاشت. این اتفاق که به‌عنوان یکی از تصمیمات کلیدی در عرصه سیاسی کشور محسوب می‌شود، نشان‌دهنده عزم نمایندگان در حمایت از دولت برای عبور از چالش‌ها و پیشبرد برنامه‌های اجرایی کشور است.

  • فضل‌الله سرزعیم
  • ۳ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۵
  • ۰
  • اعتماد قاطع مجلس به کابینه؛ نماد اتحاد در عمل

     فضل‌الله سرزعیم فعال رسانه و اندیشه امامین انقلاب طی یادداشتی نوشت؛ رأی اعتماد مجلس دوازدهم به تمامی ۱۹ وزیر پیشنهادی دولت چهاردهم، یک اتفاق مهم در عرصه سیاسی کشور است که توجه و اظهارنظر سیاسیون، اصحاب رسانه و به تبع آن مردم را به همراه داشته است. این رخداد که در تعامل بین دولت‌ها و مجالس مختلف بعید نبوده و سوابق متعددی دارد، در اندیشه‌های راقی مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی)، نمادی از همدلی و وفاق میان قوای کشور است. (۱)

    این رأی اعتماد کامل، علاوه بر نشان دادن اعتماد مجلس شورای اسلامی به دولت جدید، نشان‌دهنده نقش مهم و حیاتی مجلس در تعیین سرنوشت اجرایی کشور نیز هست. رهبر انقلاب در بیانات خود به این موضوع پرداخته‌اند که مجلس با درنظرگرفتن واقعیت‌ها و مصالح کشور، به وزرای پیشنهادی رأی اعتماد داده و همواره این موضوع را به‌عنوان یکی از نشانه‌های مهم مردم‌سالاری در نظام اسلامی مطرح کرده‌اند.

    این یادداشت با تکیه بر اندیشه‌های حضرت آیت‌الله خامنه‌ای (مدظله‌العالی)، به بررسی جایگاه رأی اعتماد کامل مجلس در نظر ایشان، نقش مجلس در تسهیل امور اجرایی و اداره کشور، همچنین ضرورت پرهیز از سیاه‌نمایی و تخریب در فضای سیاسی کشور می‌پردازد.

    یکی از نکات محوری که طی سال‌های زعامت، در بیانات مقام معظم رهبری به‌وضوح دیده می‌شود و به آن پرداخته شده، نقش و اهمیت رأی اعتماد مجلس به وزرای پیشنهادی دولت‌هاست. در این بین رأی اعتماد کامل مجالس به کابینه پیشنهادی نیز مورد توجه و تحلیل ایشان قرار گرفته است. رهبر انقلاب در سال ۱۳۶۸، پس از رأی اعتماد مجلس به همه وزرای پیشنهادی دولت مرحوم هاشمی رفسنجانی، به نقش مهم مجلس شورای اسلامی در تعیین سرنوشت کشور اشاره نموده و ضمن تحسین مجلس به عنوان محلی برای بیان آزادانه نظرات موافق و مخالف، این رأی اعتماد کامل را نمونه‌ای از عملکرد مسئولانه و آگاهانه مجلس برشمردند:

    《برای شما تبریک دیگری که هست، اعتماد مجلس شورای اسلامی است که به شما ابراز شد. بحث مجلس در طول این دو سه روز، بحث بسیار جالب و حقیقتاً استثنائی و حاکی از آزادی کامل [بود] که این یکی از امتیازات بزرگ کشور ما و مجلس ما است… نمایندگان با کمال شجاعت، با کمال صراحت، با احساس وظیفه، می‌آیند می‌ایستند نظر موافقشان یا نظر مخالفشان را بیان می‌کنند؛… و بعد هم احساس مسئولیّت بسیار خطیری که در این روزگار مجلس داشت – در دادن رأی اعتماد به همهٔ اعضای کابینه – آشکار شد.

    مجلس شورای اسلامی نشان داد که حقیقتاً واقعیّات کشور را خیلی خوب درک می‌کند، مصالح را درک می‌کند و خودش را در قبال این حقایقی که وجود دارد و در قبال این ملّت، مسئول می‌داند. دلیل بزرگ آن همین بود که این رأی اعتماد بالا را به شما اعضای کابینهٔ جدید دادند. من تشکّر می‌کنم از برادران و خواهران نماینده در مجلس شورای اسلامی و بخصوص برادران مؤمن و حزب‌اللهی‌ای که با رأی مثبت خودشان این امکان را دادند که کابینه دراسرع‌وقت کار خودش را شروع کند و برادران مسئول بتوانند امور کشور را اداره کنند. 》(۲)

    موضوع مورد اشاره رهبری، در شرایط فعلی کشور نیز حائز اهمیت است. رأی اعتماد به وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم، نشانه‌ای از اعتماد مسئولانهٔ مجلس به دولت منتخب ملت و درک صحیح نمایندگان از مسئولیت خطیری که در قبال کشور و ملت بر دوش دارند. رهبری در بیانات خود بارها تأکید کرده‌اند که مجلس شورای اسلامی باید با درنظرگرفتن واقعیت‌های کشور و مصالح ملی، به تصمیم‌گیری بپردازد. از این رو، رأی اعتماد به وزرای پیشنهادی، بیش از تأیید توانمندی و صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت، موید ضرورت تسریع در تشکیل هیئت وزیران و پیشبرد امور اجرایی کشور است.

    در همین راستا، رهبر انقلاب بارها در بیانات خود، به اهمیت و ضرورت آغاز سریع و بدون تأخیر فعالیت‌های دولت اشاره داشته‌اند. این عبارت از ایشان که 《دولت حتّی یک روز را هم بیهوده از دست نداده؛ همین‌طور درست است. من میخواهم تکیه کنم که حتّی یک روز را هم نگذارید هدر برود.》(۳)، که با ادبیات فقهی در بستر تشکیلاتی و سیاسی مطرح شده، خود موید اهمیت این مسئله است.

    این نگاه عمیق و راهبردی به ساختار و سازمان سیاسی و اداری کشور که به نظر برگرفته از تجربه متراکم اجرایی ایشان در عالی‌ترین جایگاه اجرایی کشور و نهاد قانون‌گذاری است، بیانگر این واقعیت است که هرگونه تأخیر در انتخاب و معرفی وزرا، می‌تواند در نهایت به ضرر کشور و ملت تمام شود.

    امروز که کشور با چالش‌های متعدد داخلی و خارجی روبرو است، ضرورت آغاز سریع کار دولت بیش از پیش احساس می‌شود.

    در همین خصوص رهبر انقلاب در سال ۱۳۸۰، رأی اعتماد مجلس به تمامی وزرای پیشنهادی دولت را خدمتی بزرگ به کشور دانستند و تأیید کردند اگر این اتفاق نمی‌افتاد، امکان شروع سریع کار دولت فراهم نمی‌شد. (۴)

    این بیانات نشان‌دهنده اهمیت نقش مجلس در تسهیل آغاز کار دولت و پیشبرد امور کشور است. نمایندگان مجلس با رأی اعتماد خود، این امکان را برای دولت فراهم کردند که بدون هیچ تأخیری، به کار خود بپردازد و به امور اجرایی کشور رسیدگی کند.

    در این میان، فراتر از تسهیل امور و ضرورت تشکیل هیئت وزیران، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در بستر معرفت دینی و ایمان به غیب، رأی اعتماد کامل مجلس به کل کابینه را نشانه‌ای از اراده الهی برشمردند: 《همین که بحمداللَّه ایشان (رئیس‌جمهور) به‌سهولت توانستند کارِ انتخاب وزرا را انجام دهند و وزرای دلخواه و مورد علاقه خودشان را که بتوانند با ایشان کار کنند، بیابند و راحت به مجلس ببرند و مجلس هم راحت رأی داد، نشان‌دهنده این است که خدای متعال اراده فرموده که کارها را پیش ببرد و ان‌شاءاللَّه بعد از این نیز همین طور خواهد بود؛ «و من کان للَّه کان الله له» خدا ان‌شاءاللَّه با شما خواهد بود》(۵) و این موضوع نشان‌دهنده اهمیت همکاری و وحدت در پیشبرد امور کشوری اسلامی و توحیدی است.

    از مفاهیم دیگری که در بیانات مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) به آن اشاره شده، ضرورت همکاری و همدلی میان قوای مختلف کشور است. ایشان بارها تأکید کرده‌اند که قوای کشور باید با همکاری و تعامل سازنده، به‌سوی تحقق اهداف نظام اسلامی و خدمت‌رسانی به مردم حرکت کنند.

    به نظر می‌رسد رأی اعتماد مجلس به وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم، نمادی از این همکاری و همدلی است و این موضوع باید به عنوان الگویی برای تعاملات آینده میان قوای کشور مورد توجه قرار گیرد.

    رهبر معظم انقلاب، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، مسئله رأی اعتماد کامل مجلس شورای اسلامی به یکی از دولت‌ها را چنین تحلیل می‌فرمایند:

    《من لازم می‌دانم از مجلس شورای اسلامی تشکّر کنم. مجلس که به همه‌ی وزرا رأی موافق داد، واقعاً به کشور خدمت کرد. اگر خدای نکرده آن‌طور می‌شد که بعضی اشخاص پیش‌بینی می‌کردند و می‌گفتند چند نفر از وزرای پیشنهادی رأی نمی‌آورند، شما بدانید ما نمی‌توانستیم امروز کار خود را شروع کنیم. امروز شما راحت می‌توانید کارتان را شروع کنید. این کمک مجلس بود و بنده، هم از آنها متشکّرم؛ هم آنها را به‌خاطر کاری که انجام دادند، دعا کردم. 》(۶)

    حال که نگاه رهبری به مسئله رأی اعتماد کامل به وزرای پیشنهادی دولت در موارد مشابه مورد بازخوانی و تحلیل قرار گرفت، باید بررسی کرد نسبت مواضع سیاسیون، اهل‌قلم، اصحاب رسانه و هریک از ما با مواضع معظم له چیست!

    آن‌هم در موقعیت حساس داخلی و منطقه‌ای که هرگونه شکاف داخلی، می‌تواند موجب تحمیل هزینه‌های سنگین به کشور و ملت شود.

    —————————————————————————–
    ۱- ۱۳۸۱/۰۳/۰۷
    ۲- ۱۳۶۸/۶/۱
    ۳- ۱۳۸۵/۰۶/۰۶
    ۴- ۱۳۸۰/۰۶/۰۵
    ۵- ۱۳۷۶/۰۶/۰۲
    ۶- ۱۳۸۰/۰۶/۰۵

     

    لینک کوتاه (کلیک کنید): https://sobhemajles.ir/?p=18971

    ارسال دیدگاه

    نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.

    نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.

    نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

    دیدگاهتان را بنویسید

    ایمیل شما منتشر نخواهد شد. موارد ضروری علامتگذاری شده اند *

    نظر شما دریافت شد و پس از بررسی منتشر خواهد شد.

    صبح مجلس
  • تمامی حقوق مادی و معنوی محفوظ است. | پایگاه تحلیلی خبری صبح مجلس