×
آموزش و پرورش، جعبه سیاه نظام:

ضرورت اولویت‌دهی به تعلیم و تربیت در دولت جدید

از آغاز پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، گفتمان‌های مختلفی در دولت‌ها مطرح شده، اما هیچ‌گاه آموزش و پرورش به‌عنوان یکی از اساسی‌ترین نهادهای کشور در اولویت قرار نگرفته است. این در حالی است که معلم، به‌عنوان امانتدار نسل آینده، نقش کلیدی در ساختن آینده کشور ایفا می‌کند. معرفی علیرضا کاظمی به‌عنوان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، فرصتی برای شکستن الگوی نامطلوب گذشته و بسترسازی برای تحول و کارآمدی در این وزارتخانه است. اکنون نیاز است که دولت و مجلس از این تحول حمایت کرده و مسیر توسعه انسانی را هموار کنند.

  • تیمور علی عسکری
  • ۲۷ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۱:۲۵
  • ۰
  • ضرورت اولویت‌دهی به تعلیم و تربیت در دولت جدید

    به گزارش صبح مجلس، حجت‌الاسلام‌والمسلمین تیمور علی عسکری نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس هفتم طی یادداشتی نوشت: ضرورت در اولویت بودن آموزش و پرورش دردولت-ازآغازپیروزی انقلاب اسلامی درایران گفتمان های مختلف ازطریق دولت‌ها مطرح شده ولی پازل های گفتمانی متنوع گذشته، گفتمان اصلی را که توحیدی- انسانی است عینیت نبخشیده است.

    دلیل روشن آنهم این است که هیچگاه آموزش و پرورش دراولویت نبوده و نیست. همه مابانگاه استراتژیک وآینده نگرانه می دانیم ،دستگاه تعلیم وتربیت جعبه سیاه کشور ونظام محسوب می‌شود ومعلم انسان سازوامانتداری است که انسان وکشور امانت اوست.

    درسالهای آغازین جمهوری اسلامی امام خمینی ره فرمود: معلم امانتدار نسلی است که تمام مقدرات یک کشور، به آن سپرده‌ می شود. با این حال تجربه بیش از چهار دهه گذشته وتحلیل میدانی وضع موجود حاکی ازاین است که این نگاه مبنایی که ریشه درنگاه عقلانی وتدبیر درحکمرانی مطلوب دارد نه تنها در آموزش وپرورش مورد توجه نبوده، بلکه سیاست های اعمالی وروشهای ناصواب پدرخوانده هاومادر خوانده ها وعواملشان شرایط رادروضع کاهنده ومخاطره آمیزی قرار داده است.

    بامعرفی هوشمندانه آقای دکتر علیرضا کاظمی توسط رئیس جمهور محترم به عنوان وزیر آموزش و پرورش به نظر می رسد قاعده نامطلوب گذشته قرار است دراساسی ترین وفراگیر ترین وزارتخانه که‌ فصل مشترک دولت و ملت است تکرار نشود.

    آقای کاظمی را به عنوان دانش آموخته حوزه علمیه ودانشگاه فردوسی مشهد اززمان نوجوانی که درگردان تخریب یکی از یگان های رزمی خراسان انجام وظیفه می کرد می شناسم.طلبه ای که بعدها به شغل شریف معلمی به عنوان دبیرزبان انگلیسی مشغول شد ودر کنارمعلمی مدیریت درآموزش و پرورش را ازمدرسه وریاست شهرستان تایباد شروع کرد.

    چهره درد آشنا وخدومی که درپستهای مشاور، معاون مدیر کل، ومدیر کلی خراسان رضوی ، معاون وزیر وسرپرستی وزارت آموزش وپرورش انجام وظیفه کرده و دروضع فعلی استاد دانشگاه فرهنگیان است. اوکه درحوزه تعلیم وتربیت ازسر بازی به سرداری رسیده است باتیم مجرب ودلسوزی که دارد،می‌توانند بستر سازتحول خواهی، کارآمدی واصلاح گرایی هوشمندانه در دولت وآموزش و پرورش با شند.

    بااین شرط که دولت ومجلس ازهیچ حمایتی دریغ نکنند.ونوع نگاه آقای دکتر پزشکیان به آموزش وپرورش که اساس توسعه انسانی در آن پی‌ریزی می شود به عنوان یک کابینه در طول دولت و کابینه خود باشد./ پایان پیام

    لینک کوتاه (کلیک کنید): https://sobhemajles.ir/?p=18584

    ارسال دیدگاه

    نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.

    نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.

    نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

    دیدگاهتان را بنویسید

    ایمیل شما منتشر نخواهد شد. موارد ضروری علامتگذاری شده اند *

    نظر شما دریافت شد و پس از بررسی منتشر خواهد شد.

    صبح مجلس
  • تمامی حقوق مادی و معنوی محفوظ است. | پایگاه تحلیلی خبری صبح مجلس