×

رئیس کل دیوان محاسبات: شرکت‌های سرمایه‌گذاری خارجی نباید حیاط خلوت سیاسیون شوند

در نشست بررسی عملکرد شرکت مادرتخصصی سرمایه‌گذاری‌های خارجی ایران، رئیس کل دیوان محاسبات بر لزوم تغییر رویکرد این شرکت‌ها و جلوگیری از تبدیل شدن آنها به حیاط خلوت سیاسیون تأکید کرد و خواستار بازنگری در اساسنامه این شرکت‌ها شد.

  • ۲۷ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۱۴
  • ایرنا
  • ۰
  • رئیس کل دیوان محاسبات: شرکت‌های سرمایه‌گذاری خارجی نباید حیاط خلوت سیاسیون شوند

    به گزارش صبح مجلس؛ نشست بررسی عملکرد شرکت مادرتخصصی سرمایه‌گذاری‌های خارجی ایران با حضور مدیرعامل حسین کیایی‌زاده، رئیس هیات مدیره حسین قربان‌زاده و جمعی از مدیران و معاونان این شرکت در دیوان محاسبات کشور برگزار شد. در این نشست، دادستان، معاونین فنی، حسابرسی، حقوقی و مشاورین دیوان محاسبات نیز حضور داشتند. سید احمد رضا دستغیب، رئیس کل دیوان محاسبات کشور، تاکید کرد که باید مأموریتی ویژه برای کمک به حاکمیت در عرصه فرامرزی برای این شرکت تعیین شود.

    وی تصریح کرد که فلسفه وجودی شرکت مادرتخصصی سرمایه‌گذاری‌های خارجی ایران یاری‌رسانی به نظام در شرایط سخت است. اما حضور این شرکت در عرصه بین‌الملل نباید مزاحم فعالیت بخش خصوصی باشد. همچنین تجربه نشان داده که واگذاری اختیارات به بخش خصوصی آثار مثبتی دارد.

    دستغیب همچنین اشاره کرد که باید برآورد صحیحی از تأثیر تحریم‌ها بر عملکرد این شرکت داشت و تغییر رویکرد در این زمینه را برای تأمین منافع کشور ضروری دانست. او همچنین هشدار داد که نباید اجازه داد شرکت‌های دولتی به حیاط خلوت سیاسیون تبدیل شوند و پیشنهاد بازنگری در اساسنامه این‌گونه شرکت‌ها را مطرح کرد.

    داوود محمدی، دادستان دیوان محاسبات، نیز بر لزوم چابک‌سازی دولت از طریق واگذاری امورات به بخش خصوصی تاکید کرد. وی بیان داشت که تا زمانی که بخش خصوصی نمی‌تواند فعالیت کند، دولت باید پیشبرد امور را بر عهده گیرد. همچنین او از گذشته فعالیت شرکت‌های دولتی انتقاد کرد و تأکید کرد که باید جهت‌گیری این شرکت‌ها به نحوی باشد که مانع فعالیت بخش خصوصی نشوند.

    در ادامه نشست، حسین قربان‌زاده بر اهمیت شناسایی مزیت‌های نسبی شرکت‌های دولتی برای ارتقای تراز تجاری کشور تاکید کرد. حسین کیایی‌زاده نیز به آماده‌سازی سندی استراتژیک برای توسعه مناسبات اقتصادی با کشورهای همسایه اشاره کرد و تأکید کرد که این اقدامات می‌تواند بهبود وضعیت صادرات کشور و شرکت را به دنبال داشته باشد.

    در این جلسه، موضوعاتی همچون واگذاری سهام به بخش خصوصی، تجدیدنظر در انتخاب مدیران بر مبنای شایسته‌سالاری، و تغییر نگاه حکمرانی مورد بررسی قرار گرفت./ پایان پیام

    لینک کوتاه (کلیک کنید): https://sobhemajles.ir/?p=18503

    ارسال دیدگاه

    نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.

    نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.

    نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

    دیدگاهتان را بنویسید

    ایمیل شما منتشر نخواهد شد. موارد ضروری علامتگذاری شده اند *

    نظر شما دریافت شد و پس از بررسی منتشر خواهد شد.

    صبح مجلس
  • تمامی حقوق مادی و معنوی محفوظ است. | پایگاه تحلیلی خبری صبح مجلس