×
فعال سیاسی اصلاح طلب:

کابینه‌ی معرفی شده قابل دفاع است/ نارضایتی اصلاح طلبان از گزینه پیشنهادی وزارت کشور

سید محمدعلی ابطحی در واکنش به انتقادات اصلاح‌طلبان از کابینه پیشنهادی مسعود پزشکیان، آن را 'قابل دفاع' دانسته و تأکید کرد که انتخاب‌های رئیس‌جمهور متناسب با شرایط سیاسی کشور و انتظارات حامیانش صورت گرفته است. ابطحی هشدار داد که دعواهای داخلی سیاسی می‌تواند به ضرر مجلس و کشور تمام شود و خواستار حمایت از کابینه برای تسریع در آغاز به کار دولت شد.

  • فهیمه رضائی
  • ۲۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۳:۴۴
  • ۰
  • کابینه‌ی معرفی شده قابل دفاع است/ نارضایتی اصلاح طلبان از گزینه پیشنهادی وزارت کشور

    به گزارش صبح مجلس؛ پس از معرفی کابینه دولت چهاردهم به مجلس شورای اسلامی موجی از انتقادات از جانب اصلاح طلبانی که حامی رئیس جمهور منتخب در کارزار انتخابات بودند به لیست وزرای پیشنهادی وارد شد که نشانگر آن بود که مسعود پزشکیان نتوانسته در انتخاب‌های خود رضایت حامیانش را جلب کند، علل مخالفت منتقدان کابینه پیشنهادی را در گفت‌وگو با سید محمدعلی ابطحی رئیس دفتر دولت محمد خاتمی و یکی از حامیان اصلی رئیس جمهور مورد بررسی قراردادیم.

    سید محمدعلی ابطحی در گفت‌وگو با خبرنگار صبح مجلس گفت:  در مورد کابینه چند نکته را باید مورد توجه قرار داد؛ اول اینکه اکثریت قاطع کابینه قابل دفاع است. از هر منظر که نگاه کنیم به ویژه از منظر اصلاح طلبی و همچنین از منظر شعارهای آقای پزشکیان چهره‌های برجسته‌ی کارآمد جوان و پیر اصلاح طلب در این کابینه حضور دارند.

    وی نکته دوم را با اشاره به اینکه انتخاب وزیر اطلاعات مورد پسند هواداران آقای پزشکیان قرار نگرفته است تصریح کرد: شرایط امنیتی کشور شرایط خوبی نیست ضمن اینکه در کابینه قبلی رفتار آقای خطیب قابل دفاع بود و اینکه ادامه کار فعلا توسط ایشان انجام شود هم قابل دفاع است. باید توجه داشت که  جایگزین‌ها و پیشنهاد‎های دیگر هم عملکردشان متفاوت با ادامه فعالیت های آقای خطیب نخواهد بود.

    رئیس دفتر دولت هفتم ادامه داد: نکته سومی که باید به آن توجه داشت این است که  در فضای اجرایی کشور اکنون مهم است که فعالیت‌ها به نتیجه برسند و قطار دولت سریع‌تر حرکت خود را آغاز کند. این هجمه‌ای که به لیست کابینه شد هجمه ای است آقای پزشکیان در آن مظلوم واقع شده است چراکه این فهرست، کابینه‌ی قابل دفاعی است حتی اگر از یکی دومورد نتوان به خوبی دفاع کرد.

    ابطحی اذعان کرد: باید توجه داشت که آقای پزشکیان متناسب با شعارها، مخاطبینش و کسانی که به او رای دادند و حداکثر توجه به وضعیت فعلی مجلس که یکی از تندرو ترین مجالس است کابینه را معرفی کرده است و اینک اگر کسانی در مجلس دنبال رای ندادن و رای نیاوردن برخی از وزرای پیشنهادی باشند، مورد پسند جامعه نخواهند بود.

    وی با تاکید بر اینکه دولت مورد حمایت مقام معظم رهبری است، افزود: مجلس در معرض امتحان بزرگی است، دولت در انتخاب وزرای حساس بیشترین ملاحظه را در چارچوب وضعیت سیاسی کشور کرده است و توقع می‌رود زودتر به همه‌ی اعضای کابینه رای اعتماد داده شود تا کار مملکت راه افتاده شود.

    این فعال سیاسی اصلاح طلب ادامه داد: با کشیده شدن مسئله کابینه به دعواهای داخلی سیاسی و جناحی بیش از هر کسی مجلس آسیب خواهد دید چرا که دیگر جامعه و سیستم نظام و رهبری تاب و توان دعواهای داخلی را ندارد و انذارهای لازم برای دوری از حواشی و حفظ وحدت را داده‌اند.

    محمدعلی ابطحی با بیان اینکه پاسخگویی، رای آوری و سرعت عمل فعالیت دولت مورد توقع و انتظار همه است، تشریح کرد:  همانطور که  اشاره کردم کابینه بر اساس یک روال افراطی چیده نشده و جناح های مختلف و آدم‌های مختلف در کابینه می‌توانند حرفای خود را بیان کنند.

    وی افزود: البته باید به این هم توجه کنیم که آن دیگری انتخاب نشده و آقای پزشکیان انتخاب شده و باید پاسخگوی توقع مخاطبان خود نیز باشد، از این هجمه‌ای که امروز در فضاهای مختلف اجتماعی و سیاسی و حزبی به کابینه‌ی پیشنهادی شد می‌توان فهمید که آقای پزشکیان باید کابینه‌ای معرفی می‌کرد که بتواند مخاطبین خود را راضی کند.

    رئیس دفتر دولت هفتم، خود نیز انتقادی به رئیس جمهور مورد حمایتشان کرد و گفت : این نقد به سیستم آقای پزشکیان و منصوبان نزدیک به ایشان بسیار وارد است که پیوند گفت‌گویی ایشان و جامعه قطع شده است و در یک خلایی افراد حرف‌ها و دیدگاه‌های مختلفی ارائه می‌کنند و حتما ضروری بود که آقای پزشکیان توضیخاتی راجع به دلایل معرفی این کابینه ارائه می‌کرد؛ باتوجه به اینکه دلایل قابل دفاعی دارد میتوانست فضا را تلطیف کند. از ایشان و اطرافیانشان انتظار صحبت با مردم و توجه بیشتر به افکار عمومی وجود دارد.

    این فعال سیاسی اصلاح طلب با بیان اینکه انتقاد به کابینه‌ی پیشنهادی مختص به اصلاح‌طلبان نیست، گفت: بخش عمده از کسانی که به آقای پزشکیان رای دادند به کابینه نقد دارند البته که تصمیمی در این سطح گرفتن طبیعتا انتقاد برانگیز خواهد بود اما اصلی ترین انتقاد به گزینه پیشنهادی وزارت کشور است. برای انتخاب استانداران و ارتباط رئیس جمهور  با کل کشور و نیروهای علاقه مند به تفکر اصلاحات و آقای پزشکیان در سراسر کشور یک نگرانی ایجاد شده است.

    وی در توصیه به هم‌فکران خود و حامیان رئیس جمهور گفت: من باورم این است که کابینه‌ی آقای پزشکیان به صورت عمومی کابینه خوبی است و معدل خوبی دارد.

    اگر نگاهی به چند ماه گذشته داشته باشیم و وضعیت فعلی را با روند و روال چند ماه گذشته مقایسه کنیم، باید بپذیریم که واقعا یک تغییر بسیار قابل توجهی اتفاق افتاده است. لازم است در این شرایط کلان‎تر نگاه کنیم و حتی اگر مواردی را نپسندیدیم حمایت خود را از آقای پزشکیانی که هنوز کار را شروع نکرده ادامه دهیم.

    ابطحی در پایان گفت: حتی اگر حس کنیم که موفقیت آقای پزشکیان ممکن نباشد رسم مردانگی نیست که  از الان بخواهیم صف خود را جداکنیم. مردانگی در این است که هرچه توان داریم به کار گیریم تا ایشان موفق شود و بتواند در شرایط سخت فعلی کشور به جامعه و مردم کمک کند./ پایان پیام

    لینک کوتاه (کلیک کنید): https://sobhemajles.ir/?p=18135

    ارسال دیدگاه

    نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.

    نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.

    نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

    دیدگاهتان را بنویسید

    ایمیل شما منتشر نخواهد شد. موارد ضروری علامتگذاری شده اند *

    نظر شما دریافت شد و پس از بررسی منتشر خواهد شد.

    صبح مجلس
  • تمامی حقوق مادی و معنوی محفوظ است. | پایگاه تحلیلی خبری صبح مجلس