×

جلسه کمیسیون انرژی با بررسی برنامه‌های وزرای پیشنهادی نفت و نیرو: کاهش ناترازی گاز و احداث نیروگاه‌های بادی در دستور کار

در جلسه امروز کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، وزرای پیشنهادی نفت و نیرو برنامه‌های خود را برای کاهش ناترازی گاز، توسعه میادین نفتی و احداث نیروگاه‌های بادی ارائه کردند. محسن پاک‌نژاد، وزیر پیشنهادی نفت، به ارائه راه‌حل‌هایی برای بهبود ناترازی گاز و چالش‌های قیمت بنزین پرداخت، در حالی که عباس علی‌آبادی، وزیر پیشنهادی نیرو، برنامه‌های خود را برای توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر و بازنگری در سیاست‌های قیمتی تشریح کرد.

  • ۲۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۷:۳۱
  • ایکانا
  • ۰
  • جلسه کمیسیون انرژی با بررسی برنامه‌های وزرای پیشنهادی نفت و نیرو: کاهش ناترازی گاز و احداث نیروگاه‌های بادی در دستور کار

    به گزارش صبح مجلس؛ در جلسه امروز (دوشنبه ۲۲ مردادماه) کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، با حضور تعدادی از وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم از جمله وزرای نفت و نیرو، برنامه‌ها و اهداف این وزرا مورد بررسی قرار گرفت.

    تشریح برنامه‌های وزیر پیشنهادی نفت

    محسن پاک‌نژاد، وزیر پیشنهادی نفت، در این جلسه برنامه‌های اجرایی خود را با تمرکز بر کاهش ناترازی گاز در کشور ارائه کرد. او به راه‌حل‌های کوتاه‌مدت در زمینه صادرات نفت اشاره کرد و با تأکید بر همخوانی این برنامه‌ها با سیاست‌های خارجی، بیان کرد که حتی با وجود تحریم‌ها و فشارهای خارجی، اصلاح روش‌ها می‌تواند ناترازی گاز را بهبود بخشد و کشور را از مشکلات نجات دهد.

    برنامه‌های یک‌ساله و بلندمدت در حوزه نفت

    نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی، جلیل مختار، توضیح داد که وزیر پیشنهادی نفت برنامه‌های یک‌ساله‌ای را در حوزه استخراج نفت از چاه‌های غیرفعال و اقدامات ترمیمی و اصلاح چاه‌های فاقد دکل ارائه کرده است. پاک‌نژاد همچنین بر استفاده از ظرفیت دکل‌های خارج از سرویس و حمایت از قراردادهای خرید تضمینی حفاری تأکید کرده است.

    در برنامه‌های بلندمدت، توسعه ۱۲ میدان نفتی در ۱۲ قرارداد از طریق پیمان‌های IPC و اجرای قراردادهای EPF که نیاز به تنفیذ دارند، مطرح شده است. همچنین، پاک‌نژاد به تولید سالانه ۴ میلیون بشکه نفت که در برنامه هفتم توسعه مورد تأکید است، اشاره کرد و بر پیگیری ظرفیت‌سازی در این زمینه تأکید داشت.

    چالش قیمت بنزین

    پاک‌نژاد در بخشی از صحبت‌های خود به چالش‌های قیمتی بنزین اشاره کرد و گفت که قیمت تمام شده بنزین از مرحله خرید تا مصرف بین ۶۸ سنت تا ۷۲ سنت معادل ۱۱ تا ۱۲ هزار تومان است. او بر ضرورت ارائه راهکارهایی برای کاهش این قیمت‌ها تأکید کرد، چرا که مابه‌التفاوت این هزینه توسط سازمان هدفمندی یارانه‌ها پرداخت می‌شود و بار مالی زیادی به کشور تحمیل می‌کند.

    احداث نخستین نیروگاه‌های بادی توسط وزیر پیشنهادی نیرو

    عباس علی‌آبادی، وزیر پیشنهادی نیرو، نیز در این جلسه با اشاره به ناترازی شدید آب و برق در کشور، برنامه‌های خود را برای کاهش این ناترازی و افزایش بازدهی نیروگاه‌ها ارائه کرد. وی همچنین از احداث نخستین نیروگاه‌های بادی در کشور توسط خودش در ادوار گذشته خبر داد و بر ضرورت اجرای کامل برنامه‌های توسعه‌ای و بازنگری در سیاست‌های قیمتی تأکید کرد.

    مختار در پایان جلسه به نقطه نظرات و سوالات مطرح شده توسط نمایندگان کمیسیون اشاره کرد و گفت که پاسخ به این سوالات توسط وزرای پیشنهادی به جلسه بعدی موکول شده است./ پایان پیام

    لینک کوتاه (کلیک کنید): https://sobhemajles.ir/?p=17972

    ارسال دیدگاه

    نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.

    نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.

    نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

    دیدگاهتان را بنویسید

    ایمیل شما منتشر نخواهد شد. موارد ضروری علامتگذاری شده اند *

    نظر شما دریافت شد و پس از بررسی منتشر خواهد شد.

    صبح مجلس
  • تمامی حقوق مادی و معنوی محفوظ است. | پایگاه تحلیلی خبری صبح مجلس