×

مخالفت شورای نگهبان با تعطیلی شنبه به دلیل مغایرت با شرع

سلمان ذاکر، عضو کمیسیون و صنایع مجلس شورای اسلامی، اعلام کرد که شورای نگهبان به دلیل مغایرت تعطیلی روز شنبه با اصول شرعی، با تصمیم مجلس شورای اسلامی برای تعطیلی دو روز از هفته مخالفت کرده است. وی تاکید کرد که وظیفه‌ی شورای نگهبان بررسی تطابق مصوبات با شرع و قانون اساسی است و این شورا به این نتیجه رسیده که تعطیلی شنبه با اصول شرعی سازگار نیست.

  • ۱۹ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۸
  • دانشجو
  • ۸
  • مخالفت شورای نگهبان با تعطیلی شنبه به دلیل مغایرت با شرع

    به گزارش صبح مجلس؛ سیدسلمان ذاکر عضو کمیسیون و صنایع مجلس شورای اسلامی، گفت: مسئله‌ی تعطیلی دو روز از هفته، به‌ویژه تعطیلی روز شنبه، از موضوعات پرمناقشه در ایران بوده است و مجلس شورای اسلامی تصمیم به تعطیلی جمعه و شنبه گرفت، اما شورای نگهبان به دلیل مغایرت با شرع مخالفت کرد.

    وی افزود: وظیفه‌ی شورای نگهبان بررسی تطابق مصوبات با شرع و قانون اساسی است. این شورا به این نتیجه رسید که تعطیلی شنبه با اصول شرعی مغایرت دارد.

    ذاکر اظهار داشت: در موارد اختلاف نظر بین علما، مجلس ممکن است بر اساس نظرات مراجع خاص تصمیم‌گیری کند، اما نظر نهایی با شورای نگهبان است.

    وی افزود: گاهی مجلس بر اساس نظرات برخی مراجع و مصالح ملی تصمیم‌گیری می‌کند که ممکن است با شرع در تضاد باشد. در نهایت، شورای نگهبان موظف است این تضادها را بررسی و اعلام کند.

    ذاکر اظهار داشت: اختلاف نظر بین علما طبیعی است و مجلس نیز ممکن است بر اساس نظرات برخی مراجع تصمیم‌گیری کند. اما شورای نگهبان به این نتیجه رسید که تعطیلی شنبه با اصول شرعی مغایرت دارد.

    عضو کمیسیون و صنایع مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: این فرآیند پیچیده‌ی قانون‌گذاری و نظارت در ایران نشان‌دهنده‌ی توازن میان منافع ملی و اصول شرعی است./ پایان پیام

    لینک کوتاه (کلیک کنید): https://sobhemajles.ir/?p=17594

    ارسال دیدگاه

    نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.

    نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.

    نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

    دیدگاهتان را بنویسید

    ایمیل شما منتشر نخواهد شد. موارد ضروری علامتگذاری شده اند *

    نظر شما دریافت شد و پس از بررسی منتشر خواهد شد.

    8 نظرها

    1. زهرا گفت:

      از نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی خواهشمندیم لطفا برای جبران مصوبه مجلس در مورد افزایش سنوات اشتغال کارکنان برای بازنشستگی، که به ضرر شدید کارمندان شد پنجشنبه ها یا شنبه ها را تعطیل کنید.

    2. کریم گفت:

      هدف از لاحیه اصلاح ماده ۸۷ قانون مدیریت خدمات کشوری فارغ از منافع اقتصادی، سازمانی و خانوادگی آن، رفع تبعیض و بی عدالتی نسبت به کارمندان دولت در شهرستان ها می باشد. در وضعیت موجود، کارمندان مستقر در تهران که مرکز مبادلات اقتصادی کشور و محل استقرار وزارتخانه ها است به دلیل تعطیلی پنجشنبه ها از ۵۲ روز تعطیلی در سال برخوردارند و شهرستانی ها از این تعطیلی محروم و مغبون می باشند. آیا محروم کردن کارمندان شهرستانی، تبعیض و بی عدالتی نیست؟ آیا عدالت جزء مفاهیم اصلی شرع مقدس اسلام نیست؟ آیا طبق قانون اساسی، تبعیض و بی عدالتی جایز است؟ آیا تبعات بی عدالتی نسبت به کارکنان دولت بجز مایوس شدن از مسئولین، کاهش روحیه، نارضایتی شغلی، کاهش بهره وری و… چیز دیگری است؟ افراد و نهادهای ذیربط تا چه وقت می خواهند در برابر این بی عدالتی فاجعه بار، سکوت کنند یا فقط حرف بزنند و یا منفعل باشند؟ چرا برای جبران سوء مدیریت صندوق های بازنشستگی، لایحه افزایش سنوات اشتغال کارکنان برای بازنشستگی، که کاملا به زیان کارمندان دولت بود برخلاف اصول قانون گذاری، در سریع ترین زمان ممکن، تصویب شد و حضرات انتقاد و اعتراضی نکرند؟

    3. محمدهادی گفت:

      حضرت حجه الاسلام و المسلمین سیدسلمان ذاکر، مداخله شرع در مواردی که در آن موضوع شرع مقدس اسلام مسکوت است و صراحت ندارد بجز بی اعتبار کردن شرع نتیجه ای نخواهد داشت مانند آنکه دین بیاید و در خصوص مکانیک کوانتوم اظهار نظر کند. اینکه در اصلاح ماده ۸۷ قانون مدیریت خدمات کشوری پنجشنبه ها تعطیلی باشد یا شنبه ها یا هیچکدام یا هردو ، دانشمندان علم اقتصاد بین الملل، مدیریت بازرگانی و غیره باید اظهار نظر نمایند. علم ابطال پذیر است اما شرع ابطال پذیر نیست چون سخن خدا یا ولی خداست. بنابراین به بهانه شرعی رد نمودن مصوبه مجلس، ضربه به شرع مقدس است چه بسیا علم ثابت کند که رد مصوبه مذکور اشتباه بود و به این ترتیب اعتقاد جوانان کشور نسبت به اسلام و شریعت، سست گردد.

    4. علی گفت:

      تعطیلی پنجشنبه ها برای کارمندان تهرانی چون مدت هاست از آن برخوردارند یک موضوع عادی است. اما برای حدود یک میلیون کارمند شهرستانی و خانواده هایشان، به عنوان لطف و مرحمتی از جانب نظام، باعث میشود خود را مدیون نظام دانسته و به نحو احسن آنرا جبران کنند. این راهبرد برد- برد و بدون هزینه، در شرایط خاص موجود، منافع و سرمایه اجتماعی بسیاری را نصیب نظام می کند. پس لازم است دولت، مجلس، شورای نگهبان و سایر نهادهای ذیربط با قید فوریت نسبت پیگیری اصلاح ماده ۸۷ قانون مدیریت خدمات کشوری جهت حذف تبعیض و بهره مندی کارمندان شهرستانی از تعطیلی پنجشنبه ها اقدام نمایند.

    5. وحید گفت:

      اولا جایگاه قانونی و رسمی آیت الله سبحانی چیست که برای اعضای مجلس شورای اسلامی که نمایندگان هشتاد میلیون نفر هستند و نهاد نظارتی شورای نگهبان بر آن نظارت می کند تعیین تکلیف می کنند؟ ثانیا تفسیر ایشان در خصوص اصلاح ماده ۸۷ قانون مدیریت خدمات کشوری دقیقا مغایر با نظر حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی است بنابراین آقای سبحانی هم به لحاظ شرعی و هم لحاظ قانونی جایز نیست نظر شخصی خود را بر مجلس تحمیل کنند.

    6. علی گفت:

      با توجه به جایگاه عدالت در شرع مقدس اسلام و در اجرای بند (۹) اصل (۳) قانون اساسی، اصلاح لایحه اصلاح ماده ۸۷ قانون مدیریت خدمات کشوری واجب شرعی و الزام قانونی است چون در حال حاضر کارمندان دولت در تهران پنجشنبه ها تعطیل می باشند و کارمندان دولت در شهرستان ها از این تعطیلی محروم هستند. با عنایت به اینکه مساله مذکور مصداق کامل تبعیض و بی عدالتی است مجلس مکلف است یا تعطیلی پنجشنبه های کارمندان تهرانی را لغو کند یا کارمندان شهرستانی نیز مانند کارمندان تهرانی از تعطیلی پنجشنبه ها برخوردار شوند.

    7. علی گفت:

      نظر به جایگاه والای عدالت و نفی تبعیض در شرع مقدس اسلام و در اجرای بند نهم اصل سوم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، دولت سیزدهم با هدف مشمول نمودن تعطیلات پنجشنبه ها برای کارمندان دولت در شهرستان ها لایحه اصلاح ماده ۸۷ قانون مدیریت خدمات کشوری را به مجلس ارائه کرد. با توجه به منتفی شدن تعطیلی شنبه ها؛ مجلس می بایست جهت برطرف نمودن اشکالات شورای نگهبان و به منظور رفع بی عدالتی موجود، در تعطیلات پایان هفته کارمندان دولت، وحدت رویه ایجاد نماید. بنابراین می بایست یا کارمندان شهرستانی نیز مانند کارمندان تهرانی از تعطیلی پنجشنبه ها برخوردار شوند و یا تعطیلی پنجشنبه های کارمندان تهرانی هم لغو گردد.

    8. جواهری گفت:

      شنبه یکشنبه بایدتعطیل شه وجمعه تاقبل نمازجمعه روزکاری اعلام شه مثل مدل موفق کشورمسلمان وبغل گوشمون امارات

    صبح مجلس
  • تمامی حقوق مادی و معنوی محفوظ است. | پایگاه تحلیلی خبری صبح مجلس