×
محمد منان رئیسی

جهش صدور پروانه نوسازی با سیاست‌های تشویقی وزارت راه و شهرسازی

عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: تعداد پروانه های ساختمانی در بافت‌های فرسوده با سیاست های تشویقی وزارت راه دولت سیزدهم افزایش قابل توجهی داشت اما این سیاست‌ها منجر به افزایش تراکم جمعیتی و تشدید مشکلات فرهنگی و اجتماعی در مناطق بافت فرسوده شده است.

  • ۱۵ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۵۷
  • ایکانا
  • ۰
  • جهش صدور پروانه نوسازی با سیاست‌های تشویقی وزارت راه و شهرسازی

    به گزارش صبح مجلس؛ محمد منان رئیسی در رابطه با عملکرد وزارت راه و شهرسازی دولت سیزدهم در حوزه نوسازی بافت‌های فرسوده گفـت: به لحاظ تعداد پلاک های نوسازی و بازسازی شده در دولت شهید رئیسی شاهد جهش اساسی بودیم و تعداد پروانه های صادر شده در بافت های فرسوده به هیچ عنوان قابل مقایسه با عملکرد دولت قبل در این حوزه نبوده است.

    نماینده مردم قم در مجلس ادامه داد: اما راهبرد اصلی دولت سیزدهم برای نوسازی و پایدارسازی بافت‌های فرسوده اشتباه بوده چرا که به سمت سیاست های تشویقی حرکت کردند.

    وی ادامه داد: سیاست اصلی وزارت راه و شهرسازی دولت سیزدهم در بافت‌های فرسوده استفاده از بسته‌های تشویقی و اهدای تراکم تشویقی به ساکنان بافت‌ها از جمله ساخت یک الی دو طبقه بیشتر بوده تا با تحریک و تشویق آنها مالکان اقدام به تخریب و نوسازی بافت فرسوده خود کنند. اما مشکل اصلی در این است که با این سیاست تراکم جمعیتی در بافت افزایش پیدا می‌کند.

    این نماینده مردم در مجلس عنوان کرد: به عنوان مثال در محله جوادیه تراکم جمعیتی ۶۰۰ نفر در هتکار بوده که با اعمال سیاست های تشویقی و پس از ساخت و ساز در این مناطق تراکم از ۶۰۰ نفر به ۸۰۰ نفر در هکتار رسیده و با متراکم تر شدن جمعیت در این مناطق مسائل اجتماعی، فرهنگی، زیست محیطی و ترافیکی در بافت تشدید می‌شود.

    وی خاطرنشان کرد: بنابراین وزارت راه و شهرسازی در دولت سیزدهم به لحاظ تعداد پروانه‌های صادر شده و کمیت بازسازی بافت فرسوده بسیار موفق عمل کرده است اما به لحاظ راهبر و کیفیت به نظر بنده مسیر اشتباهی رفته است و به جای حرکت به سوی سیاست‌های تشویقی باید به سمت مدل‌های جایگزین که به کاهش تراکم بافت می‌کند، حرکت می‌کرد.

    عضو کمیسیون عمران مجلس تاکید کرد: بهترین مدل جایگزین سیاست‌های تشویقی در بافت اعطای امکان انتقال حق توسعه است. یعنی ما به ازای مقداری که در سیاست تشویقی تراکم می‌دهیم با درصد بیشتری در مناطق دیگری از شهر به عنوان مثال در الحاق‌های جدید و یا در مناطق کم جمعیت، تراکم داده شود تا فرد بافت را تخلیه کرده و پلاک فرسوده در تملک دولت برای احداث و توسعه سرانه‌های فضای سبز، مراکز درمانی و اموزشی قرار بگیرد.

    وی افزود: این طرح ممکن است در ابتدا برای دولت هزینه به همراه داشته باشد اما در افق بلند مدت برای دولت به صرفه‌تر بوده چرا که موجب کاهش تراکم، رونق بافت و نیز کاهش مسائل اجتماعی و فرهنگی می‌شود. هم اکنون دولت برای مسائل متعدد فرهنگی و اجتماعی در بافت‌های فرسوده هزینه‌های متعددی نظیر دادگاه، نیروی انتظامی، طلاق و مسائلحقوقی و زیست محیطی و ترافیک پرداخت می‌کند. لذا در افق میان مدت راهی نداریم جز کاهش تراکم بافت که این مسیر و راهبرد در دولت سیزدهم اشتباه بوده و امیدواریم در دولت چهاردهم سیاست درستی انتخاب شود. /پایان پیام

    لینک کوتاه (کلیک کنید): https://sobhemajles.ir/?p=17448

    ارسال دیدگاه

    نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.

    نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.

    نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

    دیدگاهتان را بنویسید

    ایمیل شما منتشر نخواهد شد. موارد ضروری علامتگذاری شده اند *

    نظر شما دریافت شد و پس از بررسی منتشر خواهد شد.

    صبح مجلس
  • تمامی حقوق مادی و معنوی محفوظ است. | پایگاه تحلیلی خبری صبح مجلس