×
محمد نصیری:

عبور از ناترازی انرژی کشور با راه اندازی نیروگاه حرارتی طبس

نماینده مردم «فردوس، طبس، بشرویه، سرایان و عشق آباد» در مجلس راه‌اندازی نیروگاه حرارتی زغال‌سنگ سوز طبس را کلید گشایش بحران ناترازی برق در کشور دانست.

  • ۱۵ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۲۰
  • ایکانا
  • ۰
  • عبور از ناترازی انرژی کشور با راه اندازی نیروگاه حرارتی طبس

    به گزارش صبح مجلس؛ محمد نصیری با بیان اینکه بهره برداری از نیروگاه حرارتی طبس موجب صرفه‌جویی سالانه یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون متر مکعب گاز در کشور خواهد شد، گفت: تکمیل و راه‌اندازی نیروگاه حرارتی طبس باید در اولویت برنامه‌های دولت چهاردهم باشد.

    نماینده مردم «فردوس، طبس، بشرویه، سرایان و عشق‌آباد» در مجلس شورای اسلامی با اشاره به شکسته شدن رکورد مصرف برق در کشور بیان داشت: قطعی‌های مکرر برق در منازل و واحدهای صنعتی، حکایت از ناترازی مقدار مصرف و ظرفیت تولید نیروگاهی برق دارد و این بیانگر لزوم توسعه ظرفیت های نیروگاهی تولید برق در کشور می‌باشد.

    این نماینده مجلس اظهار داشت: پس از گزارش وزیر نیرو در مورد اقدامات انجام شده در خصوص نیروگاه های کشور در جمع اعضای کمیسیون صنایع و معادن، متذکر شدم که برای تکمیل و راه اندازی نیروگاه زغال سنگ سوز طبس نه تنها اقدامی انجام نشده، بلکه مراحل ساخت نیروگاه نیز متوقف و تعداد ۲۰۰ نیروی کار آن به کمتر از ۲۰ نفر رسیده است و این نوع دیدگاه ها باید در وزارت نیرو عوض شود تا بتوانیم سریعتر به سمت راه اندازی این نیروگاه گام برداریم.

    نصیری خاطر نشان کرد: در حال حاضر سهم زغال سنگ در تولید برق در دنیا ۳۲ درصد است و اولین انتخاب برای سوخت نیروگاه ها در کشورهای مترقی و در حال توسعه ی جهان می باشد که به عنوان نمونه ۶۳ درصد برق کشور چین، ۲۰ درصد در آلمان و ۳۱ درصد در ترکیه در نیروگاه‌های زغال سنگ سوز تولید می شود، اما در کشور ایران که دارای منابع عظیم زغال‌سنگ حرارتی برای تولید برق می باشد، این مهم تا کنون علی‌رغم کمبود منابع گازی برای سوخت نیروگاه‌ های حرارتی، مورد کم توجهی قرار گرفته است.

    این نماینده مجلس افزود: شهرستان طبس با دارا بودن  بیش از ۹۰ درصد ذخایر زغال‌سنگ حرارتی کشور، ذخیره لازم برای تأمین سوخت ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه زغال‌سنگی به مدت ۵۰ سال را دارد و به ازای هر نیروگاه ۶۵۰ مگاواتی، سالانه یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون متر مکعب در مصرف گاز صرفه‌جویی خواهد شد.

    این نماینده مجلس همچنین با اشاره به ظرفیت معطل مانده نیروگاه حرارتی زغال‌سنگی کشور بیان داشت: تنها نیروگاه حرارتی بر پایه زغال‌سنگ ایران در شهرستان طبس، که عملیات ساخت و احداث آن از سال ۱۳۸۸ آغاز شده، با وجود سرمایه‌گذاری بالای صورت گرفته تا به امروز در مسیر بهره‌وری قرار ندارد و جزء طرح‌های نیمه تمام دولت محسوب می‌شود.

    وی گفت: در اسناد بالادستی نیز بر توسعه‌ی ۵ هزار مگاواتی زغال‌‌سنگ تا سال ۱۴۲۰ تاکید شده، هرچند تا به حال اقدام مناسبی برای تحقق آن صورت نگرفته اما با توجه به ظرفیت شبکه برق کشور و همچنین ظرفیت معادن زغال‌سنگ ایران و کشورهای همسایه، هدف‌گذاری مذکور می‌تواند ارتقا پیدا کند و این بدان معناست که توسعه و بهره‌ برداری از یک نیروگاه مانند نیروگاه ۶۵۰ مگاواتی زغال‌سوز طبس، گام نخست برای رسیدن به این هدف است و کمک شایانی به پایداری شبکه برق سراسری کشور می‌کند.

    نماینده «فردوس، طبس، سرایان، بشرویه و عشق آباد» در مجلس با تأکید بر اینکه در حال حاضر دنیا بیش از هر زمان دیگری در مبارزه با تغییرات آب و هوایی نیاز به تکنولوژی جذب کربن دارد، اظهار داشت: تکنولوژی های نوین قابلیت جذب ۱۰۰ درصدی کربن منتشر شده از سوختن سوخت های فسیلی مورد استفاده در نیروگاه های برق و فرآوری آن را دارد و نیروگاه حرارتی طبس، از حیث اخذ استانداردهای زیست‌ محیطی هیچگونه مشکلی ندارد .

    وی در پایان خاطر نشان کرد: راه‌اندازی نیروگاه حرارتی طبس که سال‌ ها مغفول مانده در رأس پیگیری‌های ما از طریق مجلس شورای اسلامی خواهد بود، چرا که ما معتقدیم راه‌اندازی این نیروگاه، کلید گشایش بحران ناترازی برق بوده و امیدواریم دولت چهاردهم نیز تکمیل و اجرای این پروژه ملی مهم را در اولویت‌های کاری خود قرار دهد تا ضمن تأمین امنیت انرژی و تنوع‌ بخشی به سبد انرژی کشور، شاهد رفع ناترازی برق بوده و به عنوان مهم‌ترین ثمره ی آن بتوانیم توسعه واحدهای صنعتی و فرآوری مواد معدنی را در شرق کشور شاهد باشیم./پایان پیام

    لینک کوتاه (کلیک کنید): https://sobhemajles.ir/?p=17397

    ارسال دیدگاه

    نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.

    نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.

    نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

    دیدگاهتان را بنویسید

    ایمیل شما منتشر نخواهد شد. موارد ضروری علامتگذاری شده اند *

    نظر شما دریافت شد و پس از بررسی منتشر خواهد شد.

    صبح مجلس
  • تمامی حقوق مادی و معنوی محفوظ است. | پایگاه تحلیلی خبری صبح مجلس