×
احسان عظیمی راد:

افزایش کیفیت مدارس دولتی می‌تواند منجر به عدالت آموزشی شود

سخنگوی کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه افزایش کیفیت مدارس دولتی می‌تواند منجر به عدالت آموزشی شود، خاطرنشان کرد: قوه مجریه و مقننه باید برنامه‌ریزی جدی را در جهت تقویت مدارس دولتی داشته باشند؛ این مسئله را باید از مرز شعارها عبور داده و در حقیقت جامعه نمایان کرد؛ افزایش بودجه مدارس دولتی، استفاده از بهترین معلمان برای آموزش دانش آموزان، ارائه تجهیزات و امکانات به روز آموزشی و... می‌تواند حلال این مسئله باشد.

  • ۱۴ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۸
  • ایکانا
  • ۰
  • افزایش کیفیت مدارس دولتی می‌تواند منجر به عدالت آموزشی شود

    به گزارش صبح مجلس؛ احسان عظیمی راد در خصوص تسلط ‏مافیای کنکور برای تدریس خصوصی و افزایش معدل دانش آموزان، گفت: بحث تاثیر معدل در کنکور سراسری موافقان و مخالفان بسیاری دارد که هر کدام به دلایلی موافقت و مخالفت خود را با این مسئله عنوان می‌کنند.

    نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه آزمون‌های سراسری چالش‌هایی را به دنبال دارد، افزود: برگزاری آزمون‌های نهایی به صورت سراسری دارای چند اشکال اساسی است، از  استرس‌هایی که به دانش آموزان وارد می‌شود تا تصحیح اوراق امتحانی که به واسطه معلمان مختلف با سلایق متفاوت در نمره دهی آنها انجام می‌پذیرد.

    بسیاری از مناطق ظرفیت برگزاری آزمون‌های امتحانی به صورت سراسری را ندارند

    سخنگوی کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بسیاری از مناطق ظرفیت برگزاری آزمون‌های امتحانی به صورت سراسری را ندارند، تصریح کرد: برای تاثیر قطعی معدل در کنکور زیرساخت‌های آن باید فراهم شود؛ برگزاری آزمون سراسری در دوره اول، دوم و سوم متوسطه به صورت هماهنگ در سطح کشوری نیازمند امکانات یکسانی است، به فرض مثال برگزاری آزمون در کلانشهرهایی همچون تهران و سایر استان‌های بزرگ که از امکانات و تجهیزات گسترده‌تری بهره‌مند بوده و با مشکلات متعددی روبرو هستند؛ برگزاری آزمون سراسری در هر دوره برای شهرهای کوچکی که از حداقل‌های امکانات بی‌بهره ‌اند بی‌عدالتی آموزشی محسوب می‌شود.

    برگزاری آزمون سراسری استرس بسیاری به دانش آموزان وارد می‌کند

    عظیمی راد با بیان اینکه برگزاری آزمون سراسری استرس بسیاری به دانش آموزان وارد می‌کند، یادآور شد: علاوه بر استرسی که دانش آموزان در امتحانات سراسری تحمل می‌کنند باید در نظر داشت که تمام آنها با امکانات یکسان درس نمی‌خوانند؛ گروهی از آنها در مدارسی ادامه تحصیل می‌دهند که از حداقل امکانات آموزشی برخوردار نیستند؛ در حال حاضر مدارس نمونه دولتی، تیزهوشان و …. دارای امکانات بیشتری بوده و از آزمون‌های سراسری یکسانی را در طول سال تحصیلی برای تقویت آنها استفاده می‌کند.

    نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه گروهی به دلایلی دیگر موافق تاثیر نمرات آزمون‌های نهایی در کنکور سراسری هستند و آن را عین عدالت آموزشی می‌دانند؛ اظهار داشت: موافقان، تاثیر نمرات آزمون نهایی در کنکور را عین عدالت آموزشی می‌دانند و به این نتیجه رسیدند که برگزاری آزمون‌های نهایی در سراسر کشور می‌تواند بخشی از عدالت آموزشی باشد؛ لذا این گروه پاسخ دهند که آیا امکانات آموزشی در تمام کشور به یک میزان در اختیار تمام دانش‌آموزان قرار گرفته است؟

    حضور مافیا در برگزاری آزمون‌های سراسری

    سخنگوی کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی با انتقاد از حضور مافیا در برگزاری آزمون‌های سراسری، یادآور شد: برگزاری آزمون‌های سراسری منجر شده که دانش‌آموزان برای تقویت پایه درسی خود به سوالات و کلاس‌های تقویتی روی بیاورند؛ این مسئله منجر به حضور مافیای آموزشی برای توجیه دانش آموزان در جهت قبولی آزمون‌های نهایی و حضور پر قدرت آنها در کنکور شده است؛ استرس دانش آموزان برای حضور توانمند در کنکور سراسری منجر شده تا والدین برای کاهش این حجم از فشار روانی فرزندان خود، اقدام به خرید سوالات مختلف از مافیای آموزشی یا حتی ثبت نام آنها در کلاس‌های متفاوت باشند.

    وی با اشاره به صحبت‌های رئیس سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور در مورد تاثیر نمرات امتحانات نهایی در کنکور سراسری، اظهار داشت: طی جلسه‌ای که کمیسیون آموزش با آقای پورعباس رئیس سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور داشتند، تاثیر قطعی معدل در کنکور سراسری را کار خطایی دانستند؛ اما با توجه به اینکه بسیاری از دانش آموزان به این رویه عادت کرده‌اند تغییر دوباره آن صدمات دیگری را به دنبال خواهد داشت.

    عظیمی راد با تاکید بر اینکه برگزاری آزمون سراسری در دانشگاه باید برداشته شود، گفت: بی تردید برگزاری آزمون‌های نهایی در مدارس به صورت یکسان در سراسر کشور آسیب زا خواهد بود، در حال حاضر مدارسی در کشور وجود دارند که مدیران آنها درخواست داشته مدارس مذکور جزو سهمیه مناطق ۳ در کنکور سراسری محسوب شوند، قطعاً این مسئله از طریق شورای انقلاب فرهنگی پیگیری خواهد شد تا تاثیر نمرات آزمون‌های نهایی برای کنکور سال آینده حذف شود.

     افزایش کیفیت مدارس دولتی می‌تواند منجر به عدالت آموزشی شود

    سخنگوی کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه افزایش کیفیت مدارس دولتی می‌تواند منجر به عدالت آموزشی شود، خاطرنشان کرد: قوه مجریه و مقننه باید برنامه‌ریزی جدی را در جهت تقویت مدارس دولتی داشته باشند؛ این مسئله را باید از مرز شعارها عبور داده و در حقیقت جامعه نمایان کرد؛ افزایش بودجه مدارس دولتی، استفاده از بهترین معلمان برای آموزش دانش آموزان، ارائه تجهیزات و امکانات به روز آموزشی و… می‌تواند حلال این مسئله باشد.

    عظیمی راد با بیان اینکه بسیاری از مدارس در مناطق کم برخوردار از حداقل‌های امکانات آموزشی برخوردار نیستند، گفت: در حاشیه شهرهای کم برخورداری همچون مشهد مدارسی هستند که از حداقل‌های آموزشی برخوردار نبوده و حتی به صورت استیجاری در اختیار مسئولان آموزش و پرورش آن استان قرار گرفتند این موضوعات از اولویت‌های وزارتخانه آموزش و پرورش هستند که می‌تواند به عدالت آموزشی منتج شود./پایان پیام

    لینک کوتاه (کلیک کنید): https://sobhemajles.ir/?p=17321

    ارسال دیدگاه

    نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.

    نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.

    نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

    دیدگاهتان را بنویسید

    ایمیل شما منتشر نخواهد شد. موارد ضروری علامتگذاری شده اند *

    نظر شما دریافت شد و پس از بررسی منتشر خواهد شد.

    صبح مجلس
  • تمامی حقوق مادی و معنوی محفوظ است. | پایگاه تحلیلی خبری صبح مجلس