×
محسن زنگنه:

دیوان محاسبات نظارتی دقیقی بر شرکت های دولتی داشته باشد/۴۰درصد منابع دولتی در ۴۰شرکت دولتی است

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با اشاره به انتظارات از دیوان محاسبات در دوره جدید کاری، گفت:شرکت‌های دولتی تقریباً همیشه در یک هاله‌ای صیانتی قرار گرفته اند و نباید از بررسی دقیقی بودجه این شرکت ها غفلت کرد.

  • ۱۴ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۸:۴۹
  • ایکانا
  • ۰
  • دیوان محاسبات نظارتی دقیقی بر شرکت های دولتی داشته باشد/۴۰درصد منابع دولتی در ۴۰شرکت دولتی است

    به گزارش صبح مجلس؛ محسن زنگنه با اشاره به انتظارات از دیوان محاسبات در دوره جدید کاری، گفت: یکی از انتظارات، معطوف به چابک سازی دیوان محاسبات است.

    چابک سازی دیوان بر مبنای سامانه های الکترونیکی

     نماینده مردم «تربت حیدریه» با بیان اینکه دیوان محاسبات بازوی نظارتی مجلس در مسائل مربوط به بودجه محسوب می‌شود ادامه داد: به واقع گزارش‌های دیوان باید در این بخش گزارش‌های موثری باشد،همچنین تفریغ های بودجه‌ای که از سوی دیوان صورت می‌گیرد باید در زمان خودش ارائه و انجام شود. همچنین دیوان باید با استفاده از فعالیت‌هایی در فضای مجازی و ایجاد سامانه‌های الکترونیکی، روند فعالیت‌های خود را چابک کند.

    دیوان و  نظارت پیشنی

     این نماینده مجلس شورای اسلامی در بیان سایر انتظارات از دیوان محاسبات ادامه داد: همچنین دیوان محاسبات باید نظارت پیشینی را مد نظر قرار دهد چرا که متاسفانه در حال حاضر نظارت‌ها، نظارت‌های پسینی است. بنابراین ما باید این نظارت‌ها را تبدیل به نظارت‌های پیشینی کنیم به عنوان مثال وقتی تبصره‌های قانون بودجه مصوب می‌شود، وزیر و سازمان مربوطه مکلف به اجرای آن تبصره‌هاست لذا خیلی اوقات این نظارت وجود ندارد و انحرافاتی صورت می‌گیرد که بعداً مورد حسابرسی قرار می‌گیرد.

    ضرورت آموزش درست مدیران دیوان

    زنگنه در ادامه با اشاره به مبحث آموزش مدیران دیوان محاسبات اظهار کرد:  باید تاکید کنم که در سال‌های گذشته  شاهد حضور مدیران جوان در دیوان محاسبات بوده ایم و این خود یکی از نکات مثبت است اما متاسفانه این مدیران، خیلی اوقات به مسائل آشنا نیستند و حتی برای خودشان نیز مسائلی ایجاد می‌کنند. در حال حاضر ما تعداد زیادی از مدیران را داریم که بسیار افراد سالم و با انگیزه بوده اما در حال حاضر پرونده‌های مختلفی برایشان گشوده شده است. بنابراین یکی از راه‌ها در این بخش مبحث آموزش است که باید به آن توجه شود.

    انتظارات از دادستانی دیوان محاسبات

    این نماینده مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره انتظارات از دادستانی دیوان محاسبات اظهار کرد: به واقع پرونده‌هایی در حسابرسی‌ها گشوده و پس از آن به هیئت‌های مستشاری ارجاع داده می‌شود. با این حال پس از گرفتن وقت حسابرس و مستشار، نهایتاً ۸۰  الی ۹۰ درصد از این پرونده‌ها مختومه اعلام می‌شود از این رو انتظار داریم فرآیندی ایجاد شود تا از ابتدای قضیه که پرونده ای شکل می‌گیرد، این پرونده بر اساس یک اصولی شکل گیرد و ما نیاییم و موضوعی را جرم انگاری کنیم.

    پیشنهاد اصلاح قوانین دیوان محاسبات ارائه شود

     این نماینده مجلس شورای اسلامی در ادامه بیان کرد: بخشی از این مسائل مربوط به اصلاح قانون دیوان محاسبات است که ما باید اصلاح قانون دیوان محاسبات را مد نظر قرار دهیم. بنابراین یکی از انتظارات ما از دیوان محاسبات در دوره جدید این است که پیشنهاد اصلاح قانون دیوان محاسبات را به مجلس و کمیسیون برنامه بودجه ارائه دهد.

    مواجه دیوان محاسبات با شرکت های دولتی

    زنگنه در ادامه با اشاره به مواجهه دیوان محاسبات با شرکت‌های دولتی اظهار کرد: شرکت‌های دولتی تقریباً همیشه در یک هاله‌ای صیانتی قرار می‌گرفتند. به واقع به جهت تاکیدی که معمولاً در موضوع تبصره‌های بودجه دولتی داشتیم عملاً از بودجه شرکت‌های دولتی غافل شدیم و در برخی سال‌ها بودجه شرکت‌های دولتی ۳ برابر بودجه عمومی دولت بوده که در حال حاضر این رقم کاهش پیدا کرده است و در حال حاضر بودجه شرکت‌های دولتی ۶۰ درصد بودجه عمومی دولتی است.

     وی با بیان اینکه ورودهای مناسبی به بررسی بودجه شرکت‌های دولتی  جهت نظارت از این بخش صورت گرفته است، بیان کرد: اقداماتی در این بخش صورت گرفته و با این حال این اقدامات، اقدامات ناکافی است.

    ۴۰ درصد منابع دولتی در ۴۰ شرکت دولتی

    این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه  مواد تقنینی خوبی در زمینه دیوان محاسبات در تبصره ۲ بودجه سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ منعکس شد، بیان کرد: همچنین در برنامه هفتم توسعه احکام نظارتی خوبی برای دیوان محاسبات پیش بینی شد. با این حال این موارد کافی نیست به ویژه اینکه ما ۴۰ شرکت داریم که این‌ها از جمله شرکت‌های عمده هستند و ۳۰ الی ۴۰ درصد از منابع دولتی در این شرکتهاست و انتظار داریم دوستانمان در دوره جدید، ورود خوبی به این موضوعات داشته باشند. بنابراین اگر ما یک نظارت و بررسی خوبی بر شرکت های دولتی داشته باشیم بسیاری از این پرونده هایی که معمولا باز شده و اخبار منفی آن به گوش مردم می رسد و از سوی شرکت های دولتی است، دیگر شنیده نخواهد شد. /پایان پیام

    لینک کوتاه (کلیک کنید): https://sobhemajles.ir/?p=17249

    ارسال دیدگاه

    نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.

    نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.

    نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

    دیدگاهتان را بنویسید

    ایمیل شما منتشر نخواهد شد. موارد ضروری علامتگذاری شده اند *

    نظر شما دریافت شد و پس از بررسی منتشر خواهد شد.

    صبح مجلس
  • تمامی حقوق مادی و معنوی محفوظ است. | پایگاه تحلیلی خبری صبح مجلس