×
عطاء‌الله رفیعی آتانی:

مبدل دستاوردهای حوزه برای نظام قانونگذاری هستیم

عطاالله رفیعی آتانی در مراسم افتتاحیه کارگاه مقدماتی ششمین مدرسه پارلمانی مرکز تحقیقات اسلامی مجلس با عنوان «نظام قانون‌گذاری جمهوری اسلامی ایران، فرایندها و رویه‌ها» گفت: از کارکردهای مرکز تحقیقات اسلامی مجلس این است که مبدل ظرفیت‌های حوزه‌های علمیه سراسر کشور برای قانونگذاری و تأمین نیازهای فکری نظام قانونگذاری و سیاستگذاری باشیم و در این زمینه، کاربردی کردن دستاوردهای حوزه‌های علیمه برای نیازهای نظام اسلامی از رسالت‌های مرکز است.

  • ۱۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۷:۳۱
  • ایکانا
  • ۰
  • مبدل دستاوردهای حوزه برای نظام قانونگذاری هستیم

    به گزارش صبح مجلس؛ کارگاه مقدماتی ششمین مدرسه پارلمانی مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی با عنوان «نظام قانون‌گذاری جمهوری اسلامی ایران، فرایندها و رویه‌ها» با حضور بیش از ۲۷۰ نفر از برگزیدگان فراخوان مشارکت در طرح‌های علمی این مرکز و سخنرانی رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس و برخی اساتید و متخصصان عرصه قانونگذاری برگزار شد.

    عطاء‌الله رفیعی آتانی، رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی در مراسم افتتاحیه این کارگاه تخصصی، «شناسایی مسئله»، «انتخاب چارچوب نظری»، «شناسایی علل ظهور مسئله»، «هدف‌گذاری»، «ارائه راهکارها و اثرسنجی آن در جامعه» را از فرایندهای پنج‌گانه پژوهش در عرصه قانون‌گذاری ذکر کرد و گفت: وقتی یک پژوهشگر و محقق حوزه قانون‌گذاری بخواهد یک موضوع مبتلابه جامعه را مورد پژوهش قرار دهد، باید این فرایندها را به‌صورت دقیق و جدی مورد توجه قرار دهد.

    وی ضمن بیان مواردی به عنوان نمونه، تصریح کرد: بدون توجه به این فرایندهای پنجگانه، نتایج مطلوبی کسب نخواهد شد و نتیجه تحقیقات ما نمی‌تواند گره‌گشای مشکلات جامعه در حوزه سیاستگذاری و قانون‌گذاری باشد.

    رفیعی آتانی افزود: اگر پژوهشگر مرکز تحقیقات اسلامی مجلس بخواهد در مورد بحث حجاب و عفاف پژوهش کند، یا طرح و لایحه‌ای را در این زمینه بررسی نماید، باید در گام نخست، مسئله را خوب تشخیص دهد. ما در اینجا به پژوهش‌های آکادمیک و معمولی نیاز نداریم، بلکه باید برای درمان دردی از دردهای جامعه پژوهش کنیم تا به قانون‌گذار و مجری کمک کنیم تصمیم درست بگیرد؛ بنابراین پژوهش ما باید ناظر به مسئله اصلی باشد.

    داشتن داده‌های واقعی خارجی؛ گام مهم برای فهم مسئله

    رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس با اشاره به اینکه گام مهم برای فهم مسئله داشتن داده‌های واقعی خارجی است، گفت: بدون تردید در مسائل مهمی که قرار است در اختیار قانون‌گذار و سیاستگذار قرار گیرد، نمی‌توان با توجه به ذهنیات و تعلقات سیاسی یا جناحی، مسئله را ببینیم؛ بلکه باید داده‌های خارجی به ما بگوید مسئله چیست و صورت‌بندی اولیه را از موضوع داشته باشیم. هر اندازه این بخش از کار قوی‌تر باشد، فعالیت‌ها نتیجه‌بخش‌تر و از اتقان بیشتری برخوردار خواهد بود.

    ضرورت مشخص کردن چارچوب نظری برای بررسی مسئله

    رفیعی آتانی در ادامه با بیان اینکه گام دوم، مشخص کردن چارچوب نظری برای بررسی مسئله است؛ اضافه کرد: اگر لایحه حجاب و عفاف را در چارچوب جامعه‌شناسی متعارف نگاه کنیم، شاید آنگونه که باید، زوایای کار دیده نشود؛ بنابراین به یک چارچوب نظری نیاز داریم که به تبیین و تفسیر موضوع کمک کند و علل و دلایل ایجاد این پدیده را برای شما توضیح دهد.

    وی با تأکید بر اینکه اگر علت و دلایل پدیدار شدن مسئله را خوب فهم نکنیم، در مرحله بعد دچار مشکل خواهیم شد؛ تصریح کرد: هر علت و دلیل نیز راه‌حل خاص خود را می‌خواهد؛ به‌عنوان نمونه، اگر بگوییم حجاب و عفاف یک موضوع سیاسی، بین‌المللی یا فرهنگی است، هر کدام راه‌حل خود را می‌خواهد. دستگاه نظری کمک خواهد کرد دلایل و علت ایجاد پدیده را به‌خوبی فهم و در نهایت تصمیم درستی بگیریم یا به تصمیم‌گیرنده برای تصمیم درست کمک کنیم.

    لزوم هدف‌گذاری درست برای تبدیل وضعیت موجود به وضعیت مطلوب

    رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس با بیان اینکه برای تبدیل وضعیت موجود به وضعیت مطلوب باید هدف‌گذاری درست داشته باشیم، گفت: اگر علت و دلایل را به‌خوبی فهم کنیم، گام بعدی هدف‌گذاری است. اگر بخواهیم وضعیت موجود را به وضعیت مطلوب تغییر دهیم باید ببینیم هدف ما چیست و دنبال چه چیزی هستیم. آیا می‌خواهیم جامعه عفیف شود یا باحجاب؟ هر کدام که انتخاب کردید، راه‌حل متفاوت است؛ یعنی آن چارچوب نظری به شما کمک می‌کند که هدف‌گذاری صحیح داشته باشید. همین چارچوب نظری هم به شما می‌گوید دولت و حکومت تا چه اندازه در این مباحث حق دخالت دارد؟

     رفیعی آتانی در ادامه با بیان اینکه اگر اهداف را متناسب با آن چارچوب فکری تشخیص دادیم، باید راه‌حل‌ها را نیز ارائه دهیم، افزود: مشکلاتی که مجلس، نظام و قوای دیگر در برخی مسائل دارند با ارائه راه‌حل‌های بدیل، مهم و راهگشا برطرف می‌شود؛ مثلاً در بحث حجاب و عفاف اگر برخی خیرخواهان راه‌حل‌های فرهنگی و عده‌ای جزایی را مطرح می‌کنند، به‌دلیل آن است که بنیان‌های نظری، نتایج متفاوتی به محقق ارائه می‌دهد.

    رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس با اشاره به اینکه اثرسنجی نتایح تحقیقات در جامعه بسیار مهم است، گفت: اگر هر کدام از پژوهشگران برای رفع یک مشکل، راه‌حل‌هایی مطرح کردند، باید بگویند آثار این راه‌حل‌ها در جامعه و آینده کشور چیست و اگر این نسخه‌ها پیاده شود چه نتایجی به همراه دارد؛ یعنی اگر به هر کدام از این راه‌حل‌ها عمل کنیم، جامعه چه به سمت وسویی خواهد رفت.

    نتایج پژوهش‌های علمی، خطی‌مشی مراکز تصمیم‌گیری را مشخص می‌کند

    رفیعی آتانی در ادامه یادآور شد: در بحث حجاب و عفاف، مسئله این بود که اگر ما روی برخی مبانی، قانون‌گذاری کنیم، جامعه عفیف‌تر می‌شود؛ ولی وقتی صحنه واقعی را می‌دیدیم، نتیجه غیر از آن می‌شد؛ بنابراین نشان دادن نتایج آثار عمل به این تصمیم و راه‌حل‌هایی که جلو مجلس شورای اسلامی و نظام جمهوری اسلامی می‌گذاریم، بسیار مهم است.

    وی ادامه داد: وقتی مراحل پنج‌گانۀ شناسایی مسئله، چارچوب نظری، علل بروز مسئله، هدف‌گذاری و ارائه راهکار را در تحقیقات خود طی کردیم، در نهایت بحث ما باید یک صورت‌بندی فقهی و حقوقی پیدا کند؛ یعنی متن نهایی حقوقی تهیه کنیم که دربرگیرنده راه‌حل‌های ماست و در اختیار مجلس شورای اسلامی برای تبدیل به مواد قانونی قرار می‌گیرد.

    رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس با اشاره به کارکردهای مرکز تحقیقات اسلامی مجلس، عنوان کرد: پژوهش‌های ما، محدود و منحصر به طرح‌ها و لوایح نیست، بلکه موضوعات بنیادی مهمی که به دلایل مختلف مورد توجه مجلس قرار نگرفته ولی نیاز مبرم نظام قانون‌گذاری است را مورد پژوهش قرار می‌دهد.

    رفیعی آتانی بررسی طرح‌ها و لوایح را از دیگر وظایف مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی خواند و گفت: این مرکز با رویکرد فقهی، برای حمایت از نظام قانونگذاری در چارچوب مأموریت خود طرح‌ها و لوایح را مورد بررسی قرار داده و پیشنهاد کارشناسی خود را در اختیار نهاد تقنین قرار می‌دهد.

    وی با اشاره به اینکه مرکز تحقیقات اسلامی مجلس در چارچوب علوم اسلامی به معنای عام آن، به بررسی طرح‌ها و لوایح می‌پردازد، گفت: ما آنچه را در چارچوب این علوم اسلامی صحیح می‌دانیم به مجلس اعلام می‌کنیم و همۀ علوم انسانی اسلامی جدید در چارچوب اقتصاد اسلامی، علوم سیاسی، اقتصاد، و جامعه‌شناسی، مدیریت و … مورد استفاده ما خواهد بود.

    نقش کلیدی فقه در فعالیت‌های مرکز تحقیقات اسلامی مجلس

    رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس با اشاره به اینکه فقه به‌دلیل ماهیت خود، نقش کلیدی‌تری در رویکردهای این مرکز دارد، گفت: نقش فقه به‌گونه‌ای است که مرکز هویت خود را از اساس فقهی تعریف کرده و سایر علوم اسلامی مانند حقوق، اقتصاد، مدیریت، سیاست، حکمرانی، در این فرایند مورد استفاده قرار می‌گیرند.

    رفیعی اتانی اضافه کرد: از کارکردهای دیگر مرکز تحقیقات اسلامی مجلس این است که مبدل ظرفیت‌های حوزه‌های علمیه سراسر کشور برای قانونگذاری و تأمین نیازهای فکری نظام قانونگذاری و سیاستگذاری باشیم و در این زمینه، کاربردی کردن دستاوردهای حوزه‌های علیمه برای نیازهای نظام اسلامی از رسالت‌های مرکز است.

    وی ادامه داد: در مرکز تحقیقات اسلامی مجلس بسیاری از افراد حوزوی و دانشگاهی فعالیت دارند، ولی از رویکردهای عام اسلامی تخطی نخواهیم کرد و در پژوهش‌های این مرکز، فقه وزن اصلی خود را دارد.

    به گزارش روابط عمومی مرکز تحقیقات اسلامی مجلس، در این کارگاه تخصصی مباحثی مانند فرایند قانون‌گذاری در جمهوری اسلامی ایران توسط محمدصالح تسخیری، عضو هیئت علمی دانشگاه قم؛ نظارت بر مجلس شورای اسلامی توسط سیدعلیرضا میربد، مدرس دانشگاه و پژوهشگر مرکز تحقیقات اسلامی مجلس؛ نهادهای مقرره‌گذار در جمهوری اسلامی توسط محمد منصوری بروجنی، عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان؛ کارکرد نظارتی مجلس شورای اسلامی توسط محمد رجبی، دبیر گروه حقوق مرکز تحقیقات اسلامی مجلس؛ شیوه اظهار نظر در مورد طرح‌ها و لوایح توسط جواد ابراهیمی، دبیر گروه فرهنگی ـ اجتماعی مرکز تحقیقات اسلامی مجلس و الزامات قانونگذاری در تعامل فقه و قانون توسط سیدمحمدمهدی سعیدی، کارشناس گروه حقوق مرکز مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

    بایسته‌های تبدیل فقه به قانون در پرتو ویژگی‌های قانون مطلوب، تفاوت شریعت، فقه و قانون، بررسی رویکرد قانونگذار در تقنین احکام شرع در جمهوری اسلامی ایران، بایسته‌های تبدیل فتوا به قانون در پرتو ویژگی‌های قانون، باید و نبایدهای یک پژوهش تقنینی، وظیفه شورای نگهبان و نحوه عملکرد شورا در بررسی مصوبات مجلس، ماهیت نظر مجمع درخصوص مصوبات مغایر شرع مجلس، شیوه‌های ابتکار قانون (طرح نمایندگان، طرح شورای عالی استان‌ها، لایحه دولت)، شیوه اظهارنظر در بررسی طرح‌ها و لوایح قانونی (شیوه گزارش‌نویسی)، توصیه‌های سیاستی، پیش‌نویس‌های قانونی به‌صورت ابتکاری از دیگر مباحث مطرح‌شده در این کارگاه بود.

    لازم به ذکر است مرکز تحقیقات اسلامی مجلس در فروردین سال جاری به‌منظور تکمیل شبکه پژوهشگران خود، فراخوانی جهت همکاری پژوهشی صادر کرده بود که با استقبال بیش از یک هزار نفر از محققان حوزوی و دانشگاهی از سراسر کشور مواجه شد.

    در این فراخوان، در مرحله اول، رزومه علمی یک هزار و ۱۰۶ نفر از متقاضیان از سراسر کشور مورد بررسی قرار گرفت که از بین آنها تعداد ۴۶۷ نفر که دارای رزومه علمی متناسب با مأموریت‌های مرکز تحقیقات اسلامی مجلس بودند، مصاحبه علمی صورت گرفت و در نهایت از بین این افراد، ۲۷۴ نفر در مصاحبه این فراخوان مورد پذیرش قرار گرفتند.

    این افراد در این کارگاه با رویه‌ها و فرایندهای قانونگذاری در مجلس شورای اسلامی آشنا شدند./پایان پیام

    لینک کوتاه (کلیک کنید): https://sobhemajles.ir/?p=17218

    ارسال دیدگاه

    نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.

    نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.

    نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

    دیدگاهتان را بنویسید

    ایمیل شما منتشر نخواهد شد. موارد ضروری علامتگذاری شده اند *

    نظر شما دریافت شد و پس از بررسی منتشر خواهد شد.

    صبح مجلس | پوشش تخصصی اخبار مجلس شورای اسلامی
  • تمامی حقوق مادی و معنوی محفوظ است. | پایگاه تحلیلی خبری صبح مجلس