×
پیمان فلسفی:

اعلام آمادگی قزاقستان برای توسعه روابط تجاری با ایران

نماینده مردم تهران در مجلس دوازدهم، با اشاره به نشست رییس مجلس و رییس سنای پارلمان قزاقستان، از اعلام آمادگی طرف قزاقستانی برای توسعه روابط تجاری با ایران خبرداد.

  • ۱۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۸:۲۷
  • ایکانا
  • ۰
  • اعلام آمادگی قزاقستان برای توسعه روابط تجاری با ایران

    به گزارش صبح مجلس؛ پیمان فلسفی در تشریح جزییات دیدار مائولن آشیمبایف رئیس سنای پارلمان قزاقستان با رییس مجلس شورای اسلامی، گفت: در ادامه دیدارهای رییس محترم مجلس با هیات‌های خارجی نشست رییس سنای پارلمان قزاقستان با ایشان برگزار و مباحث بسیار مهمی مطرح شد.

    نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: طرف قزاقستانی بسیار علاقه‌مند به گسترش تعامل تجاری، اقتصادی و فرهنگی با جمهوری اسلامی ایران بود. همچنین شکل‌گیری گروه‌های دوستی بین دو کشور از دیگر مباحث مطرح شده در این دیدار بود که با استقبال ریاست محترم مجلس مواجه شد.

    وی تصریح کرد: رییس محترم مجلس نکات بسیار مهمی را در ارتباط با توسعه روابط دوجانبه بین دو کشور مطرح کردند و به صراحت عنوان کردند که فعلی مبادلات تجاری بین دو کشور قابل قبول نیست حتما تلاش کنیم این رقم و فعل و انفعالات تجاری بین دو کشور به سرعت افزایش پیدا کند، همچنین این مهم را مورد تاکید قراردادند که تعامل تجاری بین دو کشور به هیچ‌وجه نباید تحت تاثیر فشار قدرت‌های استکباری قرار گیرد و مساله تحریم نباید مانع گسترش این روابط شود، بنابراین با تمام قوا آمادگی گسترش روابط بین‌المللی و تجاری را داریم و راه‌های نیل به آن را نیز پیدا کرده‌ایم.

    فلسفی با اشاره به اظهارات طرف قزاقستانی درباره حجم معادلات دو کشور در بخش کشاورزی، گفت: صادرات محصولات کشاورزی از ایران به قزاقستان باید گسترش یابد.

    وی افزود: در حال حاضر ایران میوه، سبزیجات، خشکبار، لبنیات و آبزیان را به قزاقستان صادر می‌کند درعین حال در برخی سال‌ها گندم و جو از قزاقستان وارد کردیم اما امسال نیازی به واردات این محصولات نداریم هرچند جو به عنوان یک نهاده دامی همواره مورد نیاز بوده است که بخشی از این نیاز را از طریق کشورهای آسیای میانه تامین کردیم.

    فلسفی اظهار کرد: نکته مطرح دیگر چالش‌هایی است که در ارتباط با تسهیل مبادلات تجاری داریم مخصوصا در رابطه با دامپزشکی باید توافقنامه‌های فی مابین هرچه سریعتر مبادله شود، همچنین طرف قزاقستانی پیرامون لجستیک و حمل ونقل اعلام کرد این آمادگی را دارند تا به عنوان کریدور ارتباط بین جمهوری اسلامی ایران و چین از خاک افغانستان بتوانند مبادلات تجاری و اقتصادی مناسبتری داشته باشند.

    وی افزود: ما باید پیش‌بینی‌های لازم را به عمل آوریم تا از طریق کشورهای آسیای میانه و اوراسیا بتوانیم با استفاده از واحدهای پولی کشورهای مبداء و با رویکرد دلارزدایی، تسهیل روابط مالی و فعل و انفعالات بانکی را هم در دستورکار قرار دهیم. ضمن اینکه سیستم بانکی ما هم باید با شرایطی که وجود دارد کار را پیش برده و هر دو کشور تسهیلاتی را برای این بخش فراهم کنند.

    نایب رییس کمیسیون کشاورزی،آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی، بیان کرد: در دیدار رییس محترم مجلس با رییس مجلس کشور مالی نیز هر دو کشور آمادگی خود را برای گسترش روابط و تعامل تجاری، اقتصادی، فرهنگی، دفاعی و امنیتی اعلام کردند./پایان پیام

    لینک کوتاه (کلیک کنید): https://sobhemajles.ir/?p=17076

    ارسال دیدگاه

    نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.

    نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.

    نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

    دیدگاهتان را بنویسید

    ایمیل شما منتشر نخواهد شد. موارد ضروری علامتگذاری شده اند *

    نظر شما دریافت شد و پس از بررسی منتشر خواهد شد.

    صبح مجلس
  • تمامی حقوق مادی و معنوی محفوظ است. | پایگاه تحلیلی خبری صبح مجلس