×
عبدالجلال ایری:

بیش از ۹۰ درصد تسهیلات حوزه مسکن توسط بانک مسکن پرداخت شده است

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس گفت: طبق گزارش‌های ارائه شده بانک مسکن بیش از ۹۰ درصد تسهیلات حوزه مسکن را پرداخت کرده و عمده بانکها همکاری لازم را در پرداخت تسهیلات مطابق با اجرای قانون ندارند و متاسفانه دولت نیز مجازات پیش بینی شده در قانون را برای بانک‌ها اجرایی نمی‌کند.

  • ۱۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۷:۰۴
  • ایکانا
  • ۰
  • بیش از ۹۰ درصد تسهیلات حوزه مسکن توسط بانک مسکن پرداخت شده است

    به گزارش صبح مجلس؛ عبدالجلال ایری در تشریح نشست صبح امروز چهارشنبه (۱۰ مرداد ماه) کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با حضور استاندار خراسان رضوی، معاونان وزارت راه و شهرسازی و مدیر عامل بانک مسکن در محل اتاق بازگانی مشهد گفت: این جلسه به منظور بررسی عملکرد وزارت راه و شهرسازی در حوزه اجرای قانون جهش تولید مسکن بود. به همین منظور هم معاونان وزارت راه و شهرسازی با حضور در این جلسه گزارشی از اقدامات دستگاه خود ارایه کردند.

    این نماینده مردم در مجلس اضافه کرد: در این نشست مدیر عامل سازمان زمین مسکن گزارشی از میزان تامین زمین در اجرای قانون جهش تولید مسکن ارائه و تاکید کرد که با توجه به تدابیر و ظرفیت ‌های ویژه قانون مذکور بیش از ۱۰۰ هزار هکتار زمین با کار کارشناسی دقیق شناسایی شده و بخش عمده از آنها در اختیار وزارت راه برای ساخت مسکن قرار گرفته است.

    وی تاکید کرد: طبق گفته وی حدود ۵ هزار و ۹۰۰ هکتار تنها از محل اجرای ماده ۱۰ قانون جهش تولید مسکن در خصوص بهره مندی از ظرفیت اراضی تحت مالکیت دستگا‌ه‌های مختلف تامین شده است همچنین یکی از اقدامات مهم صورت گرفته طبق گزارش مطرح شده ایجاد شهرک‌های مختلف در اطراف کلانشهر‌ها بود که با پشتوانه قانون مجلس عملیاتی شده است. در اجرای ماده ۱۲ قانون جهش تولید مسکن نیز حدود ۳ هزار هکتار تامین و اختیار نهضت ملی مسکن قرار گرفته است.

    سخنگوی کمیسیون عمران مجلس خاطرنشان کرد: یکی از چالش‌هایی که مجموعه سازمان زمین در اجرای ماده ۹ قانون جهش تولید مسکن با موضوع تعیین اراضی درجه یک و دو توسط وزارت جهاد کشاورزی بود که در خواست رفع ابهام از این ماده را داشتند تا اراضی بلااستفاده برای کشاورزی که فاقد ویژگی‌های مناسب است را تنها آزمایش خاک، زمین درجه یک و دو تشخصیص داده نشوند و کاربری زمین هم ملاک قرار بگیرد. همچنین در ماده ۱۲ قانون مذکوز نیز ابهاماتی مطرح کردند که نیازمند بررسی است.

    وی افزود: در ادامه جلسه رئیس سازمان بازآفرینی شهری نیز گزارشی از اجرای قانون جهش تولید مسکن در بافت‌های فرسوده ارائه کرد، طبق گزارش بیش از ۸۸ هزار پروانه برای نوسازی صادر و هم اکنون در مناطق بافت فرسوده حدود ۲۹۷ هزار واحد در حال ساخت در محدوده هدف بازآفرینی است.

    این نماینده مردم در مجلس اضافه کرد: در ادامه جلسه مدیر عامل بانک مسکن نیز گزارشی از عملکرد خود در اجرای قانون جهش تولید مسکن و پرداخت تسهیلات به این حوزه ارائه کرد. طبق این گزارش حدود ۹۰ درصد تسهیلات حوزه مسکن توسط بانک مسکن پرداخته شده و سایر بانک‌ها عمکرد بسیار ناچیزی در پرداخت تسهیلات دارند. به همین دلیل هم در دوره قبل مجلس طی مکاتبه ای با قوه قضاییه از این استنکاف بانکها شکایت کردیم اما متاسفانه سازمان امور مالیاتی قانون را در مجازات بانکها متخلف اجرایی نکرده است.

     وی ادامه داد: همچنین استاندار خراسان رضوی نیز طی گزارشی به اقدامات و دستاوردهای عمرانی چند سال اخیر اشاره کرد و مشکلاتی نظیر تنش آبی، ناپایداری انرژی، ناترازی برق، کمبود سرانه ورزشی و درمانی و آموزشی، مسکن، نا ایمنی شبکه راه، رکود پروژه‌های عمرانی در بافت پیرامون حرم مطهر را از جمله کلان چالش‌های پیش روی شهر مشهد دانست.

    سخنگوی کمیسیون عمران مجلس ادامه داد: در پایان بخش اول جلسه اعضای کمیسیون عمران مجلس نیز در رابطه گزارش‌های اعلامی و چالش های پیش روی اجرای قانون جهش تولید مسکن و عملکرد سازمان های متولی اجرای قانون اشاره داشتند. این جلسه در بخش دوم با حضور اعضای شورای شهر و شهردار مشهد ادامه خواهد داشت./پایان پیام

    لینک کوتاه (کلیک کنید): https://sobhemajles.ir/?p=17003

    ارسال دیدگاه

    نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.

    نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.

    نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

    دیدگاهتان را بنویسید

    ایمیل شما منتشر نخواهد شد. موارد ضروری علامتگذاری شده اند *

    نظر شما دریافت شد و پس از بررسی منتشر خواهد شد.

    صبح مجلس
  • تمامی حقوق مادی و معنوی محفوظ است. | پایگاه تحلیلی خبری صبح مجلس