×
سیدمحمد مولوی:

برنامه‌ وزرای آموزش و پرورش تا به امروز بر روی کاغذ مانده است

نائب رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی نابرابری آموزشی در عدم استفاده از ظرفیت‌های استان‌های مختلف را موثر دانست و گفت: شورای آموزش و پرورش استان‌ها و شهرستان‌ها بزرگترین ظرفیت قانونی در حوزه آموزشی محسوب می‌شوند که ریاست آن بر عهده استاندار و فرماندار هر استان است؛ چرا وزیر کشور چنین ظرفیتی که می‌تواند منجر به ارتقاء نظام آموزشی کشور شود را نادیده می‌گیرد؟

  • ۹ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۵۴
  • ایکانا
  • ۰
  • برنامه‌ وزرای آموزش و پرورش تا به امروز بر روی کاغذ مانده است

    به گزارش صبح مجلس؛ سیدمحمد مولوی در مورد نابرابری آموزشی در استان‌های مختلف کشور، گفت: سند تحول بنیادین با هدف دستیابی به چشم انداز و اهداف تعلیم و تربیت در افق ۱۴۰۴ طراحی شده است، در انتهای بخش سوم فصل هشتم سند تحول بنیادین صراحتاً عنوان شده که این سند باید به روز رسانی شود اما همچنان شاهد چنین مهمی نیستیم.

    نماینده آبادان در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه مدرسه در افق سال ۱۴۰۴ سند تحول بنیادین جلوه‌ای از تحقق مراتب حیات طیبه و کانون عرضه خدمات است، افزود: امروز یکسال تا ‌پایان تحقق سند بنیادین باقی مانده و مدارس ما فاصله تاریخی با چشم انداز تعیین شده دارند.

    وی با بیان اینکه در سند تحول بنیادین حدود ۱۵ ویژگی برای مدارس عنوان شده است، اظهار داشت: سند تحول بنیادین اهداف و برنامه‌های مختلفی برای تقویت نظام آموزشی کشور دارد که متاسفانه بسیاری از آنها تاکنون محقق نشده است به فرض مثال در حال حاضر مدارس ما با ۱۵ ویژگی عنوان شده در سندتحول بنیادین، فاصله بسیار طولانی دارند.

    وزارت آموزش و پرورش به صورت مسئله محور به حل موضوعات آموزشی کشور ورود پیدا نکرده است

    نائب رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس دوازدهم با بیان اینکه باید برون داد پیش بینی شده سیستم آموزشی در سند تحول بنیادین به نتیجه می‌رسید؛ اظهار داشت: زمانی که درون‌داد و برون‌داد سیستم آموزش و پرورش مورد بی‌مهری واقع شود قطعاً نتایج آن را در نابرابری آموزشی استان‌های مختلف مشاهده خواهیم کرد، متاسفانه وزارت آموزش و پرورش به صورت مسئله محور به حل موضوعات آموزشی کشور ورود پیدا نکرده است.

    مولوی با اشاره به اینکه سرانه آموزشی هر دانش آموز در کشور حدوداً ۵/۲۸ متر مکعب است، یادآور شد: امروز ۱۰ استان کشور از حداقل‌های آموزشی و پرورشی همچون سرانه آموزشی محروم هستند که این موضوع در جای خود یک فاجعه محسوب می‌شود چرا عزمی جدی از سوی مسئولان استانی و ملی برای برطرف کردن آن وجود نداشته است؟

    نائب رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس دوازدهم با تاکید بر اینکه رابطه معناداری بین نمرات امتحانات نهایی و ظرفیت‌های محیطی وجود دارد، افزود: در حال حاضر سرانه آموزشی هر دانش آموزی در سیستان و بلوچستان به ۲/۹۷ مترمکعب می‌رسد که در شاخص‌های فنی این استان جزو رتبه‌های پایانی محسوب می‌شود؛ تقریباً بین آزمون نهایی و کنکور سراسری رابطه معناداری وجود دارد.

    استان‌های محروم بیشترین آسیب را از این نابرابری‌ها می‌بینند

    وی با انتقاد از اینکه اگر تمام شاخصه‌های آموزشی را کنار یکدیگر بگذاریم استان‌های محروم بیشترین آسیب را از این نابرابری‌ها می‌بینند، اظهار داشت: اگر تراکم دانش آموزی، سرانه آموزشی، شرایط فیزیکی مدارس‌، نمرات امتحانات نهایی و….را در کنار یکدیگر قرار دهیم، خروجی آنها به آزمون سراسری منتج می‌شود که متاسفانه امروز خوزستان و سیستان و بلوچستان به ترتیب در رتبه‌های ۳۰ و ۳۱ در آزمون سراسری قرار دارند این آمار و ارقام اعلامی ظاهر عملکرد سیستم آموزشی کشور است.

    مولوی با تاکید بر اینکه این نابرابری استان‌ها تنها به توزیع امکانات آموزشی مربوط نمی‌شود، تصریح کرد: موضوعاتی از قبیل امید به زندگی، مشارکت و اعتماد اجتماعی و….که در استان‌های کم برخوردار وجود دارد و بطور خلاصه می‌توان گفت عدم توسعه یافتگی جغرافیایی عاملی بر عقب ماندگی در تمام حوزه‌های آموزشی خواهد بود؛ بعضاً شاهد دو برابری ناعدالتی آموزشی در این استان‌ها هستیم.

    توسعه یافتگی جغرافیایی و منطقه‌ای می‌تواند تاثیر مستقیمی در حوزه آموزش مناطق داشته باشد

    نماینده مردم در مجلس دوازدهم با اشاره به اینکه توسعه یافتگی جغرافیایی و منطقه‌ای می‌تواند تاثیر مستقیمی در حوزه آموزش مناطق داشته باشد؛ یادآور شد: استان‌هایی همچون سیستان و بلوچستان، لرستان، خوزستان و … زمانی که از توسعه یافتگی جغرافیایی بهره‌ای نبرده باشند، بی تردید در تخصیص امکانات، سرانه آموزشی، معلمان حرفه‌ای و … شاهد نابرابری‌هایی خواهیم بود که پیوند تمام دلایل منجر به ایجاد دو برابری ناعدالتی در حوزه آموزش و پرورش می‌شود؛ آیا متولیان آموزش و پرورش متوجه تبعات موضوعات ساده اینچنینی هستند که خود را در سطح کلان نشان می‌دهد.

    خانواده‌ها در مناطق محروم توان پرداخت کمترین هزینه‌ها را ندارند

    مولوی با انتقاد از فرسایش اجتماعی حاکم در جامعه که نشات گرفته از فاصله طبقاتی است، تصریح کرد: افزایش فرصت‌های اجتماعی حاکم در استان‌های محروم نشات گرفته از توزیع ناعادلانه سایر فرصت‌ها است؛ در حال حاضر خانواده‌ها در مناطق محروم توان پرداخت کمترین هزینه‌ها را ندارند به فرض مثال اگر دانش آموزی بدون تغذیه مسیر طولانی را برای حضور در کلاس طی کرده و بر سر کلاس درس، معلمی که مهارت و توانایی کافی برای تدریس ندارد وقت خود را صرف کند؛ نتیجه آن به غیر از دست رفتن فرصت‌های آموزشی نیست.

    برنامه‌ وزرای آموزش و پرورش تا به امروز بر روی کاغذ باقی مانده است

    نائب رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی با انتقاد از اینکه برنامه‌های وزرای آموزش و پرورش تا به امروز بر روی کاغذ باقی مانده است، اظهار داشت: آموزش و پرورش کشور مشکل چگونگی و چرایی دارد؛ امروز با وجود سند تحول بنیادین که برنامه‌ها، چشم اندازهای متفاوت و سیاست‌های کلانی دارد نتوانسته‌ایم ناعدالتی آموزشی را در تمام استان‌ها برطرف کنیم؛ طبق آمار منتشر شده از طرف مرکز پژوهش‌های مجلس متاسفانه ۲۷۹ هزار ترک تحصیل، ۸ میلیون و ۷۰۰ هزار بیسواد مطلق و حدود ۹۱۱ هزار جامانده از تحصیل در کشور داریم، این اعداد و ارقام برای کشوری که حرف نخست را در علم و دانش منطقه می‌زند در حد فاجعه محسوب می‌شود.

    مدارس دولتی آسیب‌پذیرترین مدارس در کشور محسوب می‌شوند

    نماینده مردم در مجلس دوازدهم با بیان اینکه مدارس دولتی آسیب‌پذیرترین مدارس در کشور محسوب می‌شوند، گفت: وزارتخانه آموزش و پرورش باید مدارس دولتی را تقویت کرده تا بتواند بخشی از ناعدالتی در مناطق محروم را از بین ببرد، اگر بتوانیم چنین مهمی را محقق کنیم بی‌تردید شاهد گسترش عدالت آموزشی خواهیم بود.

    مولوی با تاکید بر اینکه استان‌های مرزی و محروم باید در اولویت برنامه‌های کشور قرار بگیرند، اظهار داشت: اگر قرار به از بین بردن نابرابری آموزشی است، باید استان‌های کم برخوردار در اولویت توجه متولیان امر در سطوح مختلف به ویژه اختصاص امکانات قرار بگیرند، متاسفانه بسیاری از مناطق محروم علاوه بر محرومیت از مشارکت مالی برای بهبود وضعیت مدارس، حتی در سایر مشارکت‌ها از مباحث اجتماعی گرفته تا فرهنگی ناتوان در ارائه همکاری هستند؛ در چنین شرایطی زیر سایه توزیع ناعادلانه امکانات شاهد شکاف آموزشی بین استان‌هایی هستیم که منجر به نابودی سرمایه اجتماعی خواهد شد.

    ملاک سنجش هر استاندار و فرماندار پذیرش قانون شورای آموزش و پرورش است 

    نائب رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی نابرابری آموزشی در عدم استفاده از ظرفیت‌های استان‌های مختلف را موثر دانست و گفت: شورای آموزش و پرورش استان‌ها و شهرستان‌ها بزرگترین ظرفیت قانونی در حوزه آموزشی محسوب می‌شوند که ریاست آن بر عهده استاندار و فرماندار هر استان است؛ چرا وزیر کشور چنین ظرفیتی که می‌تواند منجر به ارتقاء نظام آموزشی کشور شود را نادیده می‌گیرد؟ ملاک سنجش هر استاندار و فرماندار پذیرش قانون شورای آموزش و پرورش است که مورد بی توجهی قرار گرفته است؛ به فرض مثال استان خوزستان با ظرفیت بالای کشاورزی صنایع مختلف و حتی پتروشیمی در حال حاضر در پایین‌ترین سطح حوزه آموزشی قرار دارد.

    پالایشگاه نفت آبادان حدود ۲۷۰ مدرسه آبادان را حمایت می‌کند

    وی با بیان اینکه شورای آموزش و پرورش استان‌ها و شهرستان‌ها به عنوان یک ظرفیت قانونی باید در اولویت وزیر انتخابی آموزش و پرورش باشد، تصریح کرد: اعتبارات بودجه‌ای وزارتخانه آموزش و پرورش از کل بودجه کشور باید حداقل ۲۰ درصد باشد که متاسفانه این میزان امروز به ۱۰ درصد هم نمی‌رسد در چنین شرایطی شورای آموزش و پرورش استان‌ها باید نقش آفرینی جدی داشته باشد به فرض مثال در شهر آبادان حدود ۲۷۰ مدرسه وجود دارد که همگی را پالایشگاه نفت آبادان از محل ظرفیت‌های اجتماعی همه جانبه تامین منابع کرد که بی‌تردید این رقم در سال جاری افزایش پیدا خواهد کرد؛ توجه به ظرفیت مناطق آزاد، شرکت‌های پتروشیمی، بنادر و…. می‌تواند با تلاش شورای آموزش و پرورش استان‌ها در مسیر آموزش آبادان ورود داشته باشند.

    خوزستان در سایه شعار دارندگی و برازندگی امروز چیزی جز شرمندگی برای مردمانش ندارد

    نائب رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی با انتقاد از نابرابری آموزشی در استان‌های مختلف به ویژه در شهرهای مرزی خاطرنشان کرد: این نابرابری‌ها منجر شده تا نیروهای کارآمد در حوزه‌های مختلف آموزشی، پزشکی و سایر حوزه‌ها از ماندن در این استان‌ها امتناع کنند؛ در صورتی که ظرفیت همین استان‌ها می‌تواند برای کل کشور باشد که متاسفانه در سایه‌ سوء مدیریت‌ها نادیده گرفته شده و هر روز شرایط بدتر از گذشته می‌شود خوزستان در سایه شعار دارندگی و برازندگی امروز چیزی جز شرمندگی برای مردمانش ندارد. /پایان پیام

    لینک کوتاه (کلیک کنید): https://sobhemajles.ir/?p=16881

    ارسال دیدگاه

    نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.

    نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.

    نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

    دیدگاهتان را بنویسید

    ایمیل شما منتشر نخواهد شد. موارد ضروری علامتگذاری شده اند *

    نظر شما دریافت شد و پس از بررسی منتشر خواهد شد.

    صبح مجلس
  • تمامی حقوق مادی و معنوی محفوظ است. | پایگاه تحلیلی خبری صبح مجلس