×
سیدمحمدمولوی:

مسئولان حوزه بهداشت سرانه‌ پزشکی را در کل استان‌ها و شهرستان‌ها عادلانه رصد کنند

نائب رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی با انتقاد از صحبت‌های دبیر شورای برنامه ریزی علوم پزشکی مبنی بر عدم افزایش پذیریش رشته پزشکی در دانشگاه‌ها، گفت: اگر جناب اقای حسن زاده به عنوان یکی از مسئولان و متولیان تکیه زده بر صندلی وزارت بهداشت اعتقاد دارند که نیازی به افزایش پذیرش در رشته‌های پزشکی نیست بر همین اساس سرانه‌های پزشک را در کل استان‌ها و شهرستان‌ها عادلانه رصد کند.

  • ۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۱۲
  • ایکانا
  • ۰
  • مسئولان حوزه بهداشت سرانه‌ پزشکی را در کل استان‌ها و شهرستان‌ها عادلانه رصد کنند

    به گزارش صبح مجلس؛سیدمحمدمولوی در واکنش به سخنان دبیر شورای برنامه ریزی علوم پزشکی در خصوص مخالفت با مصوبه افزایش پذیرش رشته پزشکی دانشگاه‌ها، گفت: در سال ۱۴۰۰ حدود ۵ هزار پزشک عمومی در کشور فارغ التحصیل شدند، جناب آقای عین اللهی نخستین وزیری بود که در دولت سیزدهم براساس معیارهای نظام پذیرش و توزیع به مجلس شورای اسلامی آمدند، از همان سال‌ها ضریب پذیریش رشته پزشکی به ترتیب ۱.۱- ۱.۵- ۱.۷۵ برای استان‌های برخوردار بود و متاسفانه استان‌های خراسان شمالی از این ظرفیت حدود زیر ربع درصد هم سهمی نداشته‌اند یعنی سیستم دولت در نظام پذیرش و توزیع دچار مشکل است. 

    نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه شورای انقلاب فرهنگی سهمیه پذیرش رشته پزشکی در مناطق محروم را افزایش داد، افزود: با ورود شورای عالی انقلاب فرهنگی و دستکاری اعداد جداول سهمیه‌ای پذیرش رشته‌های پزشکی فرصت استثنایی برای حضور داوطلبان متقاضی در این رشته‌ها به ویژه در مناطق محروم کشور شد.

    نائب رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی با انتقاد از صحبت‌های دبیر شورای برنامه‌ریزی علوم پزشکی مبنی برعدم افزایش پذیریش رشته پزشکی در دانشگاه‌ها، اظهار داشت: اگر جناب آقای حسن زاده به عنوان یکی از مسئولان و متولیان تکیه زده بر صندلی وزارت بهداشت اعتقاد دارند که نیازی به افزایش پذیرش در این رشته‌ها نیست بر همین اساس سرانه‌های پزشک را در کل استان‌ها و شهرستان‌ها عادلانه رصد نمایند.

    مولوی با تاکید بر اینکه تنها مرکز ناباروری جنوب غرب در استان خوزستان است، اظهار داشت: امروز مرکز درمان ناباروی نجوا در بیمارستان آیت الله طالقانی آبادان با هدف اجرای برنامه جوانی جمعیت و تعالی خانواده راه اندازی شده است متاسفانه این بیمارستان از داشتن پزشک فلوشیب محروم است، با چنین وضعیتی که بیمارستان‌های تخصصی دارند چگونه مسئولان و متولیان امر در حوزه بهداشت اقدام به اظهار نظر می‌کنند، این گروه از مسئولان منبع آماری ندارند که مبنا را براساس عدالت تعریف کنند.

    نماینده مردم در مجلس دوازدهم با بیان اینکه اگر مبنای پذیرش در رشته پزشکی در دانشگاه‌ها بر اساس نظام عادلانه پذیرش و توزیع باشد، گفت: اگر مبنای نظام سلامت در کشور براساس نظام پذیرش و توزیع باشد شاهد اجرای عدالت در سراسر ایران خواهیم بود، در حال حاضر ملاک و عمل صحبت‌های دبیر شورای برنامه ریزی علوم پزشکی بر چه مبنایی بوده که از عدم نیاز به افزایش پذیرش ظرفیت رشته‌های پزشکی در دانشگاه‌ها سخن گفته است؟!

    نائب رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه بسیاری از استان‌های کشور از داشتن متخصصان پزشکی محروم هستند، خاطرنشان کرد: امروز در بسیاری از شهرها و شهرستان‌های کشور شاهد هستیم که متخصص رشته پزشکی وجود ندارد به فرض مثال استان خوزستان از داشتن پزشکان متخصص محروم است. کمبود متخصص در استان‌های مختلف به نظام پذیرش و توزیع باز می‌گردد که نشات گرفته از نداشتن آمار دقیق نیاز کشور به متخصصان است و از طرفی شاید می‌توان چنین تحلیلی را داشت که مسئولان وزارت بهداشت از امکاناتی در حوزه پزشکی ارائه می‌دهند بی خبر هستند. /پایان پیام

    لینک کوتاه (کلیک کنید): https://sobhemajles.ir/?p=16131

    ارسال دیدگاه

    نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.

    نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.

    نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

    دیدگاهتان را بنویسید

    ایمیل شما منتشر نخواهد شد. موارد ضروری علامتگذاری شده اند *

    نظر شما دریافت شد و پس از بررسی منتشر خواهد شد.

    صبح مجلس
  • تمامی حقوق مادی و معنوی محفوظ است. | پایگاه تحلیلی خبری صبح مجلس