به گزارش صبح مجلس؛ سید محمد مولوی در خصوص کمبود معلم طی سالهای اخیر، گفت: وعدههای صحرایی وزیر آموزش و پرورش کشور در بیابانها باقی مانده است، طی گزارشی که ایشان در صحن علنی از برنامههای خود برای تکیه زدن بر کرسی وزارتخانه آموزش و پرورش ارائه دادند توجه به مبحث نیروی انسانی به لحاظ جذب، نحوه پذیرش و هم به جهت تقویت نیروی انسانی بود که متاسفانه هیچ کدام به مرحله اجرا و رضایت فرهنگیان نرسید.
نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از اینکه دانشگاه شهید رجایی در سنوات گذشته به ماموریت خود در تامین نیروی انسانی به درستی عمل نکرده است، افزود: طبق احکام قانون برنامههای توسعه سنواتی در حوزه آموزشهای فنی و حرفهای وزارتخانه موظف بود تا سهم ۵۰ درصد نظریه مهارتهای خود را افزایش دهد که برخی از استانهای مرزی همچون ایلام، سیستان، بلوچستان و خوزستان این سهم به زیر ۳۰ و حتی ۲۵درصد رسید، از طرفی دانشگاه فرهنگیان سنگینی کار را در پذیرش ماده ۲۸ قرار داد و برای جبران این مسئله به پذیرش پودمانی نیروی انسانی روی آورد، یعنی آموزش ۳ الی ۴ ماهه کارآموزان معلمی برای تدریس و پذیرش بسیار متفاوت در دانشگاه فرهنگیان بوده است.
جناب آقای وزیر کمبود نیروی انسانی را فقط در دل کلاس دید
نائب رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه وزیر آموزش و پرورش به وعدههای خود در خصوص منابع انسانی که محور اصلی در سیستم آموزشی کشور است به درستی عمل نکرد، اظهار داشت: متاسفانه جناب آقای وزیر کمبود نیروی انسانی را فقط در دل کلاس دید که حتی در سطح کلاس درس هم ما حدود ۲۶ هزار مورد کلاس بدون معلم را داریم.
آموزش و پرورش طی یک سال اخیر نتوانسته به وعدههای داده شده به درستی عمل کند
مولوی با بیان اینکه سهم بازنشستگی در حوزه فرهنگیان افزایش یافته، تصریح کرد: در حال حاضر تعداد متقاضیان برای بازنشستگی رشد داشته است، به دلیل عدم پرداخت حقوق حق التدریسها معلمان کمتر متقاضی این نوع فعالیت در بدنه آموزشی کشور شدهاند، علیرغم تاکیدات رئیس جمهور شهید مبنی بر پرداخت به موقع حقوق حق التدریسیها شاهد اتفاقات خوشایندی در این زمینه نبودیم از طرفی معوقات بازنشستگان نیز به نوعی به صورت مطلوب واریز نشد، تمام این کم و کاستیها نشان میدهد که آموزش و پرورش طی یک سال اخیر نتوانسته به وعدههای داده شده به درستی عمل کند.
آموزش و پرورش قانون رتبه بندی را سلیقهای اجرایی کرد
نائب رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مجلس از حداکثر توان خود برای عملیاتی شدن لایحه رتبهبندی معلمان استفاده کرده است، گفت: لایحه رتبهبندی معلمان در دولت دوازدهم به مجلس ارائه شد که طی آن مجلس با چکش کاری اساسی بر روی آن توانست با اعتبارات ۴۹هزار میلیارد تومان آن را به دولت ابلاغ کند، با تمام این تفاسیر وزارتخانه در تدوین آیین نامه آن نتوانست به خوبی عمل کند و با اجرای سلیقهای قانون مذکور منجر به نارضایتی بسیاری از معلمان شد.
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر سیستم آموزشی کشور با چالش کمبود معلم مواجه است، تصریح کرد: با شرایط ایجاد شده اگر معلمان راضی به همکاری با آموزش و پرورش نباشند، وزارتخانه مجبور به بالا بردن تراکم کلاسها خواهد بود و از طرفی اقدام به بالا بردن ساعات دروس عمومی میکند و بی تردید دروس تخصصی تنزل خواهد داشت به ویژه در مناطق محروم و مرزی کشور که دسترسی به امکانات بسیار اندک است.
نائب رئیس کمیسیون آموزش با بیان اینکه در ۱۰ سال اخیر به نیروی انسانی فعال در آموزش و پرورش بسیار کم توجهی شدهاست، افزود: تعدد وزرای آموزش و پرورش در یک دهه اخیر منجر شد تا وزارتخانه نتواند به اهداف والای آموزشی دست پیدا کند امروز این مسئله منجر به چالش کمبود معلم برای مهر ماه شده است.
امکانات و تجهیزات آموزشی منطبق با سند تحول بنیادین نبود
مولوی در ادامه به کمبود امکانات، تجهیزات و فضای آموزشی در کشور اشاره کرد و گفت: امکانات و تجهیزات آموزشی باید منطبق با سند تحول بنیادین باشد؛ طبق آیین نامه و دستورالعملهای حاکم در سیستم آموزشی کشور سازوکار نوسازی مدارس در برنامه و بودجه اعلام شده است اما متاسفانه نتوانستیم در این زمینه نیز به خوبی ورود کرده و شاهد از بین رفتن مدارس کانکسی در مناطق محروم کشور باشیم.
نماینده مردم در مجلس دوازدهم با تاکید بر اینکه انتظار داریم وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش پرداختن به نیروی انسانی را از اولویتهای خود قرار دهد، تصریح کرد: امیدواریم آموزش و پرورش در خصوص تامین نیروی انسانی بتواند مثبت عمل کند تا دانش آموزان از تقویم سال تحصیلی عقب نمانند، تمام ساعات کلاسهای درس مصوب شورای عالی آموزش و پرورش است و باید همگی به مرحله عملیاتی شدن برسند، کما اینکه طی سالهای اخیر با اپیدمی کرونا نیز مواجه بودیم که منجر شد تا خانوادهها از طریق نرمافزار” شاد” مسائل آموزشی را پیگیری کنند، امیدواریم این تجربه را با تلخی کمبود معلم در کلاسهای درس تکرار نکنیم.
ضعفهای سیستم آموزشی سرتیتر خبرهای داغ رسانهها شد
نائب رئیس کمیسیون آموزش تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی با انتقاد از عدم پرداخت سرانه دانش آموزی، خاطرنشان کرد: در جایی که وزیر آموزش و پرورش کشور نتواند حداقلهای سرانه آموزشی را برای دانش آموزان فراهم کند شرعاً و قانوناً اجحاف در حق محصلان کرده است، آموزش و پرورش به ملت ایران پاسخ دهد در خصوص حداقلهای آموزشی یعنی همان پرداخت سرانه به دانش آموزان تاکنون چه اقداماتی داشته است، طی چند ماه گذشته خلاهایی را در آموزش و پرورش کشور شاهد بودیم که طی سالهای اخیر بیسابقه بوده است به فرض مثال در صدور کارت امتحان نهایی دانش آموزان با ضعفهایی مواجه بودیم که سرتیتر خبرهای رسانهای شده بود.
آموزش و پرورش را در قامت یک رئیس جمهور ببینید
مولوی در ادامه به ضعفهای عدم اجرای سند تحول بنیادین در سیستم آموزش و پرورش کشور اشاره کرد و گفت: سند تحول بنیادین نیازمند ۱۷ الی ۱۸ لایحه است تا بتواند به مرحله عملیاتی شدن برسد این لوایح چه زمانی قرار است تصویب و به مجلس ارسال شود؟! به عنوان خادم ملت و معلمی که سالهای طولانی از عمر خود را صرف آموزش کودکان این سرزمین کرده است از دولت چهاردهم درخواست دارم که آموزش و پرورش را در قامت یک رئیس جمهور ببینند نه در قامت کسی که تنها یک مدیر کل بوده است و افرادی را در جایگاه وزارت این وزارتخانه بگمارد که واقعاً کارشناس و برخاسته از کلاسهای درس باشند./
ارسال دیدگاه
نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.