×

مقررات‌گذاری دقیقه نودی اجرایی نمی‌شود

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به اینکه آئین نامه مربوط به قانون واردات خودرو با تاخیر بسیار و در روزهای پایانی دولت فعلی ابلاغ شد، گفت: تجربه نشان داده است مقررات‌گذاری دقیقه نودی اجرایی نمی‌شود یا توسط دولت جدید مورد بازنگری قرار می‌گیرد، ما از زمان تصویب قانون بارها به دولت هشدار دادیم که این آئین نامه را تصویب کند اما ابلاغ نشد.

  • ۳۰ تیر ۱۴۰۳ - ۱۸:۵۳
  • ۰
  • مقررات‌گذاری دقیقه نودی اجرایی نمی‌شود

    به گزارش صبح مجلس؛ روح الله ایزدخواه درباره تصویب آئین‌نامه واردات خودروهای کارکرده، گفت: واردات خودرو سیاست مستقلی نیست به این معنا که باید تابع سیاست صنعتی خودرو باشد، نمی‌توان به واردات خودرو به صورت مستقل بدون اینکه سیاست صنعت خودرو مشخص باشد، توجه کرد این موضوع در همه صنایع جاری است اما در صنعت خودرو به دلیل زنجیره جهانی باید به صورت ویژه مدنظر قرارگیرد.

    نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ما نه از بسته بودن بازار خودرو به روی خودروهای خارجی دفاع می‌کنیم نه از واردات بی‌قاعده و بی‌ربط، هیچ یک از اقدامات شفا نمی‌دهد و راهگشا نیست، سیاست صنعت خودرو باید مشخص باشد تا بتوان در این پازل جای واردات خودرو را تعین کرد.

    وی اضافه کرد: در حال حاضر سیاست صنعت خودرو مشخص نیست و سیاست‌های متنوع و مختلف اعمال می‌شود از یک سو بر تولید داخل تاکید داریم و از سوی دیگر مونتاژکاری رواج پیدا کرده است و برندهای مختلف به بازار می‌آید و شرکت‌هایی با تولید ۲ تا ۳ هزار دستگاه خودرو و در مقیاس کوچ راه افتاده است که اقتصادی نیست، همچنین رابطه قطعه‌سازان و خودروسازان مشخص نبوده و مبتنی بر سیاستی مستحکم نیست.

    آئین نامه مربوط به قانون واردات خودرو با تاخیر بسیار و در روزهای پایانی دولت فعلی ابلاغ شد
    این نماینده مردم در مجلس دوازدهم بیان کرد: در این شرایطی که سیاست صنعت خودرو مشخص نیست، واردات خودرو به خودی خود مشکلی را حل نمی‌کند، ممکن است به صورت موقت و براساس انتظار روانی بازار سیگنال مثبتی نشان دهد اما  پایدار نیست و دوباره به شرایط قبلی باز می گردد.

    ایزدخواه با اشاره به اینکه آئین نامه مربوط به قانون واردات خودرو با تاخیر بسیار و در روزهای پایانی دولت فعلی ابلاغ شد، تصریح کرد: باید مشخص شود که نگاه دولت جدید به سیاست صنعت خودرو چه خواهد بود؟ آیا مانند دوره دوم دولت اصلاحات که به سمت روش تحت لیسانس رفت و بازار داخلی را بدون دستاورد مهمی در اختیار فرانسوی‌ها قرار داد و روش‌های مونتاژ و تحت لیسانس رواج پیدا کرد و کشور را ۲۰ سال کشور به عقب انداخت عمل می‌شود؟ هرچند آن سال‌ها زمان مناسبی برای صاحب صنعت خودرو شدن بود اما سیاست غلط موجب شد که بازار داخلی به روی پژو باز شود و ما دستاوردی از این ماجرا نداشته باشیم و صاحب تکنولوژی نشویم و فقط خطوط تولید و قطعه‌سازی تقویت شود اما همچنان از پلتفرم‌های قدیمی استفاده شود.

    عضو کمیسیون اقتصادی مجلس اضافه کرد: صنعت خودرو در کشور ریشه دوانده و هزاران بنگاه صنعتی مرتبط با خودرو شکل گرفته است، صدها هزار نفر در این صنعت شاغل هستند بنابراین نمی‌توان درب کارخانه‌های این صنعت را بست و تولید را کنار گذاشت و لاجرم باید صنعت خودرو داشته باشیم اما این صنعت باید چگونه باشد؛ صنعتی مونتاژکار و رده چندمی صنعت توانمند؟

    صنعت خودرو به سیاست صنعتی نیاز دارد
    وی افزود: سیاست صنعت خودرو مسیری که باید به سوی توانمند شدن باشد را در این سال‌ها نرفته است اما براساس ماده ۴۷ و ۴۸ برنامه هفتم به دولت تکلیف شده است که صنعت خودرو باید سیاست صنعتی مشخص، مبتنی بر آمایش سرزمین، نوآوری و زنجیره‌های ارزش افزوده داشته باشد امیدواریم دولت جدید این مسیر را برود و قبل از هر کاری سیاست صنعت خودرو را تدوین کند، این سیاست باید روبه جلو و مبتنی بر فناوری، نوآوری، توانمندسازی، رقابت واقعی و رعابت مقیاس‌های اقتصادی و تعامل فعال با زنجیره‌های جهانی باشد.

    این نماینده مردم در مجلس دوازدهم بیان کرد: اینکه بازار داخلی که همه خودروسازان دنیا محتاج آن هستند را بخواهیم در اختیار خودروسازان جهانی بدون اینکه هیچ دستاوردی جز خطوط تولید مونتاژی نداشته باشند قرار دهیم، سیاستی تجربه شده و شکست خورده است؛ بنابراین نیازمند تعامل صنعتی فعال و روبه جلو و با لحاظ توانمندی‌های دانش بنیان هستیم؛ امروزه حدود ۱۰ هزار شرکت دانش بنیان داریم که ۲۰ سال پیش نداشتیم بنابراین باید از این ظرفیت استفاده کرد، نمی‌توان بدون توجه به این ظرفیت برای صنعت خودرو تصمیم گرفت باید به آمایش سرزمین توجه کرد؛ با لحاظ تمام این موضوعات واردات خودرو جای خود را پیدا می‌کند.

    مقررات‌گذاری دقیقه نودی اجرایی نمی‌شود
    وی درباره تصویب آئین‌نامه واردات خودرو در روزهای پایانی دولت سیزدهم، گفت: تجربه نشان داده است مقررات‌گذاری دقیقه نودی اجرایی نمی‌شود یا توسط دولت جدید مورد بازنگری قرار می‌گیرد، ما از زمان تصویب قانون بارها به دولت هشدار دادیم که این آئین نامه را تصویب کند اما ابلاغ نشد.

    این نماینده مردم در مجلس دوازدهم افزود: نوسانات بازار خودرو پایدار نیست و ممکن است با رشد نرخ ارز دوباره به شرایط قبل باز می گردد؛ کاهش قیمت‌ها موقت است و پایدار نیست، باید سیاست صنعت خودرو را از پریشانی در بیاوریم، در حال حاضر دستگاه‌های متعددی در سیاست صنعت خودرو دخالت‌های موازی و نامرتبط دارند که موجب ضربه به این صنعت شده است./پایان پیام

    لینک کوتاه (کلیک کنید): https://sobhemajles.ir/?p=15917

    ارسال دیدگاه

    نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.

    نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.

    نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

    دیدگاهتان را بنویسید

    ایمیل شما منتشر نخواهد شد. موارد ضروری علامتگذاری شده اند *

    نظر شما دریافت شد و پس از بررسی منتشر خواهد شد.

    صبح مجلس | پوشش تخصصی اخبار مجلس شورای اسلامی
  • تمامی حقوق مادی و معنوی محفوظ است. | پایگاه تحلیلی خبری صبح مجلس