×
در گفت‌وگو با رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس مطرح شد؛

گزارش یک‌ساله عملکرد مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی

در یک‌سال گذشته با هدف بهبود و ارتقاء خدمات خود، سه رویکرد تحولی را دنبال کرده است. این مرکز که علاوه بر مشاوره به مجلس، ارائه مشورت به قوای سه‌گانه و نهادهای حاکمیتی را نیز بر عهده دارد، تلاش دارد تا ابزارها و سازوکارهای مجلس را از حالت سنتی به مجلس نوین تبدیل کند.

  • محمدامین سالاری
  • ۵ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۱:۴۶
  • ۰
  • گزارش یک‌ساله عملکرد مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی

    به گزارش صبح مجلس؛ بابک نگاهداری رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار صبح مجلس گزارشی از اهم فعالیت‌های این مرکز ارائه نمود، وی گفت: مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی به عنوان بازوی کارشناسی و مشورتی مجلس شورای اسلامی، در یک‌سال گذشته با هدف بهبود و ارتقاء خدمات خود، سه رویکرد تحولی را دنبال کرده است. این مرکز که علاوه بر مشاوره به مجلس، ارائه مشورت به قوای سه‌گانه و نهادهای حاکمیتی را نیز بر عهده دارد، تلاش دارد تا ابزارها و سازوکارهای مجلس را از حالت سنتی به مجلس نوین تبدیل کند.

    استفاده از ظرفیت‌های فناورانه و نوآوری
    یکی از محورهای اصلی این رویکرد، بهره‌گیری حداکثری از فناوری و نوآوری برای افزایش کیفیت قانون‌گذاری و نظارت است. در این راستا، مرکز پژوهش‌ها مجموعه‌ای از فعالیت‌ها را تعریف کرده که شامل تهیه نقشه جامع ابرچالش‌های حکمرانی کشور و شبکه روابط علّی و معلولی هزاران متغیر دخیل در حکمرانی است. این اقدامات با استفاده از سامانه‌های شبیه‌سازی و نرم‌افزارهای مرتبط، به شبیه‌سازی تبعات مثبت و منفی طرح‌ها و لوایح قبل از تصویب در مجلس می‌پردازد.

    ارتقاء کیفیت قانون‌گذاری و نظارت
    مرکز پژوهش‌ها همچنین رویکرد کارفرمای پیشرو را جایگزین کارگزار پیرو کرده است. این رویکرد شامل رصد به‌موقع تحولات جهانی و داخلی و تدوین بسته‌های پیشنهادی پیش‌دستانه برای نمایندگان است. به عنوان مثال، بسته پیشنهادی برای برنامه هفتم توسعه یک سال قبل از ارائه دولت به مجلس تهیه و در اختیار نمایندگان قرار گرفت.

    مردمی‌سازی و مشارکت حداکثری
    یکی دیگر از محورهای تحولی، مردمی‌سازی و افزایش مشارکت نخبگان و مردم در فرآیندهای قانون‌گذاری است. در این راستا، مرکز نوآوری و خانه خلاق قوه مقننه ایجاد شد و بیش از ۲۵۰۰ نخبه در رویدادهای مختلف فناورانه مشارکت کردند. همچنین، پارلمان اندیشه‌ورزی دانشجویی راه‌اندازی شد که صدها دانشجو در آن به شبیه‌سازی مجلس و مشارکت در مسائل مرتبط پرداختند.

    هوشمندسازی فرآیندها
    رویکرد سوم تحولی، هوشمندسازی فرآیندها با استفاده از هوش مصنوعی است. پروژه تنقیح قوانین با هوش مصنوعی در دو سال گذشته کلید خورد و سامانه دستیار تنقیح قوانین راه‌اندازی شد. این سامانه با استفاده از هوش مصنوعی، نسخ‌های سریع و ضمنی را تدوین می‌کند و در آینده نزدیک، قابلیت تدوین متن قوانین جامع نیز به آن اضافه خواهد شد.

    مرکز پژوهش‌ها همچنین اتوماسیون حداکثری فرآیندهای خود را دنبال کرده و تمامی گزارش‌های مرکز به صورت بدون کاغذ تهیه و تایید می‌شوند. با راه‌اندازی مرکز داده‌کاوی و ایجاد بیش از ۴۰۰ داشبورد، اطلاعات و آمار مربوط به مسائل مختلف کشور در اختیار نمایندگان قرار گرفته است.

    انتقال تجربه
    در راستای انتقال تجربه، مرکز نوآوری و خانه خلاق اقدام به برگزاری رویداد تجربه‌نگاری کرده و با انجام مصاحبه‌های عمیق با روسا و نمایندگان مجالس قبلی، تجربیات آن‌ها را در حوزه‌های مختلف قانون‌گذاری و نظارت جمع‌آوری و منتشر کرده است.
    به طور کلی، مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با سه رویکرد اصلی تحولی، درصدد ارتقاء کیفیت قانون‌گذاری و نظارت، مردمی‌سازی حداکثری فعالیت‌ها و هوشمندسازی فرآیندها و سازوکارهای مجلس است.

    لینک کوتاه (کلیک کنید): https://sobhemajles.ir/?p=16606

    ارسال دیدگاه

    نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.

    نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.

    نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

    دیدگاهتان را بنویسید

    ایمیل شما منتشر نخواهد شد. موارد ضروری علامتگذاری شده اند *

    نظر شما دریافت شد و پس از بررسی منتشر خواهد شد.

    صبح مجلس
  • تمامی حقوق مادی و معنوی محفوظ است. | پایگاه تحلیلی خبری صبح مجلس