×

منابع طبیعی از عوامل کاهش جمعیت روستایی در شمال کشور است

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس دوازدهم با بیان اینکه عوامل مهاجرت روستائیان به شهرها بسته به بافت جغرافیایی نقاط مختلف ایران متفاوت است، عنوان کرد: منابع طبیعی یکی از عواملی است باعث می‌شود که جمعیت روستایی ما در شمال کشور کاهش پیدا کند.

  • ۲۳ تیر ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۱
  • ۰
  • منابع طبیعی از عوامل کاهش جمعیت روستایی در شمال کشور است

    به گزارش صبح مجلس؛ یاسر اسلام‌دوست، نماینده مردم تالش، رضوانشهر و ماسال و عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی  در بیان عوامل مختلف مهاجرت روستائیان به شهرها و کاهش جمعیت روستایی و مولد کشور، گفت: عوامل مهاجرت روستائیان به شهرها بسته به بافت جغرافیایی نقاط مختلف ایران متفاوت است؛ مثلاً در حوزه انتخابیه بنده و در روستاهای شمال کشور، با توجه به شرایط اقلیمی که حاکم است، دلایل مختلفی برای فرار مردم از روستا است که احتمالاً با روستاهای مناطق جنوبی کشور متفاوت است.

    نماینده مردم تالش، رضوانشهر و ماسال با بیان اینکه مثلاً منابع طبیعی یکی از عواملی است باعث می‌شود که جمعیت روستایی ما در شمال کشور کاهش پیدا کند؛ تصریح کرد: در برخی مناطق روستایی ما ۸۵ درصد بافت روستایی جزو منابع طبیعی و ملی است؛ در این شرایط مواردی پیش آمده که فردی یک زمین هزار تا پانصد متری در روستا دارد و می‌خواسته در آنجا خانه بسازد تا محل سکونتی برای خود و آینده فرزندانش داشته باشد، اما منابع طبیعی این اجازه را به او نمی‌دهد؛ بنابراین مجبور است آن زمین را به غریبه‌ها بفروشد و با پول آن در شهر یا جای دیگری خانه بخرد تا از این وضعیت رهایی پیدا کند.

    اسلام‌دوست با اشاره به اینکه شرایط جغرافیایی می‌تواند فرصتی برای حفظ جمعیت روستایی کشور باشد، اضافه کرد: بالاخره محیط زیست، طبیعت و جنگل ما، خود مستعد انجام امور گردشگری است و اگر امکانات و تسهیلاتی به مردم داده می‌شد که از همین فضای طبیعت استفاده و یک‌سری بوم‌گردی‌ها و …احداث کنند و اقداماتی انجام دهند که مردم، مسافرین و گردشگران بتوانند از آنجا استفاده کنند، می‌توانستند همان جا ممر و معاش خود را تأمین کنند و در همان بافت روستایی هم بمانند.

    نماینده مردم تالش در مجلس در مجلس دوازدهم با بیان مثالی ادامه داد: مثلاً  از ۱۰۰ کیلومتر دریایی که ما در حوزه انتخابیه داریم، هیچ استفاده‌ اینچنینی نمی‌شود. حتی یک پلاژ در شهرستان تالش نداریم؛ درحالی که می‌شد چند نفر کافه، رستوران یا مراکز خدماتی و رفاهی احداث کنند و به مردم خدمات دهند تا هم منبع درآمدی داشته باشند و هم در همان بافت بمانند.

    عضو کمیسیون اجتماعی مجلس ادامه داد: این‌ها مشگلاتی است که در روستاها وجود دارد و مردم برای اینکه بتوانند درآمدی داشته باشند، مجبورند زمین‌های خود را بفروشند به شهرها مهاجرت کنند، آنجا یک آپارتمان بخرند، برای امرار معاش خود کار و کاسبی راه بیندازند و ماندگار شوند و در نتیجه روستاها خالی از سکنه می‌شود.

    اسلام‌دوست با تأکید بر اینکه اشتغال و درآمدی که در روستا وجود ندارد، موجب مهاجرت روستاییان به شهر و خالی شدن روستاها از سکنه می‌شود؛ تصریح کرد: ارگان‌های مختلفی از جمله وزارت میراث فرهنگی و گردشگری، وزارت ورزش و جوانان، وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی در رأس و سازمان گردشگری و امور عشایری و … همه به نوعی می‌توانند کمک کار و گره‌گشای این مسئله باشند و  باید حل این معضل را از آنان مطالبه کنیم./ پایان پیام

    لینک کوتاه (کلیک کنید): https://sobhemajles.ir/?p=15634

    ارسال دیدگاه

    نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.

    نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.

    نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

    دیدگاهتان را بنویسید

    ایمیل شما منتشر نخواهد شد. موارد ضروری علامتگذاری شده اند *

    نظر شما دریافت شد و پس از بررسی منتشر خواهد شد.

    صبح مجلس
  • تمامی حقوق مادی و معنوی محفوظ است. | پایگاه تحلیلی خبری صبح مجلس