×

قانون جوانی جمعیت ترمز سقوط کاهشی جمعیت را کشید

نشست خبری فراکسیون جمعیت و حمایت از خانواده مجلس شورای اسلامی به مناسبت فرا رسیدن سومین سالگرد تشکیل این فراکسیون و هفته ملی جمعیت با حضور رئیس فراکسیون جمعیت و حمایت از خانواده مجلس، جمعی از نمایندگان مجلس و ستاد جمعیت و تعالی خانواده برگزار شد.

  • ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۲
  • ۰
  • قانون جوانی جمعیت ترمز سقوط کاهشی جمعیت را کشید

    به گزارش صبح مجلس، نشست خبری فراکسیون جمعیت و حمایت از خانواده مجلس شورای اسلامی امروز(۳۰ اردیبهشت ماه) به مناسبت فرا رسیدن سومین سالگرد تشکیل این فراکسیون و هفته ملی جمعیت با حضور فاطمه محمدبیگی رئیس فراکسیون جمعیت و حمایت از خانواده مجلس، جمعی از نمایندگان مجلس و ستاد جمعیت و تعالی خانواده برگزار شد.

    فاطمه محمدبیگی رئیس فراکسیون جمعیت و حمایت از خانواده مجلس در ابتدای این نشست ضمن تبریک به مناسبت هفته روابط عمومی و تقدیر و تشکر از زحمات خبرنگاران در پوشش اخبار مربوط به بحث جوانی جمعیت و حمایت از خانواده ،گفت: خبرنگاران طی ۴ سال فعالیت مجلس یازدهم یاری‌گر تصویب قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت بودند و توانستند عمق آسیب های بحران جمعیت را به معنای واقعی به همگان نشان دهند.

    خبرنگاران جریان‌ساز و گفتمان ساز حل مسئله جوانی جمعیت شده‌اند

    نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز در مجلس شورای اسلامی در ادامه تاکید کرد: هرگز یادم نمی‌رود که طی این چهار سال در لحظاتی که بسیاری از مواقع زیر بمباران اخبار زرد، حاشیه سازی و حتی تحت تاثیر شانتاژ سرویس‌های بیگانه قرار می‌گرفتیم و بمباران‌های جنگ ترکیبی مجلس را به شدت آزار می‌داد، خبرنگاران با فعالیت‌های خبری سالم و با اخلاص و صداقت توانستید با اقدامات خود بحران رشد جوانی جمعیت را به معنای واقعی به مردم منتقل کنند، خبرنگاران جریان‌ساز و گفتمان ساز حل مسئله جوانی جمعیت شده‌اند.

    جمعیت یکی از مولفه‌های مهم تامین امنیت و سلامتی است

    نماینده مردم در مجلس یازدهم ادامه داد: جمعیت یکی از مولفه‌های مهم تامین امنیت، تامین سلامتی، امتداد نسل یک جامعه و امتداد حوزه تمدن کشور محسوب می‌شود؛ طی سال‌های گذشته دولت‌ها و مجالس سیاست‌های مختلف اتخاذ شد تا در چهار دهه گذشته از ۶.۷ فرزند به ازای هر خانواده به سمت خانواده‌های دو فرزندی با شعار فرزند کمتر و زندگی سالم‌تر برویم، به طوری که ما حتی در سال ۷۹ نتوانستیم اهداف قانونی تنظیم خانواده را محقق کنیم. متاسفانه در انتهای قرن به رقمی در حدود ۱.۶ فرزند به ازای هر خانواده‌ ایرانی رسیدیم و تلاش کردیم که در سال ۹۹ با آغاز مجلس یازدهم بلافاصله با تشکیل کمیته‌های جمعیت در کمیسیون های بهداشت، فرهنگ، بودجه و اجتماعی این موضوع را سامان دهیم که منجر به تشکیل کمیسیون مشترک جوانی جمعیت در مجلس شد و با انجام ۳۶۴ روز کار به تصویب قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده انجامید.

    قانون جوانی جمعیت ترمز سقوط کاهشی جمعیت را کشید

    منتخب مردم قزوین در مجلس دوازدهم افزود: علی رغم اینکه بسیاری از افراد در ارتباط با اجرای کار ناامید بودند اما شاهد اتفاقات خوبی در سطح کشور بودیم و ترمز شیب سقوط کاهش جمعیت عملا کشیده شده و شاهد افزایش تولد در برخی از شاخص‌ها هستیم.

    محمدبیگی اظهار داشت: کل ولادت‌های ثبت شده در کشور در سال ۱۴۰۰ یک میلیون و ۸۹ هزار و ۴۸۰ مورد بود و در سال ۱۴۰۱ به یک میلیون و ۴۲ هزار و ۸۹۸ مورد رسید که تقریبا حدود ۴۹ هزار کاهش تولد را در سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۱ داشتیم، نکته جالب کاهش میزان تولد این است که درصد منفی به سمت مثبت شدن در حال حرکت است و از سال ۱۴۰۱ تا ۱۴۰۲ میزان تغییرات موالید کل در حوزه کاهش فقط ۳۶۳۰ مورد بوده است. اجرای سیاست‌های جمعیتی و تبدیل سیاست‌های کلی رهبری به قانون و حرکت‌های مردمی سبب شد تا ما بتوانیم گام‌هایی مثبت در این حوزه برداریم و در گفتمان‌سازی رشد جمعیت موفق ظاهر شویم هرچند که هنوز زود است بخواهیم نسبت به نتایج این قانون نظر قطعی دهیم اما فاصله ازدواج تا تولد اولین فرزند از چهار سال به سه سال در حال کاهش است.

    عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس یازدهم تاکید کرد: هر چند برای قضاوت در مورد تاثیر قانون زود است چرا که فاصله ازدواج تا تولد اولین فرزند در کشور ایران در شروع قانون ۴.۹ سال بود، بر اساس آخرین اخباری که به من رسیده این عدد از ۴ به سمت ۳ در حال کاهش است که تقریبا از زمان عقد و ازدواج تا زمان تولد اولین فرزند فاصله است، با اجرایی شدن این قانون شاهد کاهش این فاصله هستیم.

    رئیس فراکسیون جمعیت و حمایت از خانواده مجلس شورای اسلامی ادامه داد: خانواده‌ها برای فرزندآوری با توجه به رفع موانع و تسهیلات متعددی که در قانون جوانی جمعیت دیده شده می‌تواند موثر عمل کند فراکسیون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده که در سالروز سیاست‌های جمعیتی ۳ سال پیش تشکیل شد و امروز در سومین سالگرد تشکیل فراکسیون جمعیت و حمایت از خانواده هستیم، این فراکسیون به عنوان بازوی کمکی کمیسیون مشترک جمعیت و همچنین بازوی کمکی برای مجلس شورای اسلامی در جهت گفتمان سازی و رفع چالش‌های جمعیتی، در جهت استفاده از نظرات اندیشمندان و صاحب نظران حوزه جمعیت و خانواده با هدف خانواده محوری در حوزه جمعیت تشکیل شد.

    محمدبیگی با بیان اینکه ۱۰۵ نفر از نمایندگان را به عنوان عضو این فراکسیون فعالیت‌های متعددی در طول سه سال داشتند، ادامه داد: جا دارد از همه عزیزان تشکر کنم،در مدت تشکیل فراکسیون جلسات متعددی داشتیم که دو سال نظاره جمعیتی در محضر ریاست محترم مجلس را با حضور وزرا و همچنین دبیر ستاد ملی جمعیت برگزار کردیم که این سومین نشست خبری ما است و به شکل سالانه برگزار می‌شود.

    رئیس کمیته جمعیت کمیسیون بهداشت مجلس با بیان اینکه جلسات متعدد و تخصصی در موضوعاتی از جمله سقط جنین، اتباع خارجی، بحث حوزه بیمه درمان ناباروری، موضوع خودرو مادران، موضوع اهدای زمین‌های سه فرزندی و بحث تعیین و تکلیف تسهیلات بانکی در فراکسیون جمعیت مورد توجه قرار گرفت، اظهار داشت: قانون با دستگاه‌های اقتصادی، جلسات متعددی در حوزه ارتقاء سطح سلامت و سامانه‌های الکترونیک باروری، افزایش میزان باروری طبیعی و بررسی گزارش عملکرد دستگاه‌های مختلف و وزارتخانه‌ها، حوزه تکالیف قانون و بررسی بحث مهم بودجه، تشکیل داد.

    محمدبیگی در ادامه افزود: امیدوارم که بتوانیم در مجلس دوازدهم با قدرت و قوت بیشتری مجددا فراکسیون جمعیت را تشکیل داده و تقویت کنیم و شاهد حضور ، ظهور و بروز یک فراکسیون قوی، جدی و محکم در راستای تحقق جمعیت پویا، سالم، متحول، پرنشاط و دارای شاخص‌های بیشتر باشیم.

    محمدبیگی با اشاره به حواشی ایجاد شده ناشی از برداشت‌های اشتباه از اظهارنظر وی در همایش جایزه ملی جمعیت استان آذربایجان غربی پیرامون فرزندآوری افزود: موضوعی که به نقل از بنده مطرح شده است مبنی براینکه هر خانواده باید در طول ۵ سال صاحب ۵ فرزند شود به هیچ وجه صحیح نیست متاسفانه ما درگیر جنگ ترکیبی هستیم و گاه در داخل کشور نیز فضای زرد رسانه‌ای ایجاد می‌شود بنابراین از رسانه‌های صادق و پاکدست درخواست می‌کنم که در این زمینه اطلاع‌رسانی درستی داشته باشید.

    وی با بیان اینکه آنچه مسلم است پزشکی که عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس بوده و در این زمینه در دانشگاه کار تحقیقاتی و علمی انجام داده است قطعا این گونه اظهار نظر نمی‌کند. تصریح کرد: بنده گفته بودم ۵ سال از زمان پنجره جمعیتی باقی مانده است و اگر در این فرصت که بیشترین تعداد زنان بارور را تا سال ۱۴۰۷ داریم نتوانیم از ظرفیت فرزندآوری و فرزندپروری استفاده کنیم به لحاظ علمی برای عبور از بحران جمعیتی نیازمند تولد ۳ تا ۵ فرزند در طول زندگی مشترک زوجین هستیم یعنی باید سیاست چهار فرزندی را تبلیغ کنیم.

    این نماینده مردم در مجلس یازدهم، یادآور شد: هدف قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت رسیدن به نرخ باروری ۲/۵ درصدی است که برای نیل به آن با توجه به اینکه متاسفانه در فرهنگ ما طول دوره باروری کوتاه شده و برخی خانواده‌ها اقدام به فرزندآوری بیشتر می‌کنند اگر هر خانواده در طول سنین باروری صاحب یک فرزند شود می‌توانیم از بحران جمعیتی عبور کنیم.

    وی بیان کرد: ما دچار باورهایی هستیم که باعث کاهش طول دوره باروری در خانواده‌های ایرانی شده است چراکه متوسط سن ازدواج در جوانان تقریبا ۹/۲۳ سال در خانم‌ها است که در بازه باروری را در علم جمعیت‌شناسی از ۱۵ تا ۴۵ سال درنظرمی‌گیریم تقریبا ۹ سال محدودیت ایجاد می شود همچنین باور غیرعلمی دیگر توقف باروری در سن ۳۵ سالگی است که در این شرایط نیز تا ۴۵ سال، ۱۰سال محدودیت ایجاد می شود بنابراین ۱۹ سال بازه باروری زن ایرانی را محدود می‌کنیم همچنین فاصله عقد تا تولد اولین فرزند ۴/۹ سال بوده که باعث می شود طول دوره باروری را کوتاه می کند.

    محمدبیگی تصریح کرد: هم اکنون لازم است سن ازدواج به زمان جوانی موکول شود و مشوق های لازم همچون تسهیلات ازدواج و تامین مسکن و خودرو مندرج در قانون عملیاتی شود تا فاصله ازدواج تا تولد اولین فرزند را به کمتر از ۳ سال برسانیم. همچنین فاصله گذاری بین دو فرزند که حدود ۵ سال قلمداد می شود و این در حالی است که در کتب غربی ها نیز بین ۱۸ تا ۳۶ ماه عنوان شده است بنابراین لازم است با حمایت هایی همچون ایجاد مهدکودک در محل کار مادر، اعطای حق عائله در فیش حقوق مادران و اعمال ۲ درصد امتیاز فرزندآوری در استخدام ها و کاهش سن بازنشستگی مادران فاصله ازدواج تا تولد اولین فرزند را کاهش دهیم.

    وی افزود: امروز بیشترین آمار ازدواج را در دانشگاه فرهنگیان شاهد هستیم کما اینکه در سال ۱۴۰۲ بیشترین تعداد ازدواج دانشجویی را داشتند که ضمن تبریک به آنها امیدواریم فرهنگیان که پیوسته فرهنگساز بوده اند الگوی جامعه قرار گیرند.

    محمدبیگی از تقویت این فراکسیون و عضوگیری بیشتری از نمایندگان، تشکیل کمیسیون ویژه در موضوع جمعیت و خانواده، پیگیری توسعه بیمه زنان خانه دار و مادران، تشکیل انواع صندوق‌ها برای حمایت از والدین و حمایت از سازمان های مردم نهاد و گروه های فعال مردمی برای ارتقای وضعیت جمعیت در کشور و پیگیری ترک فعل ها و همچنین سوال و تذکر به وزرا و در مواردی که ترک فعل به قطعیت برسد حتی پیگیری استیضاح از برنامه های این فراکسیون در مجلس دوازدهم یاد کرد.

    توجه به محیط زیست مهمترین رکن حفظ جمعیت است

    سمیه رفیعی ضمن تقدیر از پیگیری موضوع مهم جمعیت توسط محمدبیگی، افزود: در حوزه اجرای قانونی جوانی جمعیت پرداختن به جمعیت سالم از اهمیت بسزایی برخورداراست و اگر قرار است در کشور رشد جمعیت را داشته باشیم باید به دنبال جمعیتی سالم باشیم که یکی از مهمترین ارکان تحقق این مهم و بهره مندی از نسلی سالم، حفظ محیط زیست و پرهیز از مواجهه فرزندان و مادران در حین بارداری از تماس با آلاینده ها همچون آلودگی هوا و سایر مواد آلاینده است.

    نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت نگاه مطلوبی نسبت به استانداردسازی برای مواجهه کمتر مادران و فرزندان با آلاینده ها دارد، ادامه داد: انتظار داریم سازمان حفاظت محیط زیست در اجرای تکالیفی که در این قانون دارد هر چه سریعتر نسبت به ابلاغ استانداردهای لازم اقدام کند و این در حالی است که هنوز اقدام قابل توجهی در این زمینه انجام نداده است.

    وی با اشاره به آمارهای هشداردهنده در حوزه بهداشت باروری یادآور شد: تاثیر آلاینده‌ها در حفظ سلامت و حتی مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا و فوت سالانه ۲۷ هزار نفر در اثر آلایندگی با pm2/5موضوعی است که نمی توان از آن چشم پوشی کرد.

    رییس فراکسیون محیط زیست مجلس در ادامه بر ضرورت توجه به حفظ جمعیت ماماها در کشور تاکیدکرد و افزود: توجه به جمعیت ماماها از این جهت اهمیت دارد که در افزایش جمعیت و اجرای دقیق و با ظرافت قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت و پیاده سازی و پیگیری این قانون نقش مهمی دارند.

    این نماینده مردم در مجلس یازدهم تصریح کرد: متاسفانه با توجه به بی‌مهری که نسب به جامعه مامایی کشور شده است، در مجلس دوازدهم پیگیری مطالبات و اجرای وظایف قانونی این قشر در قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت را به عنوان اولویت برنامه های این فراکسیون می‌کنیم.

    اجرای صحیح قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در گروی هم‌افزایی بین دستگاه‌های موثر است

    سیدمحمد پاکمهر در تشریح روند تشکیل کمیسیون مشترک که به تصویب قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت منتهی شده است افزود: براساس اصل ۸۵ قانون اساسی کمیسیون مشترکی پیرامون قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت تشکیل شد و در نهایت در مهرماه سال ۱۴۰۰ به تصویب رسید.

    نماینده مردم بجنورد، مانه و سملقان، جاجرم، گرمه ، رازو جرگلان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: این قانون دارای ۷۳ ماده و ۸۱ تبصره است و دستگاه های متعددی در اجرای آن موثر هستند ضمن‌ اینکه هم اکنون در نیمه راه اجرای این قانون هستیم چرا که برای مدت زمان ۷ سال به طور آزمایشی اجرا می شود بنابراین با گذشته ۳ سال هنوز در نیمه راه اجرای این قانون هستیم.

    وی تصریح کرد: موفقیت در اجرای این قانون در گروی هم افزایی بین دستگاه های موثر همچون وزارت بهداشت، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، وزارت آموزش‌ و پرورش، وزارت علوم و سایر دستگاه‌های مربوطه است که پای کار آیند.

    این نماینده مردم در مجلس یازدهم، در ادامه افزایش فرزندآوری و توقف روند کاهش جمعیت و ۲ درصد افزایش در تولد فرزند دوم و ۱۵ درصد رشد تولد فرزند دوم و سوم را از دستاوردهای اجرای این قانون دانست همچنین به این نکته اشاره کردکه تا قبل از اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت تعداد زیادی از استان‌ها فاقد مرکز درمان ناباروری سطح ۳ بودند که بعد از اجرای این قانون تعداد این مراکز به ۸۷ مرکز تخصصی و ۵۳ مرکز فوق تخصصی درمان ناباروری رسیده است.

    وی با یادآوری اینکه از هر ۵ زوج یک زوج دارای مشکل ناباروری هستند، از ارائه خدمات بستری ۹۰ درصد رایگان و خدمات سرپایی ۷۰ درصد رایگان، ترویج زایمان طبیعی، استخدام بیش از ۱۶۰۰ ماما در سال ۱۴۰۲ و تامین زیرساخت‌های لازم همچون اعطای زمین و خودرو به عنوان مقدمات لازم برای فرزندآوری در قالب مشوق از دیگر دستاوردهای مهم اجرای این قانون یاد کرد.

    عضو هیات رییسه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه کشور با ۱۰/۸ جمعیت بالای ۶۰ سال به سمت میانسالی پیش می‌رود تاکید کرد که اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت با توجه به تدابیر هوشمندانه رهبر معظم انقلاب برای حفظ آینده کشور از اهمیت بسزایی برخوردار است.

    پیگیری ترک فعل‌ها در اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت توسط کمیسیون فرهنگی مجلس دوازدهم

    احمد راستینه با بیان اینکه حمایت از خانواده و جوانی جمعیت تنها به باورهای دینی، ارزشی و اعتقادی برنمی‌گردد، افزود: امروز اگر بخواهیم جامعه ای توسعه یافته، پویا، سالم و با نشاط داشته باشیم و آینده ایران اسلامی به یک کشور خسته و کهنسال با هزینه های درمانی بالا منتهی نشود ناگزیر هستیم به مساله جمعیت به عنوان یک راهبرد به صورت جدی نگاه کنیم و فارغ از صرفا نگاه‌های دینی و ارزشی که برای ما بسیار حائز اهمیت است با یک نگاه عقلانیت به توسعه پایدار کشور به مساله جمعیت به عنوان یک وظیفه فراگیر برای تمام ارکان فعال اجتماعی و سیاسی جامعه بپردازیم.

    نماینده مردم شهرکرد، بن و سامان در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: زمانی که بحث قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در ابتدای مجلس یازدهم به عنوان اولویت کمیسیون فرهنگی در دستورکار قرار گرفت و جلسات متعددی در این کمیسیون برای تصویب آن و ارائه به صحن و گرفتن اصل ۸۵ انجام شد.

    وی تصریح کرد: یکی از موضوعات مهمی که در کمیسیون به طور جدی پیگیری شد ضرورت حمایت از بیمه آینده فرزندان این سرزمین است و با توجه به اینکه ورشکستگی صندوق‌های بازنشستگی به علت ورودی کم به این صندوق ها، آنها را در سالهای آینده برای حمایت‌های قانونی خود از بیمه شوندگان دچار یک خلاء جدی قانونی میکند بنابراین این قانون یک گام بلند برای حمایت از صندوق های بیمه بازنشستگی برداشته است و با افزایش رشد جمعیت این ناترازی در ورودی ها و خروجی های صندوق را مدیریت خواهد کرد.

    این نماینده مردم در مجلس یازدهم، با اشاره به ۴ مولفه مهم دراین قانون که از آنها به عنوان مولفه های طلایی در حمایت از خانواده یاد کرد، افزود: متاسفانه ما امروز شاهد قانون گریزی دستگاه ها در اجرای وظایف قانونی خود هستیم بنابراین انتظار می رود جامعه خبرنگاران ومطالبه گران کشور پیگیری این موارد را به صورت جدی در دستورکار قرار دهند که یکی از آنها اعطای زمین رایگان برای تولد فرزند سوم به بعد به والدین بوده که گرچه این اتفاق شروع شده است و در بسیاری از استان ها واگذار شده است اما واگذاری ها با تعداد ثبت نام های صورت گرفته هیچ تناسبی ندارد.

    وی افزود: امروز خواسته جدی ما از وزارت راه و شهرسازی، استانداری ها و فرمانداری ها این است که نسبت به آماده سازی و واگذاری زمین به خانواده‌های دارای این فرصت اقدام کنند چرا که متاسفانه گزارش هایی که از سراسر کشور دریافت کردیم نشان می دهد که به اندازه ای روند این واگذاری ها کند است که نمی توانیم از آن به عنوان مولفه تشویقی یاد کنیم در حالیکه با توجه به سنوات اجرایی این قانون در سالهای آینده باید این واگذاری ها به قدری سریع انجام شود که جنبه تشویقی آن لحاظ شود.

    سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس یازدهم، تاکید کرد: نکته بعدی ارائه تسهیلات ازدواج و فرزندآوری است چرا که گرچه انجام می شود اما متاسفانه زمان واگذاری تسهیلات به اندازه‌ای طولانی شده است که دغدغه دغدغه مندان حوزه جمعیت را برانگیخته است و با اینکه رییس جمهور دستور داده است بانکها مکلف هستند در کمتر از ۲ هفته نسبت به تشکیل پرونده اقدام و تسهیلات ازدواج و فرزندآوری را پرداخت کنند اما شاهد استنکاف برخی بانکها در اجرای این مسئولیت قانونی هستیم .

    راستینه یادآور شد: نکته بعدی که بسیار حائز اهمیت است در این قانون با دو هدف تشویقی و اصلاح سبک زندگی و بازگشت به زندگی روستایی، بیمه بازنشستگی مادران خانه دار و روستاییان و عشایر پیش بینی شد چراکه باید مهاجرت معکوس به روستا را رقم بزنیم اما متاسفانه امروز باز هم نسبت به اجرای این بند قانونی تعلل وجود دارد.

    وی افزود: ما باید بلافاصله مادران خانه‌دار روستایی و عشایری دارای ۳ فرزند خردسال را براساس این قانون تحت پوشش بیمه قرار دهیم بنابراین انتظار داریم این ماده قانونی بسیار سریع توسط دولت به عنوان یکی از اولویت ها در دستورکار قرار گیرد.

    راستینه بیان کرد: نکته بعدی که متاسفانه از استنکاف جدی خودروسازان حکایت می کند اعطای خودرو برای تولد فرزند دوم است چراکه به دنبال پیگیری هایی که انجام دادیم تعداد زیادی ثبت نام‌ در سامانه انجام شده است اما خودرویی برای اعطا به آنها پیش بینی نشده است در حالیکه یک مولفه تشویقی جدی در حمایت از مادران است.

    وی در ادامه بر ضرورت توجه به ایجاد یک فرهنگ فراگیر در حمایت از خانواده و جوانی جمعیت تاکید کرد و افزود: امروز سازمان صدا و سیما در جهت فرهنگسازی در این زمینه گام‌های مطلوبی را برداشته است و برنامه‌های خوبی آغاز شده است اما براساس قانون این برنامه ها باید فراگیر شود چرا که نیازمند هستیم که ساخت برنامه هایی در قالب مستند، سریال، برنامه های گفتگومحور و ترکیبی در حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در دستورکار قرار گیرد.

    این نماینده مردم در مجلس یازدهم، گفت: از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان تبلیغات اسلامی، شهرداری ها، سازمان فرهنگ ارتباطات شهری انتظار داریم برنامه تبلیغات محیطی در حمایت از این قانون را به طور جدی در دستورکار قرار دهند.

    راستینه افزود: امیدواریم با اجرایی‌سازی احکام این قانون شاهد حداقل رشد موالید در سال ۱۴۰۳ و متوقف شدن کاهش رشد جمعیت باشیم و دستگاه‌ها با جدیت به تکالیف قانونی خود در این حوزه عمل کنند.

    سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس یازدهم، تاکید کرد: ما در مجلس دوازدهم در کمیسیون فرهنگی یکی از کارهایی که به طور جدی پیگیری خواهیم کرد ترک فعل دستگاه ها در عدم اجرای وظایف قانونی که در این قانون دارند، خواهد بود و یکی از این دستگاه ها که حتما گزارش ترک فعل آن بر اساس ماده ۱۰۰به صحن مجلس خواهد آمد، وظایف تکلیفی خودرو سازان در عدم انجام وظایف قانونی خواهد بود که به طور جدی پیگیری خواهیم کرد.

    ضرورت توجه به سازمان‌های مردم نهاد در جهت فرهنگسازی برای رشد جمعیت

    زهره الهیان با بیان اینکه باید در رابطه با موضوع جمعیت با مردم شفاف و صریح گفتگو کنیم افزود: اگر با این روش که الان در حوزه جمعیت و نرخ باروری پیش می‌‎رویم، حرکت کنیم نسل ایران و ایرانی رو به انقراض می‌رود بنابراین باید بدون تعارف و ملاحظه با مردم گفتگو کنیم.

    نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اجرای قانون و بر خط کردن دستگاه ها و وزارتخانه هایی که دارای تکالیف قانونی در این حوزه هستند بسیار حائز اهمیت است و وظیفه مجلس از بعد نظارتی این است که از آنها بخواهد تا در این خصوص گزارش ارائه دهند که البته گزارش هایی از تخصیص اعتبارات در این حوزه ارائه شده است.

    وی تصریح کرد: بسیاری از کشورهایی که به طور جدی برنامه های موفقی در این حوزه داشتند بخشی از تولید ناخالص داخلی خود را به موضوع فرزندآوری اختصاص دادند بنابراین ما هم از دولت درخواست می‌کنیم تا بودجه لازم برای اجرای این قانون اختصاص داده شود.

    الهیان یادآور شد: تا زمانی که مردم پای کار جوانی جمعیت نباشند اتفاق جدی در این حوزه نخواهد افتاد چراکه بخشی از کشورهایی که برنامه‌های کلانی در حوزه جوانی جمعیت داشتند در حد دهم درصد در رشد نرخ باروری آنها تاثیر داشته است.

    وی افزود: به عنوان رییس فراکسیون سازمان‌های مردم نهاد در مجلس یازدهم معتقدم اگر مردم و گروه‌های مردمی پای کار نباشند توفیقات جدی در حوزه فرزندآوری و رفع موانع آن نخواهیم داشت.

    این نماینده مردم در مجلس یازدهم، اظهار کرد: امسال در شعار سال هم مولفه مشارکت مردم به عنوان یک عنصر راهبردی دیده شده است بنابراین اگر در حوزه فرزندآوری و جمعیت بخواهیم توفیقی داشته باشیم باید مشارکت مردم را نهادینه و مدل مشارکت مردم و گروه های مردمی را در حوزه فرزندآوری تعریف کنیم کما اینکه در زمان شیوع کرونا، آمار فوتی‌های روزانه ۷۰۰ نفر با اجرای طرح شهید سلیمانی توسط گروه های مردمی و کادر درمان به دورقم رسید و این موفقیت به عنوان یک الگو در سازمان جهانی بهداشت و مجامع بین المللی مطرح شد.

    وی افزود: قطعا موفقیت در حوزه جوانی جمعیت نیازمند جنبش مردمی در این حوزه است چراکه جمعیت و فرزندآوری موضوعی دستوری نیست که بخواهیم به نوعی حاکمیت اراده کند و محقق شود بنابراین باید با تغییر نگرش مردم با اراده زوجین و خانواده برای فرزندآوری و ازدواج جوانان اقدام شود که در این مسیر گروههای مردمی می توانند با آموزش سبک زندگی سالم موثر واقع شوند و مسئولان نیز باید در حمایت از آنها و ارائه راهکارهایی برای جلوگیری از سقط جنین گام بردارند.

    رییس فراکسیون حمایت از سازمان های مردم نهاد مجلس شورای اسلامی، گفت: نبود سبک زندگی سالم که در آنها حیوانات خانگی جای فرزند را می‌گیرند همچنین گسترش آسیب های اجتماعی همچون طلاق منجر به وضعیت کنونی جمعیت شده است.

    در ادامه صابر جباری فاروجی، رییس مرکز جوانی جمعیت، سلامت خانواده و مدارس وزارت بهداشت، گفت: در این شرایط اقدام انقلابی مجلس در حمایت از خانواده با تصویب این قانون بسیار حائز اهمیت است چرا که با رعایت سه اصل کارایی، دانایی و مانایی تصویب شده است و قانونی کارآمد و ماندگار خواهد بود.

    جباری در ادامه از عزم جدی دولت برای اجرای این قانون خبر داد، همچنین تغییر الگوهای باروری و فرزندآوری و کاهش فاصله دو فرزند به ۳ سال به عنوان دستاوردهای مهم این قانون یاد کرد. از سوی دیگر بر ضرورت فرهنگسازی در این حوزه توسط رسانه ملی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان تبلیغات اسلامی و سایر دستگاه‌های موثر در حوزه فرهنگ تاکید کرد.

     

    زهره سادات لاجوردی عضو هیات رئیسه کمیسیون فرهنگی مجلس یازدهم در ادامه این نشست خبری گفت: سی‌ اردیبهشت ماه مصادف با ابلاغ سیاست‌های کلی جمعیت از سوی مقام معظم رهبری عنوان شد، به همین مناسبت این روز را به پیشنهاد سازمان ثبت احوال کشور و تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی روز «ملی جمعیت» نام‌گذاری کردند و در تقویم رسمی کشور نیز ثبت شد.

    نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در سیاست‌هایی که رهبر انقلاب ابلاغ کردند به مواردی از جمله ارتقاء جمعیت، پویایی ،بالندگی و جوانی جمعیت، افزایش نرخ باروری به بیش از سطح جانشینی، رفع موانع ازدواج، تسهیل و ترویج تشکیل خانواده و افزایش فرزند آوری، کاهش سن ازدواج، اختصاص تسهیلات مناسب برای مادران به ویژه در دوران بارداری و شیردهی، پوشش بیمه‌ای، هزینه‌های زایمان و درمان ناباروری، تحکیم بنیان خانواده، مهارت‌های زندگی و …. اشاره شده که در تصویب قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده سعی شد به همه این موارد توجه شود.

    لاجوردی با تاکید بر اینکه سیاست‌های پیش‌بینی شده در قانون جوانی جمعیت باید به سرانجام برسد، ادامه داد: به بخشی از اهداف قانون رسیده‌ایم اما هنوز در نیمه راه هستیم، تعداد ولادت‌های ثبت شده با توجه به شیب کاهشی است، طبق آمار تفاوت میان سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۱ تعداد ولادت‌ها، ۵۰ هزار نفر کاهشی ثبت شده است.

    با قانون جوانی جمعیت شاهد کاهش میزان طلاق در کشور بودیم

    نماینده مردم در مجلس یازدهم با تاکید بر اینکه اثربخشی این قانون نیازمند زمان و فرصت کافی است، ادامه داد: امیدواریم با اجرای دقیق این قانون بتوانیم در آینده نزدیک علاوه بر اینکه شاهد رشد جمعیت در کشور باشیم، نرخ کاهشی جمعیت را به حداقل میزان خود برسانیم. در استان‌های البرز، تهران، خراسان شمالی، سیستان و بلوچستان، قزوین، قم، کرمانشاه ،کهگیلویه و بویر احمد شاهد کاهش آمار طلاق بودیم و میانگین طول مدت ازدواج در زمان طلاق ۱۱.۴ سال بوده که در شهر‌ها و روستاها این آمار متفاوت است.

    آمارها خبر از کاهش ازدواج در کشور خبر می‌دهد

    وی در ادامه با بیان اینکه آمار ازدواج در کشور جای تامل بیشتری دارد، یاداور شد: متاسفانه طی سال‌های ۱۴۰۰ تا به امروز ازدواج‌ها رو به کاهش بوده است اما در مقایسه با سال ۱۴۰۰ کل ازدواج‌ها ۵۷۶ هزار و ۷۳۹ مورد بوده و در سال ۱۴۰۱ کل ازدواج ۵۵۴ هزار و ۱۰۷ مورد رسیده است، گفتنی است که این آمار در سال ۱۴۰۲ در حدود ۴۸۰هزارو ۸۶۸ مورد عنوان شده است.

    نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه در همه استان‌ها روند ازدواج کاهشی بوده است، اظهار داشت: در مبحث ازدواج در قانون باید دقت بیشتری صورت پذیرد، تا شاهد افزایش آمار ازدواج در کشور باشیم همینطور میانگین سن ازدواج مردان در سال ۱۴۰۱ در حدود ۲۸ سال بوده که در سال ۱۴۰۲ نیز همان ۲۸ سال بوده است، میانگین سن ازدواج زنان ۲۳.۵ سال، در سال ۱۴۰۱ و در سال ۱۴۰۲ حدود ۲۳.۹ رسید که در حقیقت امیدواریم سن ازدواج نیز با توجه به شرایط جامعه، تسهیلات و مشوق‌ها ی قانونی کاهش یابد تا منجر به فرزندآوری بیشتر باشد.

    امیر حسین بانکی پور رئیس کمیسیون طرح جوانی جمعیت در این نشست با تبریک روز جمعیت به ملت شریف ایران، گفت: مسئله رشد جمعیت مسئله اساسی جهان شده و در بین کشورهای دنیا تجربه‌های مختلفی در مورد افزایش جمعیت وجود دارد، زمانی که قرار بود قانون جوانی جمعیت تدوین شود تمام تجربه‌ها کشورهای مختلف با مقتضیات متفاوت سایر کشورها در نظر گرفته شد تا در ارائه قانون به طرح جامعی دست پیدا کنیم.

    نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت به لحاظ جامعیت و کاملیت نسبت به قانون سایر کشورها بسیار قوی و کارآمدتر است، افزود: در این قانون به ابعاد مختلفی از رشد جمعیت توجه شده است، اگر چنین قانونی در سایر کشورها تدوین شده تنها به ۱ الی ۲ بعد بیشتر توجه نداشته‌ است.

    تاثیر زود هنگام قانون به تغییرات اجتماعی از دستاوردهای قانون جوانی جمعیت

    عضو کمیسیون فرهنگی در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در کشور ما تمام ابعاد جمعیتی در قانون جوانی جمعیت به صورت ویژه دیده شده است، ادامه داد: «تاثیر زود هنگام قانون به تغییرات اجتماعی» از موضوعات مثبت قانون مذکور بود که به واسطه اجرایی شدن این قانون شاهد آن بودیم؛ سیاست‌های تنظیم جمعیت بسیار زمان نیاز دارد تا بتوانیم تاثیر کلی آن را در کشور شاهد باشیم؛ در حال حاضر ۲ سال از اجرایی شدن قانون جوانی جمعیت می‌گذرد که بعد از عملیاتی شدن آن در آمار جمعیتی به صورت محسوس شاهد آن هستیم.

    سیاست‌های افزایش جمعیت تاکنون نتیجه داده است/۱۵ استان کشور دارای نرخ باروری مثبت است

    این نماینده مردم با بیان اینکه سیاست‌های افزایش جمعیت تاکنون نتیجه داده است، اظهار داشت: در حال حاضر حدود ۱۵ استان کشور دارای نرخ باروری مثبت هستند، این در شرایطی است که طی ۷ سال گذشته نرخ باروری کشور در تمام استان‌ها رو به کاهش بوده است.

    شیرینی قانون جوانی جمعیت ملموس نیست

    وی با بیان اینکه حدود ۵۰ درصد قانون جوانی جمعیت تاکنون به مرحله عملیاتی شدن رسیده است، اظهار داشت: اجرایی شدن ۵۰ درصد قانون جوانی جمعیت به صورت مطلوب نبوده است، به گونه‌ای که شیرینی این قانون در بین مردم احساس نمی‌شود و به بیانی کام مردم را به صورت کامل شیرین نکرده است.

    دولت خود را از غافله اجرایی شدن قانون دور نکند

    بانکی پور با بیان اینکه مردم در اوج فشار اقتصادی هستند و نمی‌توانیم انتظار تغییر رفتار در افزایش جمعیت را از آنها داشته باشیم، ادامه داد: سرمایه اجتماعی کشور مدت‌هاست نرخ کاهشی را در پیش گرفته این مسئله کار را ما سخت کرده بود، موفقیت قانون را بیشتر مدیون فعالیت‌های مردمی هستیم؛ در بخشی از اجرایی شدن قانون دولت پای کار آمد اما در قسمت‌های دیگر دولتمردان هنوز عزم و حرکت جدی برای اجرای کامل قانون نداشته‌اند؛ امیدوارم دولت خود را از غافله اجرایی شدن قانون دور نکند.

    ۱۵ میانگین نمره اعلامی اجرای قانون جوانی جمعیت است

    رئیس کمیسیون طرح جوانی جمعیت با بیان اینکه قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در حال حاضر جوانه زده و اگر دولت همراهی لازم را داشته باشد تبدیل به درختی تنومند خواهد شد، اظهار داشت: قانون جوانی جمعیت نسبت به سایر قوانین بهتر به مرحله عملیاتی شدن رسیده است، به مناسبت همین عملکرد بنده به دولت نمره ۱۸ می‌دهم، اما به لحاظ بحران کمبود زمان برای اجرایی شدن آن نمره ۱۲ را می‌دهم که در مجموع میانگین نمره اعلامی برای دولت نمره ۱۵ است.

    قانون جوانی جمعیت جوانه زده است

    بانکی پور با بیان اینکه حدود ۵ سال بیشتر فرصت برای رهایی از بحران جمعیتی در کشور نداریم، یادآور شد: بسیاری از بدخواهان که هنوز قانون به مرحله عملیاتی شدن نرسیده بود آمارهای جمعیتی را منتشر می‌کردند که با کاهش جمعیتی روبرو هستیم و قانون را به نوعی ناکارآمد جلوه می‌دادند؛ تمام دغدغه این گروه این بود که شکست قانون را اعلام کنند، خوشبختانه امروز بعد از دو سال این قانون نه تنها جوانه زده، بلکه جوانه آن را همگی شاهد هستند.

    وی با تاکید بر اینکه از سقوط جمعیتی در کشور با اجرای درست قانون ممکن خواهد بود، تاکید کرد: سالی که قانون به مرحله عملیاتی شدن رسید حدود ۱۷۰ هزار از موالید ما کاهش یافته و در ۵ الی ۶ سال حدود ۵۰۰ هزار از موالید ما کاهش یافته بود، جلوی سقوط جمعیت را گرفتن در شرایط سخت اقتصادی اقدام بسیار سختی است که به واسطه این قانون گرفته شده است.

    ایران در ۵ سال آینده باید به رشد نرخ باروری ۲.۵ برسد

    عضو کمیسیون فرهنگی در مجلس یازدهم با بیان اینکه قانون جوانی جمعیت جلوی سقوط ایران در سیاه‌چاله جمعیتی را گرفت، اظهار داشت: رسانه‌ها برای اجرای قانون بسیار کارآمد پای کارآمدند، امیدواریم با موفقیت به اجرای کامل قانون دست پیدا کنیم، موفقیت زمانی رخ می‌‌دهد که در ۵ سال آینده ایران به نرخ باروری ۲.۵ برسد، این مسئله را باید رسانه‌ها مطالبه کنند، در سال نخست حدود ۲۵۰ نفر از مادران موفق به دریافت خودرو ویژه مادران شدند متاسفانه امسال در خصوص واگذاری خودرو به مادران اقدامات مناسبی صورت نگرفته این مسئله از اولویت‌های مجلس دوازدهم خواهد بود.

    وزیر صمت پاسخگوی مجلس بابت کوتاهی در واگذاری خودرو به مادران باشد

    بانکی پور با بیان اینکه وزیر صمت بابت کوتاهی که در خصوص واگذاری خودرو به مادران داشته باید پاسخگوی مجلس باشد، اظهار داشت: واگذاری ۲۵۰ هزار خودرو به مادران کمک بزرگی به آنها بود و بر خلاف گزارشاتی که منتشر می‌شود بسیار مبارک بوده، میانگین تفاوت قیمت این خودروها با بازار حدود ۴۰۰ میلیون تومان است.

    وی در ادامه با اشاره به انتقادهای وارده بر واگذاری خودرو به مادران، اظهار داشت: اگر حدود ۵۰ درصد میزان مشخص شده قانون به مادران خودرو واگذار می‌شد بی تردید در شرایط مطلوبی قرار داشتیم، تنها ۵ الی ۶ درصد از میزان خودروهای تعیین شده به مادران واگذار شده که با این شرایط همین میزان اندک هم کمک بزرگی به آنان بوده است.

    محمدتقی نقدعلی عضو فراکسیون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در این نشست خبری با اشاره با تاکیدات مقام معظم رهبری در مورد افزایش جمعیت و مقابله با پیری جمعیت، گفت: قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده قانون فاخر مجلس یازدهم بوده است، بسیاری از مسئولان و متولیان امر به وجود چنین قانونی اصرار داشتند و حدود صد جلسه برای تصویب این قانون نشست تخصصی برگزار شد.

    نماینده مردم خمینی شهر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه به لحاظ افزایش جمعیت در شرایط مطلوبی قرار نداریم، افزود: شرایط کشور به جهت افزایش جمعیت در وضعیت بحرانی قرار دارد و گزارشات ارائه شده خبر از اجرایی نشدن برخی از احکام به ویژه در کلانشهرها را می‌دهد، به فرض مثال در حوزه انتخابیه با وجود قانون جهش تولید مسکن و قانون جمعیت متاسفانه همراهی بین دستگاه‌ها با وزارت مسکن برای واگذاری زمین وجود ندارد.

    نقدعلی با بیان اینکه در حوزه انتخابیه اینجانب حدود هزار نفر مشمول دریافت زمین رایگان برای خانواده‌های دارای سه فرزند هستند اما هنوز موفق به دریافت آن نشده‌‌اند، یادآور شد: چرا این قانون به درستی اجرایی نشده است؟ دولت باید برای اجرای کامل آن پای کار بیاید، آمار ارائه شده آمار درستی است در برخی از استان‌ها بحث واگذاری زمین و مسکن، واگذاری مسکن دانشجویان متاهل، بیمه بازنشستگی، تسهیلات خدمات بانکی و…. به درستی به مرحله اجرایی شدن رسیده است.

    وی با بیان اینکه آمار جمعیتی کشور نشان از وقوع ترمز سقوط جمعیتی در کشور را می‌دهد، ادامه داد: آمار ازدواج، طلاق، نرخ موالید و… نشان از کاهش جمعیت در کشور را می‌دهد اما نسبت به گذشته در شرایط متناسبی قرار داریم که نشان از تاثیر این قانون است می‌دهد که با عدد و رقم شاهد آن هستیم. ما هنوز برای اجرای احکام قانون راه درازی را در پیش داریم فرهنگسازی در کنار احکام تشویقی می‌تواند نجات دهنده ایران از سالمندی باشد.

    عضو کیسیون قضایی مجلس شورای اسلامی با انتقاد از اینکه در برخی از شهرستان‌ها زمین داریم اما هنوز مقامات مسئول از واگذاری زمین به خانواده‌های واجد شرایط امتناع می‌کنند، اظهار داشت: باید احکام قانون جوانی جمعیت در خصوص واگذاری زمین و مسکن در شهرستان‌هایی که قابلیت اجرایی شدن را دارند به مرحله عملیاتی شدن برسد.

    حسینعلی شهریاری رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در ادامه این نشست ضمن تقدیر و تشکر از اقدامات جدی و فعالیت های محمد بیگی رییس فراکسیون قانون جوانی جمعیت، افزود: ایشان از طرف کمیسیون بهداشت ماموریت داشتند که به بهترین وجه این قانون را پیگیری و به سرانجام برسانند .

    نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه قانون جوانی جمعیت در دولت‌های قبل و شورای عالی انقلاب فرهنگی بررسی و تصویب شده بود، اظهار داشت: معظم له فرمودند که طرح جوانی جمعیت باید به مجلس شورای اسلامی واگذار شود، طی دو دوره مجلس اقدامات بسیار زیادی صورت گرفت اما برای اجرایی شدن آن مجلس نهم مدعی بود که ۱۰ هزار میلیارد تومان بار مالی دارد، به همین دلیل دولت این قانون را اجرایی نمی‌کرد.

    قانون وزارت بهداشت و درمان پیشرو در اجرای قانون جوانی جمعیت بود

    رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی ادامه داد: خوشبختانه در مجلس یازدهم و مجلس انقلابی این مسئله پیگیری شد تا توانستیم این قانون را به سرانجام و تصویب برسانیم، اقدامات بسیاری صورت گرفته و شاید یکی از پیشروترین وزارتخانه‌ها در اجرای این قانون وزارت بهداشت و درمان بود که دستور و بخشنامه‌های بسیار زیادی را صادر کرده است.

    وی یادآور شد: با توجه به اقدامات صورت گرفته هنوز مشکلات برطرف نشده و در ابتدای راه هستیم،قوانین تصویب شده باید اجرایی و عملیاتی شود چرا که متاسفانه برخی مواقع قوانین به صورت سلیقه‌ای اجرایی می‌شود و یا سازمان برنامه و بودجه منابع مالی کافی را شاید در اختیار قرار ندهد، همچنین مشکل زمین و مسکن نیز هنوز برطرف نشده است.

    هزینه درمان ناباروری بسیار بالا است

    شهریای فرهنگسازی را مهمترین مسئله در اجرایی شدن قانون جوانی جمعیت دانست و گفت: مسئله مهم در راستای اجرای قانون جوانی جمعیت فرهنگسازی در فرزندآوری است که در این زمینه با مشکلاتی مواجه هستیم و باید اقدامات جدی صورت گیرد، علیرغم اینکه ۹۰ درصد در بخش دولتی درمان ناباروری را سازمان بیمه سلامت قبول می‌کند، بخش دولتی ما توان تحت پوشش قرار دادن افراد را ندارد و در بخش خصوصی متاسفانه هزینه‌های درمان ناباروری بسیار بالا است.

    نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه هزینه‌های درمان ناباروری بسیار زیاد است، گفت: دولت باید در این زمینه تدبیر اساسی و اقدام فوری داشته باشد و منابع مالی آن را تامین کند، در خصوص مسئله حفظ سلامت مادران باردار نیازمند اقدامات جدی هستیم، متاسفانه به دلیل برخی از مسائل و مشکلات معیشتی هنوز نتوانستیم حفظ سلامت مادران و تغذیه آنان را در دوران بارداری تامین کنیم، در مورد تسهیل امکانات ازدواج اقدامات خوبی صورت گرفته و آمارها نشان می‌دهد که طلاق رو به کاهش است.

    آمار سقط جنین زیرزمینی بسیار بالا است

    شهریاری ادامه داد: پیشگیری از سقط جنین مسئله مهم دیگری است که تعداد اندکی از نوزادان را نجات دادیم اما متاسفانه آمار سقط جنین زیرزمینی بسیار بالا است، راه اندازی مسئله طب ایرانی با کمک وزارت بهداشت و درمان و رایگان شدن زایمان طبیعی از دیگر اقدامات صورت گرفته است اما هنوز استقبال از سزارین بسیار زیاد است و شاید بسیاری از همکاران ما به دلایلی تمایل به زایمان طبیعی ندارند علیرغم اینکه هزینه‌ها و پرداخت‌های پزشکان برای زایمان طبیعی را افزایش دادیم اما آمار سزارین در کشور ما بسیار بالا است.

    این نماینده مجلس یازدهم گفت: افزایش ۲.۵ درصدی فرزند سوم و ۱۵ درصدی فرزند چهارم یکی دیگر از اقداماتی است که اجرایی و عملیاتی خواهد شد ایجاد وحدت رویه در زیر مجموعه راه اندازی قرارگاه جوانی جمعیت صورت گرفته که افراد بسیار زیادی کار می‌کنند اما باید همکاری های لازم صورت گیرد.ما در ابتدای راه هستیم که باید اقدامات بسیار زیاد و جدی‌تری صورت گیرد و منابع مالی بیشتری در اختیار ما قرار بدهند چرا که قدرت یک کشور بستگی به جمعیت دارد.

    وی با بیان اینکه در کشورهای اروپایی، ژاپن و کشورهای اسکاندیناوی برای فرزندآوری امتیازات ویژه‌ای در نظر می‌گیرند، افزود: در واقع ما با این امکانات کم تصور می‌کنیم که مشکل کاهش جمعیت را می‌توانیم به سادگی برطرف کنیم اما این اتفاق صورت نخواهد گرفت چرا که ما نیاز به مشوق‌های بیشتری داریم اگر فرزند آوری مسئله مهمی نبود قطعا اروپایی‌ها و سایر کشورهای دیگر اینگونه تبلیغ فرزندآوری را نداشتند اما متأسفانه رسانه ملی کشور ما تبلیغ فرزند کم و زندگی بهتر را داشته است و بعضی مواقع در سریال‌ها خانواده‌هایی با فرزندان کم را نمایش می‌دهند،که باید این مسئله اصلاح شود./ پایان پیام

    لینک کوتاه (کلیک کنید): https://sobhemajles.ir/?p=14615

    ارسال دیدگاه

    نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.

    نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.

    نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

    دیدگاهتان را بنویسید

    ایمیل شما منتشر نخواهد شد. موارد ضروری علامتگذاری شده اند *

    نظر شما دریافت شد و پس از بررسی منتشر خواهد شد.

    صبح مجلس
  • تمامی حقوق مادی و معنوی محفوظ است. | پایگاه تحلیلی خبری صبح مجلس