×

قانون اقدام راهبردی باید سرمشق قانون‌گذاری قرار گیرد

تمجیدها و تأکیدات رهبر انقلاب نسبت به قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از حقوق ملت ایران نشان می‌دهد، می‌توان از تجربه و اقدام بهنگام مجلس یازدهم در تصویب این قانون در عرصه‌های دیگر استفاده نمود.

  • محمدامین سالاری
  • ۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۹:۴۰
  • ۰
  • قانون اقدام راهبردی باید سرمشق قانون‌گذاری قرار گیرد

    محمدامین سالاری، خبرنگار و فعال رسانه‌ای طی یادداشتی با عنوان “قانون اقدام راهبردی باید سرمشق قانون‌گذاری قرار گیرد” نوشت: قانون “اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از حقوق ملت ایران” توسط نمایندگان مجلس یازدهم در تاریخ ۱۸ آذرماه ۱۳۹۹ به تصویب رسید. این قانون که ابتدای امر دو هفته پیش از قانونی شدن آن ارائه شده بود؛ اما پس از ترور شهید محسن فخری‌زاده، نمایندگان طرح خود را به دوفوریتی تغییر دادند. سه روز پس از آن کلیات طرح با رأی ۲۵۱ نماینده مجلس یازدهم به تصویب رسید. این قانون با واکنش منفی دولت دوازدهم مواجه شد؛ حسن روحانی رئیس‌جمهور وقت دراین‌خصوص گفت: که دولت با این قانون موافق نیست و آن را برای روند فعالیت‌های دیپلماتیک مضر می‌داند؛ اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور هم این قانون را دخالت در اختیارات شورای‌عالی امنیت ملی و دخالت در قوه مجریه خواند. محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه وقت هم گفت که دولت ایران از مصوبه مجلس راضی نیست، اما در صورت نهایی‌شدن آن باید اجرایش کند. اما در سال‌های اخیر تمجیدهای رهبر انقلاب از این قانون ما را بر آن داشت که بخشی از بیانات ایشان را در این موضوع بازخوانی نماییم.

    رهبر انقلاب در ارتباط تصویری با نمایندگان تشکل‌های دانشجویی مورخ ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ با حمایت از موضع‌گیری‌های تشکل‌های دانشجویی در موضوعات بین‌المللی از قبیل ماجرای روزنامهٔ توهین‌کنندهٔ فرانسوی، انفجار دانشگاه کابل، مسائل یمن و فلسطین و اف‌اِی‌تی‌اف فرمودند توجه به قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از حقوق ملت ایران موجب جریان‌سازی و کمک به ایجاد هویت تشکلی تشکل‌های دانشجویی می‌گردد.

    رهبر انقلاب در دیدار نمایندگان مجلس شورای اسلامی در تاریخ سوم خرداد ۱۴۰۲ فرمودند: برخی از این قوانینی که شما تصویب کرده‌اید، قوانین راهبردی است؛ یعنی قوانین موضعی و مقطعی نیست، یک قوانین راهبردی است برای کشور که واقعاً جای احترام و تمجید دارد؛ چه در زمینه‌های اقتصادی، چه در زمینه‌های غیراقتصادی؛ در همهٔ اینها. قانون اقدام راهبردی که همان اوّلِ کار تصویب کردید، یک قانون اساسی است، یک قانون مهمی است. این قانون، کشور را از سرگردانی در قضیهٔ هسته‌ای نجات داد؛ یعنی آن حالت حیرت و حالت ندانم‌کاری [را از بین برد]. وقتی ندانم‌کاری و حیرت هست، انسان به‌مقتضای هر قدمی یک تصمیمی می‌گیرد و گاهی تصمیم‌های متعارض! این قانون کاملاً مشخّص کرد که باید چه‌کار کنیم، الان هم داریم نشانه‌هایش را در دنیا مشاهده می‌کنیم.

    ایشان خردادماه ۱۴۰۲ در دیدار با دانشمندان، متخصصان، کارشناسان و مسئولان صنعت هسته‌ای کشور گفتند: مجلس یک قانونی گذرانده [قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملّت ایران]، این قانون به نفع ما است، به نفع کشور است و به نفع صنعت هسته‌ای است. بعضی‌ها خیال می‌کنند این قانون برای کشور مشکل درست کن است؛ اشتباه می‌کنند. این قانون، قانونِ خوبی است؛ اصلاً قانون هم هست، قانون را باید عملکرد؛ بحثی نداریم. از قانون تخطّی نشود. چه در دسترسی‌هایی که دیگران توقع دارند، چه در اطلاعاتی که ارائه می‌کنید، طبق این قانون عمل بشود.

    آخرین تأکید و تمجید رهبر انقلاب در دیدار رئیس و نمایندگان مجلس دوازدهم رقم خورد ایشان در این دیدار فرمودند: یک نمونه از کارهای خوب، همین قانون اقدام راهبردی در مجلس قبل بود؛ این یکی از کارهای بسیار خوب [بود]. البتّه بعضی‌ها اعتراض کردند و عیب‌جویی کردند؛ مطلقاً این عیب‌جویی وارد نیست و کار بسیار درستی بود. این حضور می‌تواند خیلی مؤثّر [باشد]. حالا انواع حضور؛ گاهی اوقات مثلاً با سفرها و ملاقات‌های رئیس مجلس است؛ مثل همین سفر اخیری که آقای قالیباف داشتند، در این اجلاسی که بود که سفر مفید و پُرفایده‌ای بود که می‌تواند دولت محترم از آن استفادهٔ زیادی بکند. یا سفرهایی که هیئت‌های بین‌المجالس مجلس می‌کنند، یا حتّی بدون این‌ها، یک بیانیّه؛ فرض کنید؛ مثلاً یک قضیّه‌ای مثل قضیهٔ فلسطین پیش می‌آید، مسئلهٔ غزّه پیش می‌آید؛ شما یک بیانیّه بدهید، این در فضای عمومی دنیا کلی تأثیر بر این مسئله می‌گذارد. یا حتی بیانیه هم نه گاهی نطق نمایندگان. بنده گاهی اظهار توقع کرده‌ام؛ در یک مواردی انتظار هست که نمایندگان در مجلس ناظر به این مسئلهٔ مهم سیاست خارجی یک حرفی بزنند، یک نطقی بکنند. در دنیا این کار معمول است؛ مثلاً فرض بفرمایید که رئیس کمیسیون سیاست خارجی فلان چیز را گفته؛ این در دنیا معروف می‌شود.

    تمجیدها و تأکیدات رهبر انقلاب نسبت به قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از حقوق ملت ایران نشان می‌دهد، می‌توان از تجربه و اقدام بهنگام مجلس یازدهم در تصویب این قانون در عرصه‌های دیگر استفاده نمود./ پایان پیام

    لینک کوتاه (کلیک کنید): https://sobhemajles.ir/?p=16174

    ارسال دیدگاه

    نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.

    نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.

    نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

    دیدگاهتان را بنویسید

    ایمیل شما منتشر نخواهد شد. موارد ضروری علامتگذاری شده اند *

    نظر شما دریافت شد و پس از بررسی منتشر خواهد شد.

    صبح مجلس
  • تمامی حقوق مادی و معنوی محفوظ است. | پایگاه تحلیلی خبری صبح مجلس