×

ظرفیت‌ها و کارکردهای شفقت در تحقق عدالت سیاسی با تأکید بر دیدگاه رهبر انقلاب بررسی شد

نشست علمی ظرفیت‌ها و کارکردهای شفقت در تحقق عدالت سیاسی با تأکید بر دیدگاه آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای به همت مرکز تحقیقات اسلامی مجلس برگزار شد.

  • ۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۷
  • ایکانا
  • ۰
  • ظرفیت‌ها و کارکردهای شفقت در تحقق عدالت سیاسی با تأکید بر دیدگاه رهبر انقلاب بررسی شد

    به گزارش صبح مجلس؛ نشست علمی ظرفیت‌ها و کارکردهای شفقت در تحقق عدالت سیاسی با تأکید بر دیدگاه آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای از طرف گروه سیاست مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی و با همکاری گروه سیاست پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، خانه اندیشه‌ورزان و  بنیاد بین‌المللی مطالعات راهبردی، آینده‌پژوهی و تمدنی امین (مرآت امین) در مرکز تحقیقات اسلامی مجلس برگزار شد.

    در این نشست حجت‌الاسلام والمسلمین سید کاظم سیدباقری؛ جانشین گروه سیاست مرکز تحقیقات اسلامی با طرح این سوال که چگونه می‌توان با ظرفیت اخلاقی شفقت به تحقق عدالت سیاسی یاری داد، به مفهوم شفقت در ادبیات سیاسی، تاثیر آن در حوزه سیاست و حکمرانی و کارکردهای شفقت در تحقق عدالت سیاسی از منظر اسلام و به تبع آن از دیدگاه مقام معظم رهبری پرداخت.

    وی اصل شفقت و مهربانی نسبت به شهروندان را از اصول اخلاقی مهم در اخلاق سیاسی اسلام دانست و گفت: در سایه این اصل میان مردم و زمامداران همبستگی و همدلی ایجاد می‌شود و سرمایه اجتماعی افزایش می‌یابد، اینکه کسی بگوید هر چه من خودم تشخیص دادم انجام می دهم و دیگران هم تبعیت کنند، شفقت سیاسی نیست بلکه مشفق سیاسی همدلانه دنبال آن است که شهروندان را در فرآیند سیاسی امور اثرگذار و اثربخش کند و رهبر معظم انقلاب همیشه بر این امر تاکید کرده است

    جانشین گروه سیاست مرکز تحقیقات اسلامی مجلس با اشاره به اینکه هم‌دردی و همدلی، همکاری محبت‌آمیز و تعاطف، ارزش‌های برآمده از وجود شفقت در جامعه هستند، گفت: از نگاه اسلام، کارگزاران نظام اسلامی باید نسبت به مشکلات افراد جامعه حساس بوده و سختی‌های مردم را رنج خود بدانند، این امر مبتنی بر گذر از سوداندیشی و فایده‌انگاری است تا به شفقت می‌رسیم. نبود شفقت جامعه را دچار یاس و بی‌تفاوتی نسبت به امور می‌کند.

    سیدباقری خاطرنشان کرد: با لحاظ تمهیدات نظری مانند بررسی ابعاد شفقت فردی و سیاسی، گنجایش‌های قوه خیال، دوری از خودمحوری و احساس مسئولیت، می‌توان کارکردهای شفقت را در همدلی و همدردی سیاسی، جذب حداکثری، عفو و کینه‌زدایی، افزایش اعتماد و سرمایه اجتماعی، سعه‌صدر و شکیبایی و افزایش خیرخواهی سیاسی شهروندان ردیابی کرد؛ که هر کدام در  اندیشه آیت‌الله خامنه‌ای نیز حضوری آشکار دارند. رهبر انقلاب می‌فرمایند اگر کسی بخواهد تاثیرگذار بوده و دیگران را جذب کند باید نسبت به دیگران احساس دلسوزی و مسئولیت داشته باشد.

    او ادامه داد: از منظر اخلاق سیاسی اسلامی،‌ یکی از مهم‌ترین شاخصه‌های حاکمان در نظام سیاسی، شفقت به مردم است، در منابع دینی، حاکم شایسته اسلامی باید نسبت به شهروندان، مشفق، دلسوز، مهربان و خیرخواه باشد، نسبت به مشکلات و گرفتاری مردم، حساس باشد و رنج دیگران را رنج خود بداند. وجود این خصیصه باعث ایجاد انگیزه در خیررسانی به دیگران و بر طرف کردن سختی آنان می‌شود و از طرفی مردم را نسبت به حاکم خوش‌بین می‌کند.

    جانشین گروه سیاست مرکز تحقیقات اسلامی مجلس گفت: حضرت علی (ع) به مالک اشتر سفارش می‌کنند که با مردم و ساکنان مصر به شفقت و رأفت رفتار کند، قلب خود را نسبت به مردم، پر از رحمت و محبّت و لطف کند و نسبت به آنان همچون حیوان درنده‌ای نباشد که خوردن آن‌ها را غنیمت شمرد. التزام نظام سیاسی به هر کدام از این امور، راهبر جامعه اسلامی به سوی عدالت خواهد بود.

    سیدباقری ادامه داد: اگر در جامعه‌ای شفقت، همکاری و همدلی و لطافت حاکم باشد، زمامدار درد دیگران را درد خود می‌داند و می‌تواند حس کند که جامعه زیر بار مشکلات چه می‌کشد. از کنار زشتی‌ها و ظلم و ستم‌ها به راحتی عبور نمی‌کند، در مقابل نیز مردم این نظام سیاسی را از خود می‌دانندو

    وی با بیان اینکه نبود شفقت، افراد و حاکمان را به سمت خودسری، ظلم و ستیزه‌جویی سوق می‌دهد، خاطرنشان کرد: آنچه امروز در نوار غزه اتفاق می‌افتد، به آن دلیل است که حاکمان متوهم رژیم صیونیستی نمی‌توانند تجسم کنند با جنایات هولناک خود چه بلایی بر سر مردم و بشریت می‌آورند، درون آن‌ها چیزی به نام «شفقت» وجود ندارد. /پایان پیام

    لینک کوتاه (کلیک کنید): https://sobhemajles.ir/?p=16138

    ارسال دیدگاه

    نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.

    نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.

    نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

    دیدگاهتان را بنویسید

    ایمیل شما منتشر نخواهد شد. موارد ضروری علامتگذاری شده اند *

    نظر شما دریافت شد و پس از بررسی منتشر خواهد شد.

    صبح مجلس
  • تمامی حقوق مادی و معنوی محفوظ است. | پایگاه تحلیلی خبری صبح مجلس