×

دیپلماسی ارزی دولت سیزدهم به ثبات بازار ارز منجر شد

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس وصول مطالبات ارزی در دولت سیزدهم را ایجادکننده ثبات ارزی در کشور دانست و گفت که دولت شهید‌رئیسی به درستی ارز 4200 را حذف کرد تا به تقاضاها پاسخ دهد.

  • ۲۷ تیر ۱۴۰۳ - ۱۷:۴۵
  • ۰
  • دیپلماسی ارزی دولت سیزدهم به ثبات بازار ارز منجر شد

    به گزارش صبح مجلس؛ جعفر قادری، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، در گفت‌وگو با خبرنگار فارس‌ اظهار داشت: تعاملات با کشور همسایه، بلوک شرق، آمریکای لاتین و آفریقا موجب شد بخشی از مطالبات از عراق و دیگر کشورها را وصول کنیم که یک وضعیت نسبتا باثباتی را در قیمت ارز ایجاد کرد.

    وی افزود: البته تنها عرضه ارز در قیمت آن تعیین‌کننده نیست. بخشی از قیمت ارز به واسطه رشد نرخ تورم است که اگر دولت آنجا را بهتر کنترل می‌کرد، وضعیت بهتری را شاهد بودیم. اگرچه کارهایی انجام شد و نرخ رشد پایه پولی و نقدینگی تحت کنترل قرار گرفت ولی در مقاطعی که تغییر قیمت ارز ۴۲۰۰ به ۲۸۵۰۰ داشتیم باعث شد فشاری بر روی نرخ تورم قرار بگیرد و این تورم باعث شد به قیمت ارز در بازار آزاد اضافه شود.

    عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس درباره حذف ارز ۴۲۰۰ در دولت سیزدهم گفت: در شرایطی قرار گرفتیم که راهی جزء حذف ارز ۴۲۰۰ وجود نداشت. وقتی منابع ارزی پاسخگوی آن تقاضاهای ارز با قیمت ۴۲۰۰ را نداشت دولت مجبور شد برای بسیاری از کالاها ارز ۴۲۰۰ را حذف کند و ارز ۲۸۵۰۰ را پرداخت کند.

    قادری ادامه داد: خود حذف ارز ۴۲۰۰ هم بی تاثیر نبود و خود آن منجر به افزایش تورم شد و رابطه دو طرفه که بین تورم و نرخ ارز وجود دارد، باعث شد نرخ ارز آزاد افزایش پیدا کند و تفاوت نرخ ارز ترجیحی و نرخ آزاد بیشتر شود.وی در خصوص مرکز مبادله ارز و طلا نیز گفت: دولت برای اینکه بتواند تقاضاهای مشروع و قانونی را پاسخ بدهد و این تقاضاها را وارد این بازار کند و از ورود آن به بازار آزاد جلوگیری کند اقدام به تاسیس این بازار کرد که اقدام ارزشمندی بود./پایان پیام

    لینک کوتاه (کلیک کنید): https://sobhemajles.ir/?p=15846

    ارسال دیدگاه

    نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.

    نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.

    نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

    دیدگاهتان را بنویسید

    ایمیل شما منتشر نخواهد شد. موارد ضروری علامتگذاری شده اند *

    نظر شما دریافت شد و پس از بررسی منتشر خواهد شد.

    صبح مجلس
  • تمامی حقوق مادی و معنوی محفوظ است. | پایگاه تحلیلی خبری صبح مجلس