×
مهدی اسماعیلی:

دیوارکشی مرزها؛ راه‌حل قانونی، منطقی و نقطه امیدی برای کنترل سرحدات مرزی کشور

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در بیان راه‌حل کنترل ورود اتباع خارجی غیرمجاز به کشور، عنوان کرد: برخی از مسئولان بحث دیوارکشی در مرزها را مطرح کردند؛ این راه‌حل می‌تواند برای کشور ما نقطه امیدی باشد که بتوانیم ورود و خروج اتباع خارجی را به کشور کنترل کنیم.

  • ۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۶
  • ایکانا
  • ۰
  • دیوارکشی مرزها؛ راه‌حل قانونی، منطقی و نقطه امیدی برای کنترل سرحدات مرزی کشور

    به گزارش صبح مجلس؛مهدی اسماعیلی، نماینده مردم شهرستان‌های میانه و ترکمانچای و عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با اشاره به معضل مهاجرین در کشور گفت: با توجه به اینکه ما یک کشور وسیع هستیم و با چندین کشور همسایگی داریم؛ یکی از اقداماتی که برای تقویت امنیت مرزها باید انجام دهیم، فراهم کردن سازوکاری برای ایجاد این امنیت در کشور است؛ چراکه رهاشدگی در مرزها اصلاً قابل قبول نیست.

    عضو کمیسیون اجتماعی مجلس ضمن اشاره به جمعیت چندمیلیونی مهاجرین در کشور، اضافه کرد: در چند سال اخیر با توجه به رأفت اسلامی که شده؛ شاهد ورود خیل عظیمی از مهاجران از برخی کشورها به کشورمان بودیم؛ این موضوع از این منظر که بتوانیم از جمعیت مظلومی دفاع کنیم، می‌تواند کار خداپسندانه‌ای باشد، اما از نظر امنیتی، اجتماعی و فرهنگی می‌تواند مشکلات عدیده‌ای برای کشور ما ایجاد کند.

    اسماعیلی با اشاره به قوانین مصوب درخصوص پذیرش و سکونت مهاجران در کشور، تصریح کرد: علی‌رغم سازوکارهای قانونی که وجود دارد، متأسفانه شاهد حضور تعداد قابل توجهی از اتباع خارجی به صورت غیررسمی و غیرمجاز در کشور هستیم که آرایش جمعیتی ما را به هم زده است.

    وی ضمن برشمردن برخی از معضلات ناشی از حضور اتباع خارجی غیرمجاز در کشور، عنوان کرد: الان در برخی استان‌های کشور، به ویژه در استان‌های شرقی، تعداد قابل توجهی از دانش‌آموزان مهاجر سربار آموزش و پرورش ما شده‌اند.

    این نماینده مجلس با اشاره به هزینه‌هایی که یک مهاجر برای کشور مقصد ایجاد می‌کند، تصریح کرد: ما بارها تأکید کردیم که کمیساریای عالی پناهندگان باید در جهت تأمین هزینه تحصیلی مهاجران و همچنین هزینه استقرار اتباع خارجی پای کار بیاید و نقش و وظیفه خود در این موضوع را به درستی انجام دهند که متأسفانه انجام نشده است؛ بنابراین مسئله مهاجران یک تحمیل اضافی برای کشور ما شده است و اگر جلوگیری و مدیریت نشود، ممکن است مشکلات بزرگ‌تری را برای کشور ما به وجود بیاورد؛ بنابراین تأکید ما بر این است که مسئولان یک تدبیر اساسی و اجرایی برای حل این مسئله داشته باشند.

    اسماعیلی در ادامه و در بیان راه‌حل کنترل ورود اتباع خارجی غیرمجاز در کشور و ساماندهی مهاجران، عنوان کرد: برخی از مسئولان بحث دیوارکشی در مرزها را مطرح کردند؛ این راه‌حل می‌تواند برای کشور ما نقطه امیدی باشد تا بتوانیم ورود و خروج اتباع خارجی را به کشور کنترل کنیم؛ که هم از نظر امنیتی حائز اهمیت است و هم می‌تواند از ورود و خروج قاچاقی افراد جلوگیری کند و کشور از نظر تغییرات جمعیتی هم در امان بماند.

    این نماینده مجلس تصریح کرد: تأکید ما به مسئولان اجرایی کشور این است حالا که سازوکار قانونی فراهم است؛ این طرح را اجرا کنند، اگر در جایی خلاء قانونی وجود دارد هم ابلاغ کنند تا مجلس با ورود به موقع سازوکار قانونی لازم را تدبیر و تصویب کند و مانند برخی کشورها که اقدام به دیوارکشی در مرزهای خود کردند، بتوانیم در کوتاه مدت این معضل را کنترل کنیم.

    اسماعیلی ضمن برشمردن برخی کشورهای دنیا که برای کنترل ورود و خروج مهاجران غیرقانونی اقدام به دیوارکشی در مرزهای خود کردند، گفت: این اقدام هم یک امر قانونی و هم منطقی است؛ زیرا هر کشوری ملزم به حفظ و حراست از مرزها و سرحدات مرزی خودش است. در همین راستا اگر دولت جایی نیاز به متمم قانونی می‌بیند، به مجلس ارائه کند تا مجلس هم سازوکار قانونی را بیش از این فراهم کند. /پایان پیام

    لینک کوتاه (کلیک کنید): https://sobhemajles.ir/?p=16617

    ارسال دیدگاه

    نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.

    نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.

    نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

    دیدگاهتان را بنویسید

    ایمیل شما منتشر نخواهد شد. موارد ضروری علامتگذاری شده اند *

    نظر شما دریافت شد و پس از بررسی منتشر خواهد شد.

    صبح مجلس
  • تمامی حقوق مادی و معنوی محفوظ است. | پایگاه تحلیلی خبری صبح مجلس