×

باید از تولید و سفره مردم به درستی حمایت کنیم

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی معتقد است؛ حذف ارز 28.500 تومانی کالای برنج حتما تبعات منفی بر سفره مردم گذاشته و دولت باید از اجرای چنین سیاستهایی اجتناب کند.

  • ۲۶ تیر ۱۴۰۳ - ۱۶:۴۰
  • ۰
  • باید از تولید و سفره مردم به درستی حمایت کنیم

    به گزارش صبح مجلس، حسین صمصامی، با اشاره به طرح برخی ایده‌ها و دیدگاه‌ها در زمینه حذف ارز  ۲۸.۵۰۰ تومانی برای واردات برنج، گفت: افزایش نرخ ارز یکی از سیاست‌هایی است که دولت با پشتیبانی مجلس از سال‌های قبل اتخاذ کرده و متاسفانه اثرات بسیار منفی بر سفره و معیشت مردم گذاشته است.

    نماینده مردم «تهران، ری، شمیرانات، پردیس و اسلامشهر» در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه افزایش نرخ ارز اثرات منفی و شدیدی بر سفره و معیشت مردم گذاشته است، ادامه داد: به عنوان مثال حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی در سال ۱۴۰۱ ما را با موج شدیدی از افزایش قیمت‌ها مواجه کرد.

    عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه متاسفانه در سال‌های اخیر دولت اقدام به حذف ارز ۲۸.۵۰۰ تومانی جهت تامین اقلام کالای اساسی کرده است، گفت: از ابتدای سال جاری ما با حذف ارز ۲۸.۵۰۰ تومانی برای کالاهای اساسی نظیر شکر، حبوبات و سایر اقلام دیگر مواجه بودیم که قیمت این کالاها را حدوداٌ ۵۰ درصد در بازار افزایش داد.

    صمصامی با بیان اینکه حذف ارز کالاهای اساسی باعث شده تا سایر تولیدکنندگان به دنبال حذف ارز  ۲۸.۵۰۰ سایر کالاهای اساسی نظیر برنج باشند، اظهار کرد: این در حالی است که حذف ارز ۲۸.۵۰۰ برنج طبیعتاً قیمت این کالا را در شرایط موجود به کیلویی بیش از ۱۵۰ هزار تومان می‌رساند.

    وی با انتقاد از رویکرد برخی از نمایندگان فعلی در زمینه حذف ارز ۲۸.۵۰۰ تومانی واردات برنج تصریح کرد: این افراد باید حواسشان باشد که ما در مجلس به دنبال صیانت از سفره مردم هستیم لذا علاوه بر اینکه باید از تولید کننده حمایت کنیم باید از سفره مردم نیز صیانت کنیم.

    عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه ما می‌توانیم در قالب اقداماتی نظیر کاهش هزینه‌های تولید همانند ارائه سم و تحویل کود با قیمت مناسب و جلوگیری از واردات بی رویه برنج، از برنجکاران عزیز حمایت کنیم، ادامه داد: همچنین اگر برنجکاران عزیز ما قادر به فروش محصول خود نشدند دولت باید موضوع خرید تضمینی برنج را اجرایی نماید. بنابراین باید با این قبیل اقدامات، از تولیدکننده حمایت کنیم، در ضمن دولت باید در تکمیل این اقدامات، مصوبه دوازدهم اردیبهشت ۱۴۰۳ را ابطال کند.

    صمصامی با بیان اینکه بدترین اقدام در شرایط موجود حذف ارز ۲۸.۵۰۰ تومانی برنج است، تاکید کرد: البته حتماً باید از واردات بی‌رویه‌ای برنج به کشور پرهیز کنیم که از سال جاری تلاش داشتیم این اتفاق رخ دهد. بنابراین این مجموعه سیاست‌ها باید در راستای تامین کالای اساسی برنج مد نظر قرار گیرد اما اینکه ما به دنبال حذف ارز ترجیحی ۲۸.۵۰۰ تومانی برنج باشیم این اقدام حتماً می‌تواند قیمت این کالا را به کیلویی ۱۵۰ هزار تومان برساند که آثار منفی برسفره مردم خواهد داشت که قطعاً دولت باید از چنین سیاست گذاری اجتناب کند. /پایان پیام

    لینک کوتاه (کلیک کنید): https://sobhemajles.ir/?p=15796

    ارسال دیدگاه

    نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.

    نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.

    نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

    دیدگاهتان را بنویسید

    ایمیل شما منتشر نخواهد شد. موارد ضروری علامتگذاری شده اند *

    نظر شما دریافت شد و پس از بررسی منتشر خواهد شد.

    صبح مجلس
  • تمامی حقوق مادی و معنوی محفوظ است. | پایگاه تحلیلی خبری صبح مجلس