×

کمیسیون کشاورزی با «نیکبخت» موافقت کرد

سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس از موافقت این کمیسیون با محمدعلی نیکبخت برای تصدی وزارت جهاد کشاورزی خبر داد.

  • 30 خرداد 1402
  • 0
  • کمیسیون کشاورزی با «نیکبخت» موافقت کرد

    به گزارش خبرنگار مجلس فوری، علیرضا نظری سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه) و در جریان رسیدگی به صلاحیت محمدعلی نیکبخت برای تصدی وزارت جهاد کشاوری، گزارش کمیسیون کشاورزی را به شرح زیر قرائت کرد.

    «مقدمه:

    امام صادق (ع) : «الزّارِعُونَ کُنُوزُ الله فی أرضِهِ…»

    بدون تردید، وزارت جهاد کشاورزی یکی از مهمترین ارکان حاکمیتی در تأمین پایدار امنیت غذایی کشور است که اجرای صحیح وظایف و اختیارات قانونی آن مستقیما به استقلال ملی، رفاه اجتماعی و حیات اقتصادی جامعه گره خورده است. همانگونه که بارها توسط مقام معظم رهبری (مدظله العالی) نیز مورد تأکید قرار گرفته؛ بخش کشاورزی یکی از محورهای اصلی و اساسی توسعه کشور و از پایه‌های مهم اقتدار سیاسی و اقتصادی نظام است، بنابراین انتخاب فردی توانمند و شایسته بعنوان وزیر جهاد کشاورزی که در عین شناخت زوایای بسیار حساس و اثرگذار این بخش، از کارنامه قابل‌قبولی در عرصه مدیریت اجرایی کشاورزی و توسعه روستایی برخوردار باشد، همواره از مهم‌ترین دغدغه‌های مجلس و بویژه کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست بوده‌ و خواهدبود. در این راستا بالغ بر یکصد مکاتبه مستقیم توسط کمیسیون در طول یکسال گذشته با روسای محترم قوا و وزرای محترم در ارتباط با مسائل مبتلابه کشاورزی و امنیت غذایی کشور، دلیلی متقن بر اهمیت و حساسیت سیاست‌گذاری و حاکمیت قانون در این شاخه بسیار زیربنایی از مدیریت کلان کشور است.

    لذا در اجرای ماده ۲۰۲ آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی و ابلاغیه از جانب ریاست محترم مجلس شورای اسلامی قالیباف به کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست، گزارش جمع بندی این کمیسیون از نشست با وزیر محترم پیشنهادی نیکبخت در مورخ  ۲۸/  ۰۳/ ۱۴۰۲، به استحضار مجلس فوری محترم ملت شریف ایران می رسد.

    شرح استعلامات:(مدرک و سابقه ایثارگری)

    اطلاعات درج شده در خصوص مدرک تحصیلی وزیر محترم پیشنهادی در برنامه ایشان به شرح ذیل است.
    ایشان دانش آموخته رشته مدیریت از دانشگاه شیراز و مقطع کارشناسی ارشد را در رشته اقتصاد کشاورزی در قالب آموزش های آزاد دانشگاه زابل بعنوان دانشپذیر آزاد گذرانده است.

    شایان ذکر است طی نامه شماره ۲۲۲۵۵ مورخ  ۲۳/  ۰۳/ ۱۴۰۳ از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اصالت مدرک تحصیلی ایشان استعلام و مدارک ایشان مورد تائید قرار گرفت.

    شرح توضیحات و تعهدات شفاهی وزیر پیشنهادی در کمیسیون

    طی جلسات برگزار شده با وزیر محترم پیشنهادی، ایشان بر مواردی همچون تعامل حداکثری با مجلس فوری محترم مجلس شورای اسلامی، انتخاب مدیران شایسته بر اساس تعهد به نظام اسلامی و روحیه خدمت جهادی، مبارزه جدی با فساد بویژه رانت و ویژه خواری، ایجاد یکپارچگی و هماهنگی و همسویی در نظام سیاست گذاری و تصمیم گیری، استفاده حداکثری از نظرات متخصصان و پیشکسوتان بویژه جهادگران، واگذاری امور تصدی گری به بخش خصوصی و تشکل های مردم نهاد، استفاده مطلوب و موثر از ظرفیت تشکل های بخش کشاورزی و عمل به تکالیف قانونی بر اساس اسناد بالادستی بویژه قانون برنامه هفتم توسعه را از اولویت های کاری در وزارتخانه متبوع خود در صورت أخذ رای اعتماد از مجلس فوری محترم مجلس شورای اسلامی عنوان داشتند.
     
    بررسی معیارهای عمومی برنامه وزیر پیشنهادی:

    ارزیابی اعضای کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست از میزان انطباق برنامه وزیر محترم پیشنهادی با معیارهای عمومی مقرر، نشان می‌دهد که با توجه به آنکه ایشان در خلال برنامه، توضیحات جامعی را در قالب نقاط ضعف و کمبودها، ارائه راهبردها و برنامه‌های عملیاتی مطرح نموده‌اند، می‌توان این برنامه را از لحاظ جامعیت، تناسب، واقع‌گرایی، صراحت، شفافیت، انسجام و سنجش‌پذیری و سایر ویژگی‌ها در حد مطلوبی ارزیابی نمود.

    انطباق برنامه های ارائه شده با اسناد بالادستی:

    مشکلات کشور توسط یک جناح قابل حل نیست 2 بیشتر بخوانید: مشکلات کشور توسط یک جناح قابل حل نیست

    بر اساس بررسی‌های صورت گرفته و با استفاده از گزارش معاونت محترم نظارت مجلس شورای اسلامی،   ۴۵ درصد از برنامه های وزیر محترم پیشنهادی کاملاً منطبق با اسناد بالادستی و ۵۰ درصد موارد نیز همسو است.

    همچنین موردی مبنی بر مغایرت برنامه ها با اسناد بالادستی یافت نشد.
     
    بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی:

    همانطور که به استحضار رسید برنامه وزیر محترم پیشنهادی جهاد کشاورزی با عنوان  «امنیت غذایی مردم نهاد، کشاورزی دانش بنیان، روستای نوآور و رشد تولید» طی چندین جلسه و عمدتاً با حضور وزیر محترم پیشنهادی مورد بحث و بررسی قرار گرفت. در همین راستا اعضای محترم کمیسیون نقطه‌نظرات، سؤالات و ابهامات خود را مطرح نموده و با عنایت به اینکه وزیر پیشنهادی فردی جهادی و عمل گرا و دارای بینش نظری و میدانی لازم نسبت به بخش کشاورزی است، کمیسیون ایشان را فردی با روحیه عدالت طلب و فساد ستیز، مدیریت عادلانه و جهادی، قانون‌پذیر و معتقد به حاکمیت قانون، دارای سلامت اقتصادی، با انگیزه و متکی به توانایی ملی و همراه با مردم، توانمند و شایسته ارزیابی نمودند.

    نتیجه‌گیری (نظر نهایی کمیسیون)

    با توجه به ارزیابی‌های به عمل آمده کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست و نظر به اینکه وزیر محترم پیشنهادی در طی جلسات، توضیحات مناسب و منسجمی از برنامه‌ها و اولویت‌های کاری خود ارائه نمودند و همچنین با توجه به تجربیات قبلی جناب آقای محمد علی نیکبخت در زمینه های متعدد اجرایی همچون مدیر جهاد سازندگی شهرستانهای دلگان، نیک شهر، چابهار و زابل، عضویت در شورای راهبردی وزارت جهاد کشاورزی، عضویت در شورای عالی پول، عضویت در ستاد تنظیم بازار کالای کشور، عضویت در کمیته اقتصادی هیات دولت، مجری طرح های ویژه ریاست جمهوری در وزارت جهاد کشاورزی، عضویت در شورای سیاست گزاری سازمان توسعه و تجارت ایران، عضویت در هیات امنای سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی کشور، مجری پروژه انتقال آب به اراضی دشت سیستان، معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی و بین الملل وزارت جهاد کشاورزی و رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران. در نهایت  کمیسیون ایشان را شایسته تصدی وزارت جهاد کشاورزی تشخیص داد.

    ملاحظات ویژه (ابهامات، پیشنهادات، انتظارات و موارد لازم به توضیح در صحن علنی)

    در پایان کمیسیون انتظار دارد وزیر محترم پیشنهادی در فرایند کسب رأی اعتماد در مجلس توضیحات کاملی از برنامه های خود در محورهای زیر ارائه نموده و نسبت به اجرایی شدن آنها اهتمام جدی نماید. انتظار می رود، ارائه برنامه ها مبتنی بر اهداف کمی در بازه های زمانی مشخص به نحوی که سازوکارها و شیوه های دستیابی به اهداف کمی نیز در آن مشخص باشد.

    احیاء مدیریت جهادی در وزارتخانه و رفع زمینه های فساد در آن به‌خصوص در موضوع واگذاری و تغییر کاربری‌ اراضی؛
    اصلاح ساختار وزارت جهاد کشاورزی با هدف حداکثرسازی همکاری‌ها و تعاملات بین‌بخشی و شبکه‌سازی افقی و برنامه ریزی از پایین به بالا؛
    واگذاری کلیه امور تصدی‌گرانه به بخش خصوصی و تعاونی ها طی فرآیند شفاف با اولویت تشکل‌های فراگیر کشاورزان، روستائیان و عشایر؛
    اصلاح و یکپارچگی ساختار شرکت‌های دولتی بخش کشاورزی و تبدیل آنها از شرکت‌های واردات‌محور به شرکت‌های توسعه‌ای؛
    اجرای طرح ۵۵۰ هزارهکتاری دشت خوزستان و ایلام و طرح ۴۶ هزار هکتاری سیستان و بلوچسان با هدف تولید و تبدیل این مناطق این طرح به قطبهای خودکفایی دانش بنیان در محصولات اساسی؛
    تقویت و نوسازی نظام های بهره برداری به خصوص شرکت های تعاونی و تهیه پیش نویس اصلاح قوانین مربوطه؛
    اجرای وظایف قانونی وزارتخانه در حوزه توسعه روستایی و بهبود امور عشایر؛
    فراهم کردن زیرساختهای مناسب برای استفاده از توان جوانان انقلابی و متخصص برای تحول جهادی در اقتصاد روستا و مناطق عشایری؛
    استفاده از ظرفیت عظیم دانشگاه‌ها در حوزه تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی و ایجاد یکپارچگی در تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی و حذف موازی‌کاری‌های مربوطه در قالب نظام ملی نوآوری کشاورزی؛
    افزایش پوشش بیمه اجتماعی روستائیان و عشایر و کشاورزان از طریق توسعه کشاورزی قراردادی و تشکل‌ها؛
    توجه به تکمیل و ساخت پروژه راههای روستایی، ایمن سازی و قطبهای گردشگری روستایی و کشاورزی و روستاهای هدف گردشگری؛
    پیگیری اصلاح آیین‌نامه نظام مهندسی ساختمان در رابطه با ساختمانهای مرتبط با فعالیتهای زیربخش های کشاورزی؛
    برنامه ریزی درخصوص توسعه و نوسازی لجستیک و ناوگان حمل و نقل محصولات کشاورزی به ویژه حمل سرد  به منظور ارتقاء صادرات محصولات کشاورزی و ارزآوری به کشور؛
    توجه جدی به گسترش و تقویت صنایع تبدیلی و تکمیلی؛
    درجه بندی اراضی کشاورزی کشور و برقراری ممنوعیت مطلق تغییر کاربری اراضی حاصلخیز و یکپارچه؛
    راه اندازی بانک زمین و اجرای طرح های یکپارچه سازی اراضی کشاورزی؛
    گسترش، تجهیز و توسعه تقویت جایگاه هواشناسی کشاورزی(Agrometerology)؛
    استفاده بهینه از موقعیت استراتژیک کشور در حمل ونقل دریایی، ریلی و جاده ای و در نظر گرفتن شرایط تحریم برای تأمین کالاهای اساسی از کشورهای هدف خصوصاً اتحادیه اوراسیا و آسیای میانه؛
    راه اندازی قطب های تولید دانش بنیان و یکپارچه محصولات اساسی در کشور با محوریت اراضی کشاورزی حاصلخیز حداقل به تعداد ۱۰ مورد؛
    راه اندازی بندر شهر شیلاتی در ۵ نقطه در سواحل کشور بر پایه شیلات؛
    توسعه حمل ونقل هوایی و افزایش هواپیماهای کارگو(Cargo جهت حمل محصولات کشاورزی؛
    تلاش در راستای تکمیل کریدورهای اصلی بین المللی و بازآفرینی کانون(هاب)  های لجستیک منطقه ای و تکمیل مسیرهای مرزی و ترانزیتی کشور با تمرکز بر اتمام طرحهای با پیشرفت فیزیکی بالا، به منظور بهره برداری سریع از سرمایه گذاری راکد در این طرحها؛
    ارتقاء سطح ایمنی غذایی در محصولات کشاورزی و کاهش باقیمانده های سموم آفت کش و نیترات در محصولات مذکور؛
    اصلاح ساختار بانک کشاورزی و صندوق‌های توسعه بخش کشاورزی با محوریت استفاده از الگوهای نوین تامین مالی؛

    حذف استعلامات غیرضرور و بهبود فضای سرمایه‌گذاری در بخش و مناطق روستایی و عشایری؛
    اجرای طرح مدیریت پایدار، اجتماع‌محور، صادرات‌گرا و دانش‌بنیان منابع طبیعی در کشور؛
    تدوین شاخص‌های توسعه همه‌جانبه مناطق و ارزیابی آن‌ها و پایش شکاف شهری-روستایی بر مبنای داده‌های مرکز آمار ایران؛
    مولدسازی ابنیه عمومی و خصوصی راکد در مناطق و جلب مشارکت مالی بخش خصوصی، خیرین و مؤسسات عام‌المنفعه برای اجرای طرح‌های روستایی و عشایری؛
    ارتقاء توانمندی‌های زنان روستایی و عشایری به‌ویژه در زمینه توسعه کسب‌وکارهای خانگی، کشاورزی خانوادگی و سبک زندگی اسلامی – ایرانی با رعایت سند توسعه فرهنگی مناطق؛

    انتهای پیام

    لینک کوتاه (کلیک کنید): https://sobhemajles.ir/?p=5775

    ارسال دیدگاه

    نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.

    نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.

    نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

    دیدگاهتان را بنویسید

    ایمیل شما منتشر نخواهد شد. موارد ضروری علامتگذاری شده اند *

    نظر شما دریافت شد و پس از بررسی منتشر خواهد شد.

  • تمامی حقوق مادی و معنوی محفوظ است. | پایگاه تحلیلی خبری صبح مجلس