×

 کمبود ارز، مانع جدی واردات خودرو است /دولت از ارزهای آزاد شده برای واردات خودرو استفاده کند

یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی ضمن انتقاد از روند آهسته واردات خودرو، کمبود منابع ارزی کشور را به‌عنوان مهم‌ترین علت این امر دانست و گفت: دولت می‌تواند برای حل این مشکل از ارزهای آزاد شده ایران از سایر کشورها استفاده کند.

  • ۱۶ مهر ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۳
  • ۰
  •  کمبود ارز، مانع جدی واردات خودرو است /دولت از ارزهای آزاد شده برای واردات خودرو استفاده کند

    به گزارش صبح مجلس، بیش از یک سال و نیم از زمان رفع ممنوعیت واردات خودرو و همچنین نزدیک به یک سال از ابلاغ آیین‌نامه آن توسط دولت می‌گذرد، اما بااین‌حال، این سیاست هنوز به طور عینی و واقعی توسط دولت سیزدهم محقق نشده است.

    «سید جواد حسینی کیا» عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفتگو با صبح مجلس ضمن انتقاد از عملکرد دولت در زمینه واردات خودرو، پیرامون مواردی که مانع از عملیاتی‌شدن این امر شده است اظهار کرد: در حال حاضر از نظر قانونی هیچ مانعی برای واردات خودرو چه اتومبیل‌های نو و چه خودروهای کارکرده وجود ندارد، بلکه مشکل اصلی ریشه در کمبود ارزی دارد که باعث کندشدن روند تخصیص ارز به شرکت‌های واردکننده خودرو و در نهایت کاهش سرعت واردات خودرو شده است.

    این عضو کمیسیون صنایع مجلس تأکید کرد: دولت می‌تواند با استفاده از منابع ارزی آزاد شده ایران در سایر کشورها روند واردات خودرو را سرعت ببخشد. در صورت استفاده از این منابع، تعداد خودروهای وارداتی افزایش می‌یابد، در غیر این صورت مقوله واردات خودرو به همین تعداد اندک خودرو خارجی که اکنون در گمرکات کشور وجود دارد، خلاصه می‌شود.

    وی همچنین در پاسخ به این سؤال که آیا دولت در امر واردات خودرو دچار ترک فعل شده است یا خیر، گفت: خیر؛ دولت تابه‌حال اقدامات متعددی را برای پیشبرد این سیاست انجام داده، اما همان گونه که در ابتدای امر ذکر شد، این مسئله کمبود ارز است که سرعت واردات خودرو را کند کرده است.

    حسینی کیا متذکر شد: مجلس به‌منظور تسهیل در تأمین ارز واردات خودرو به دنبال آن بود که دولت از منابع ارزی استفاده کند که منشأ آن مشخص بوده تا به‌واسطه آن بانک مرکزی بتواند آن منابع ارزی را تأیید و سپس در اختیار شرکت‌های واردکننده خودرو قرار دهد، اما از سوی هیئت عالی مجمع تشخیص مورد تأیید قرار نگرفت.

    این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در پایان خاطرنشان کرد: مجلس در ابتدای اجرای واردات خودرو در نظر داشت که ارز موردنیاز برای انجام این کار از طریق ارز حاصل از صادرات خودرو، قطعات خودرو، خدمات فنی مهندسی و در نهایت ارز با منشأ مشخص صورت بپذیرد، اما این مسئله محقق نشد و اکنون شاهد آن هستیم که واردات خودرو به شکل کاملاً محدودی محقق شده است./

    پایان پیام

    لینک کوتاه (کلیک کنید): https://sobhemajles.ir/?p=10707

    ارسال دیدگاه

    نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.

    نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.

    نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

    دیدگاهتان را بنویسید

    ایمیل شما منتشر نخواهد شد. موارد ضروری علامتگذاری شده اند *

    نظر شما دریافت شد و پس از بررسی منتشر خواهد شد.

    صبح مجلس
  • تمامی حقوق مادی و معنوی محفوظ است. | پایگاه تحلیلی خبری صبح مجلس