×

کاهش بودجه علمی کشور/ اعتبارات دانشگاه‌ها باید جزئی و مشخص باشد

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با انتقاد از کاهش بودجه علمی کشور، گفت: از سوی دیگر اعتبارات این بخش کلی و تجمیع بسته شده است که مشکلاتی را در تخصیص بودجه ایجاد می‌کند.

  • ۱۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۳
  • ۰
  • کاهش بودجه علمی کشور/ اعتبارات دانشگاه‌ها باید جزئی و مشخص باشد

    حجت‌الاسلام احمدحسین فلاحی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در گفتگو با مجلس فوری،  در واکنش به سوالی مبنی بر اینکه چرا لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ در برخی از بخش‌ها مانند بخش علمی و دانشگاه‌های کشور کلی بسته شده است، اظهار داشت: تقریباً از سال گذشته بحث تجمیع برخی از ردیف‌های بودجه مطرح و انجام شد. امسال هم سازمان برنامه و بودجه بر اساس همین مسئله یعنی تجمیع برخی از اعتبارات، لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ را تدوین کرده است.

    وی با انتقاد از مشخص نبودن اعتبارات برخی از بخش‌ها از جمله بخش علمی و دانشگاه‌های کشور، بیان کرد: زمانی که بودجه بخش‌های مختلف تفکیک و شفاف نمی‌شود، در تخصیص بودجه به آن بخش‌ها هم مشکلاتی پیش می‌آید و بر این اساس گلایه‌هایی وجود دارد و لازم است ردیف بودجه هر بخش مستقل شود که در نظارت هم تأثیر مثبتی خواهد داشت.

    عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: زمانی که دولت اعتبارات و ردیف بودجه مشخصی را برای یک بخش یا ارگان تعریف نکند، طبیعتاً کلی بسته شدن بودجه باعث می‌شود که در تخصیص بودجه به آن بخش مورد نظر مشکلاتی ایجاد شود. البته در رسیدگی به بودجه از این حیث مشکلی ایجاد نمی‌شود.

    نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه یکی دیگر از مشکلات آن است که امسال شاهد کاهش چشمگیر بودجه و اعتبارات بخش علمی کشور و دانشگاه‌ها هستیم، گفت: به این معنا که آن میزان بودجه‌ای که برآورد مدیران اجرایی برای بخش علمی کشور و دانشگاه‌ها است، مورد توجه قرار نگرفته است.

    وی ادامه داد: البته ما درباره این مسئله بحث‌های زیادی در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با مسئولان سازمان برنامه و بودجه داشتیم، که آنان گفتند توان دولت همین قدر بوده است.

    فلاحی با تاکید بر اینکه بودجه دولتی پاسخگوی نیازها نیست، اظهار داشت: نه تنها در بخش علمی و دانشگاه‌ها بلکه در سایر بخش‌ها هم همین طور است. پیشنهاد ما به دانشگاه‌هایی که این ظرفیت را دارند، آن است که مولدسازی را مورد توجه قرار دهند. ما پیشنهاد دادیم در بحث بودجه به برخی از دانشگاه‌ها مجوز مولدسازی و اخذ مجوز پذیرش دانشجوی خارجی با هدف ارزآوری داده شود.

    عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در کل بودجه دانشگاه‌ها برای سال آتی به میزان بسیار بالایی کاهش یافته است. از سوی دیگر کلی نوشتن بودجه بخش علمی باعث می‌شود که بخش‌های مختلف در تخصیص بودجه دچار مشکل شوند و برای مثال مشخص نباشد که معاونت پرورشی یا آموزشی وزارت علوم یا دانشگاه‌ها به تفکیک چقدر بودجه دارند.

    وی با بیان اینکه هر بخش باید ردیف بودجه مستقل خودش را داشته باشد، گفت: امسال لایحه بودجه تقریباً ۳۵ روز دیر به مجلس ارائه شد، با وجود این ما باید بودجه را دقیق بررسی کنیم و وقت ویژه برای آن بگذاریم. بودجه را نباید شتابزده بررسی و تصویب کرد. ما باید با کارشناسان مربوطه جلسه بگذاریم و لازم است که مجلس تا حد امکان بودجه را جزئی و به تفکیک مشخص کند که هم در تخصیص اعتبارات مشکل و تبعیض ایجاد نشود و هم بتوان بر نحوه تخصیص اعتبارات نظارت کرد.

    انتهای پیام

    لینک کوتاه (کلیک کنید): https://sobhemajles.ir/?p=3019

    ارسال دیدگاه

    نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.

    نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.

    نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

    دیدگاهتان را بنویسید

    ایمیل شما منتشر نخواهد شد. موارد ضروری علامتگذاری شده اند *

    نظر شما دریافت شد و پس از بررسی منتشر خواهد شد.

    صبح مجلس
  • تمامی حقوق مادی و معنوی محفوظ است. | پایگاه تحلیلی خبری صبح مجلس