×

نگرانیم که برنامه هفتم به موقع ارائه نشود

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی، گفت: ما در مجلس اصرار داریم زودتر دولت جمع‌بندی‌ها را انجام و لایحه برنامه هفتم را به مجلس ارائه دهد، این نگرانی را داریم برنامه به موقع ارائه نشود.

  • ۲۴ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۲
  • ۰
  • نگرانیم که برنامه هفتم به موقع ارائه نشود

    به گزارش مجلس فوری، جعفر قادری عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی، درباره این‌که ارسال «لایحه برنامه هفتم توسعه» از سوی دولت به مجلس به تاخیر افتاده است در حالی که مطرح می‌شد بررسی این لایحه در دولت به اتمام رسیده است، گفت: احتمالا باتوجه به تغییر و تحولاتی که در سازمان برنامه و بودجه داشته‌ایم، آقای منظور و تیم‌شان می‌خواهند مجددا «لایحه برنامه هفتم توسعه» را چکش‌کاری کنند و بخشی از نظرات و دیدگاه‌هایی که دارند را در برنامه اعمال کنند چراکه برنامه در گذشته توسط تیم آقای میرکاظمی تنظیم شده بود و تیم جدید که آمده ممکن است ملاحظات، نظرات و دیدگاه‌های جدیدی داشته باشد و این فرصت بازنگری احتمالا به این خاطر باشد.

    این عضو کمیسیون برنامه و بودجه تاکید کرد: ما در مجلس اصرار داریم زودتر دولت این جمع‌بندی‌ها را انجام و برنامه را به مجلس ارائه دهد و این نگرانی را داریم که برنامه به موقع نیاید ما تا زمان ارائه بودجه برنامه را نداشته باشیم چراکه به هر شکلی شده است بودجه سال آینده باید برمبنای برنامه باشد و بیشتر از این شاید تمدید کردن برنامه ششم خیلی توجیه نداشته باشد.

    وی با بیان این‌که ما مسائل و موضوعات مختلفی در برنامه داریم و این موضوع مطرح است که اگر می‌خواهیم برنامه‌‍مان مسئله محور باشد و به مسائل و موضوعاتی که کشور با آن‌ها درگیر است بپردازد، باید زودتر برنامه را به تصویب برسانیم که متناسب با مشکلات موجود باشد، اظهار داشت: امروز مشکلاتی در حوزه‌هایی مانند صندوق‌های بازنشستگی، پائین بودن بهره‌وری، پائین بودن تعادل‌های منطقه‌ای، پیری جمعیت و افزایش امید به زندگی، اقتصاد دریا پایه، کم توجهی در بخش معدن، مشکلات در تامین کالاهای اساسی، بحران آب، مسیر ترانزیتی با کشورهای همسایه و استفاده از این ظرفیت‌ها، عدم تسهیل مجوزهای کسب و کار، سیستم متمرکز و بروکراتیک و حجم وسیع و گسترده تشکیلات دولتی وجود دارد که باید برای این‌ها احکامی در برنامه صادر شود.

    نماینده شیراز و ورزقان درخصوص این‌که در برنامه هفتم توسعه «رشد اقتصادی ۸ درصدی»، «رشد اشتغال ۳/۹ درصدی» و رسیدن به «تورم ۹/۵ درصدی» دیده شده، آیا باتوجه عوامل داخلی و خارجی و سیاست‌های موجود، دولت می‌تواند چنین چیزی را محقق کند، عنوان کرد: متاسفانه در برنامه‌های گذشته هم بر این رشد ۸ درصدی تمرکز وجود داشت اما تا زمانی که مجموع شرایط بستری را برای این رشد فراهم نکند، نمی‌توانیم این انتظار را داشته باشید.

    وی تاکید کرد: ما باید بتوانیم منابع قابل توجه خارجی را داشته باشیم و اگر این منابع خارجی در دسترس قرار نگیرد، با محدودیت منابع فعلی نمی‌توان این رشد را محقق کرد. تا زمانی که نتوانیم از دانش فنی و تکنولوژی روز دنیا استفاده کنیم، بسیاری از شرایطی که دنبال می‌کنیم، امکان تحقق‌اش وجود نخواهد داشت.

    قادری خاطرنشان کرد: درست است که باید از شرکت‌های دانش‌بنیان حمایت و آن‌ها را تقویت کنیم اما در بسیاری از حوزه‌ها می‌توانیم از ظرفیت دانش‌فنی خارجی و تکنولوژی استفاده کنیم. در مسائل و موضوعات مختلف اگر می‌خواهیم مقیاس تولید ما افزایش پیدا کند، باید تحریم‌ها و فشارهای خارجی کم شود تا ما بتوانیم مقیاس تولید خودمان را افزایش دهیم و از هزینه‌های متوسط کمتری برای وارد شدن به بازارهای بین‌المللی استفاده کنیم و در بحث تعاملات منطقه‌ای از مواد اولیه خارجی بهتر استفاده کنیم.

    وی یادآور شد: در بحث نوسازی خطوط تولیدی، ناوگان ریلی و هوایی و سیستم‌های مختلف اداری در حال حاضر عقب افتادگی‌هایی را داریم و این باعث شده بعضی فرصت‌های درآمدی در خطوط فرودگاهی و ریلی را از دست بدهیم.

    این نماینده مجلس گفت: ممکن است رشد ۳ یا ۴ درصدی داشته باشیم اما رشد ۸ درصدی مستلزم این است که تعاملات با کشورهای منطقه، کشورهای آمریکای لاتین و آفریقا و تعاملاتی که با روسیه و چین داریم گسترده‌تر و وسیع‌تر شود و بتوانیم از ظرفیت‌ها استفاده کنیم از قِبَل این تعاملات بتوانیم مشکلات‌مان را حل کنیم.

    منبع: ایلنا

    انتهای پیام

    لینک کوتاه (کلیک کنید): https://sobhemajles.ir/?p=5364

    ارسال دیدگاه

    نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.

    نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.

    نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

    دیدگاهتان را بنویسید

    ایمیل شما منتشر نخواهد شد. موارد ضروری علامتگذاری شده اند *

    نظر شما دریافت شد و پس از بررسی منتشر خواهد شد.

    صبح مجلس
  • تمامی حقوق مادی و معنوی محفوظ است. | پایگاه تحلیلی خبری صبح مجلس