×

نوزادان، قربانی اختلاف‌نظر وزارت بهداشت و تولیدکنندگان بر سر قیمت شیرخشک/ شاهد قاچاق معکوس شیرخشک به خارج از کشور هستیم

عضو کمیسیون بهداشت مجلس ضمن انتقاد از کمبود شیرخشک در بازار، گفت: اختلاف‌نظر تولیدکنندگان شیرخشک و مسئولان وزارت بهداشت بر سر نحوه قیمت‌گذاری این کالا باعث کمبود آن شده است؛ در حال حاضر این امر باعث قاچاق معکوس و همچنین استفاده غیر از آن در شیرینی‌پزی و صنایع غذایی شده است.

  • ۲۵ مهر ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۸
  • ۰
  • نوزادان، قربانی اختلاف‌نظر وزارت بهداشت و تولیدکنندگان بر سر قیمت شیرخشک/ شاهد قاچاق معکوس شیرخشک به خارج از کشور هستیم

    به گزارش صبح مجلس، «همایون سامه‌ یح نجف‌آبادی» عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در گفتگو صبح مجلس پیرامون علت کمبود شیرخشک در بازار اظهار کرد: اخیراً جلسه‌ای با حضور نمایندگان وزارت بهداشت و همچنین تولیدکنندگان این کالا برگزار شد که در آن به علل کمبود شیرخشک پرداخته شد. در این جلسه مشکلات بودجه‌ای تولیدکنندگان و همچنین نوع قیمت‌گذاری که برای شیرخشک‌های داخلی اعمال می‌شود از جمله مواردی بودند که باعث کمبود این کالا در بازار شده است.

    این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس افزود: دومین نکته‌ای که باعث وقوع کمبود این کالا شده، مربوط به تسهیلاتی است که باید در اختیار کارخانه‌ها تولیدکننده شیرخشک قرار می‌گرفت، اما به دلایل مختلفی این امر هم میسر نشده است.

    وی از تشدید اختلاف بین مدیریت کل امور دارویی وزارت بهداشت و همچنین تولیدکنندگان شیرخشک بر سر سازوکار قیمت‌گذاری این کالا خبر داد و توضیح داد: تولیدکنندگان این کالا می‌گویند که قیمت تعیین شده برای شیرخشک برای کارخانه‌ها سودی ندارد؛ لذا، همین موضوع باعث شده تا تولیدکنندگان تمایلی برای افزایش تولید نداشته باشند.

    سامه‌ یح تصریح کرد: در مقابل مشکلات به وجود آمده از محل قیمت‌گذاری شیرخشک‌ها، واردات همراه با سوبسید این کالا باعث بروز مشکلاتی بیشتری برای تولیدکننده شده است. الان وضعیت بازار به‌گونه‌ای رقم خورده که شیرخشک خارجی با قیمتی به‌مراتب پایین‌تر از قیمت شیرخشک‌های ایرانی در بازار فروخته می‌شود.

    این عضو کمیسیون بهداشت مجلس خاطرنشان کرد: در حال حاضر قیمت پایین شیرخشک‌های ایرانی باعث باز شدن بابی برای قاچاق معکوس آنها به خارج از کشور شده است؛ اگرچه درصد آن بسیار ناچیز است، اما به‌هرحال مسئله‌ای است که اکنون در حال وقوع است.

    وی تأکید کرد: باتوجه‌به وضعیت نابسامان عرضه شیرخشک در سطح بازار، وزارت بهداشت و درمان موظف است که با قیمت‌گذاری مناسب برای این کالا، تولیدکنندگان ترغیب به تولید این کالا کرده و مانع از تداوم کمبود شیرخشک در بازار شود.

    سامه‌ یح در پایان تصریح کرد: قاچاق معکوس فقط یکی از علل کمبود شیرخشک در بازار است؛ در حال حاضر، قیمت پایین این کالا باعث شده که بسیاری از واحدهای صنفی شیرینی‌پزی، بستنی‌سازی و صنایع غذایی از آن برای تولید محصولات غذایی خود استفاده کنند. مهم‌ترین علت کمبود شیرخشک به استفاده غیری باز می‌گردد که فعالان صنفی از این کالا به عمل می‌آورند./ پایان پیام

    لینک کوتاه (کلیک کنید): https://sobhemajles.ir/?p=11302

    ارسال دیدگاه

    نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.

    نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.

    نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

    دیدگاهتان را بنویسید

    ایمیل شما منتشر نخواهد شد. موارد ضروری علامتگذاری شده اند *

    نظر شما دریافت شد و پس از بررسی منتشر خواهد شد.

    صبح مجلس
  • تمامی حقوق مادی و معنوی محفوظ است. | پایگاه تحلیلی خبری صبح مجلس