×

نظام بانکی کشور سرمایه‌ها را به بنگاهداری، دلالی و واسطه گری سوق می دهد

رئیس کمیته اشتغال مجلس شورای اسلامی گفت:در حال حاضر نظام بانکی کشور سرمایه‌ها را جمع‌آوری کرده و به بنگاهداری، دلالی و واسطه گری سوق می دهد که تخریب شدید بنیان‌های اقتصادی را به دنبال دارد.

  • 8 مهر 1402
  • 0
  • نظام بانکی کشور سرمایه‌ها را به بنگاهداری، دلالی و واسطه گری سوق می دهد

    به گزارش صبح مجلس، علی اصغر عنابستانی در مورد بنگاه‌داری بانک‌ها گفت: یکی از اشکالات اصلی نظام پولی و مالی کشور ما بانکهای کشور است، سال‌هاست به عناوین مختلف عنوان می‌شود که اقتصاد بیمار کشور را درمان کنید. این وضعیت نظام پولی و بانکی کشور بیماری اصلی اقتصاد کشور ما است؛ وظیفه نظام بانکداری در کل دنیا تامین منابع تولید است؛ یعنی نظام بانکی باید پول‌های خرد را جمع آوری و کنار یکدیگر قرار داده و در خدمت رونق تولید است قرار دهد.

    نماینده مردم سبزوار، جغتای، جوین، خوشاب و داورزن در مجلس ادامه داد:در حال حاضر نظام بانکی کشور سرمایه‌ها را جمع‌آوری کرده و به بنگاهداری، دلالی و واسطه گری سوق می دهد که تخریب شدید بنیان‌های اقتصادی را به دنبال دارد و متاسفانه منجر به افزایش نقدینگی در کشور می‌شود شیب سرمایه را از مسیر تولید خارج کرده و به سمت دلالی سوق می‌دهند و از طرفی خود این بانک‌ها رقیبی برای تولید می‌شوند.

    رئیس کمیته اشتغال مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه بانک‌ها رقیب تولیدکنندگان شده اند، اظهار داشت: در حال حاضر بانک‌ها به شدت به تولید کنندگان فشار وارد می‌کنند این مسئله منجر شده که نظام اقتصادی کشور بیمار شود تردیدی در آن نیست که نظام بانکی باید خود را اصلاح کند و به وظیفه‌ای که ساختار نظام بانکی در مدل اقتصاد در کل دنیا در نظر گرفته است، عمل کند.

    نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه وظیفه نظام بانکداری جمع آوری پول‌های خرد و تزریق آن در سرمایه گذاری کشور است، اظهار داشت: نظام بانکی کشور حق ندارد بنگاهداری را در عناوین مختلف تولیدی، دلالی و احتکار صرف کند که صرفا با هدف کسب سود و منفعت طلبی بیشتر است.

    پول هفت روز فروش نفت، زیرساخت‌های سیستان‌وبلوچستان را متحول می‌کند بیشتر بخوانید: پول هفت روز فروش نفت، زیرساخت‌های سیستان‌وبلوچستان را متحول می‌کند

    عنابستانی تاکید کرد: در قانون قید شده بانک‌ها طی زمان مشخص باید کلیه بنگاه‌های خود را فروخته و به سرمایه تبدیل کنند در برنامه هفتم توسعه این مسئله هم عنوان شده است یعنی بانک‌های وظیفه دارند طی۲ سال اول اجرای برنامه هفتم توسعه کلیه بنگاه‌های خود را فروخته و تبدیل به سرمایه کنند و به عنوان رشد سرمایه در خدمت تولید قرار دهند.

    عضو کمیسیون اجتماعی مجلس اظهار داشت: در حال حاضر به دلیل اینکه قانون بانکداری جمهوری اسلامی ایران به درستی ابلاغ نشده، اجرایی نمی‌شود؛ در این بین بانک‌ها به دلیل اینکه قانون فعلی بانک مرکزی قوی نیست از آن تمکین نمی‌کنند.

    عنابستانی پایین آوردن دیوارنگاره جدید میدان حضرت ولیعصر(عج) که درباره بانکها بود را  فاجعه دانست و خاطر نشان کرد: باید دقیقا مشخص شود آیا این دیوار نگاره تحت فشار نظام بانکی پایین آورده شده است؟ که اگر اینگونه باشد باید برخورد جدی با عاملان شود؛ امیدوارم آنگونه که شنیده‌ها حاکی است، نباشد./

    پایان پیام

    لینک کوتاه (کلیک کنید): https://sobhemajles.ir/?p=10369

    ارسال دیدگاه

    نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.

    نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.

    نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

    دیدگاهتان را بنویسید

    ایمیل شما منتشر نخواهد شد. موارد ضروری علامتگذاری شده اند *

    نظر شما دریافت شد و پس از بررسی منتشر خواهد شد.

    صبح مجلس
  • تمامی حقوق مادی و معنوی محفوظ است. | پایگاه تحلیلی خبری صبح مجلس