×

نباید بی آبی موجب تعطیلی زراعت و بیکاری کشاورزان شود

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی، گفت:مدیریت تامین آب شرب مشهد از منابع آب کشاورزی در تابستان خشک امسال ضروری است و نباید موجب تعطیلی زراعت و بیکاری کشاورزان در منطقه شود.

  • ۴ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۴
  • ۰
  • نباید بی آبی موجب تعطیلی زراعت و بیکاری کشاورزان شود

    به گزارش مجلس فوری، حجت الاسلام نصر الله پژمانفر نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی، گفت: با توجه به خشکسالی شدیدی که در سال جاری داشته ایم، در تابستان امسال با کمبود شدید آب شرب در مشهد مواجه خواهیم بود.

    وی خاطر نشان کرد: قبلا آب منطقه ای اعلام کرد حق آبه کشاورزان از سدهای کارده و دیگر سدها را نمی دهیم و به جای آن خسارت کشاورزان را برای کشت نکردن و یا از بین رفتن محصولات کشاورزی جبران می کنیم.

    حجت الاسلام پژمانفر با اشاره به اینکه با دیدگاه آب منطقه ای خراسان رضوی در این خصوص مخالفت کردیم، افزود: چرا که تبعات این اقدام فارغ از اینکه بتوانیم خسارت روستاییان را جبران کنیم، موجب بیکاری روستاییان و رانده شدن آنان به حاشیه شهرها می شد و در ادامه تبعات منفی زیادی داشت.

    وی اضافه کرد: در نهایت با قطع کامل آب کشاورزان برای تامین آب شرب مشهد مخالفت شد و مقرر گردید مثلا در سد کارده تا ۲۵۰ لیتر آب بر ثانیه به کشاورزان بدهیم تا کشاورزان ذخیره حق آبه داشته باشند و به میزانی از آب سد کارده بهره مند شوند، با این تصمیم فعالیت کشاورزی و صنعتی از آب سدهای استان همچنان برقرار خواهد بود.

    رییس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی بیان داشت: با توجه به محدودیتهای آبی خراسان رضوی قرار شد با همکاری شرکت برق ساعات خاموشی برای چاه های کشاورزی را کاهش دهیم و اجازه داده شود زمان فعالیت چاه ها را بیشتر کنیم تا فرایند کشاورزی مختل نشود.

    وی با بیان اینکه سد دوستی مهم ترین منبع آب شرب مشهد است اما اکنون دیگر این سد ظرفیتی برای بهره برداری ندارد، افزود: هم اکنون ذخیره آب آن از ۱۵۰ میلیون متر مکعب کمتر است که البته نیمی از آن نیز متعلق به ترکمنستان است.

    حجت الاسلام پژمانفر خاطر نشان کرد: سطح آب این سد اگر به زیر ۱۰۰ میلیون متر مکعب برسد، دیگر امکان بهره برداری از منابع آبی آن وجود ندارد و حتی اکنون نیز کیفیت آب سد پابین است و ماهی ها از دریچه های سد وارد می شود.

    آب شرب مشهد از دیگر مناطق باید تامین شود

    وی افزود: اگر بواسطه کمبود و ضرورت، روزی حاکمیت به این نتیجه برسد که آب شرب مشهد باید از حوزه دیگری منتقل شود، قطعا این تصمیم اجرایی خواهد شد اما هم اکنون اولویت با مدیریت منابع آبی محلی است.

    رییس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی افزود: بخشی از مسائل در حوزه آب شرب در مشهد با اصلاح خطوط بهره برداری آب توسعه یافته است و در ادامه نیز برداشت های غیر مجاز آب را اصلاح می کنیم.

    حجت الاسلام پژمانفر بیان داشت: در راستای بهره وری در مصرف آب، باید از پساب تصفیه خانه های فاضلاب مشهد به عنوان منابع آبی جایگزین کشاورزی و صنعتی استفاده شود.

    وی با تاکید بر اینکه “پساب آب زائد نیست” افزود: مطابق شاخصه های استاندارد، مصرف پساب را باید جایگزین آب کشاورزی و آبیاری فضای سبز شهرداری ها کرد.

    رییس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی گفت: شهرداری ها برای آبیاری فضای سبز و همچنین صنایع استان، بخش عمده ای از آب خود را از شبکه آب شرب تامین می کنند، لذا جایگزینی آب پساب با مصارف شهرداری های و صنایع مورد تاکید است.

    وی با اشاره به در دست بررسی بودن لایحه انتقال آب دریای عمان به استانهای شرقی برای مصرف شرب، بیان کرد: با توجه به هزینه بسیار بالای این نوع انتقال آب، اولویت کشور مدیریت منابع فعلی آبی شرب است.

    منبع: ایرنا

    انتهای پیام

    لینک کوتاه (کلیک کنید): https://sobhemajles.ir/?p=4061

    ارسال دیدگاه

    نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.

    نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.

    نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

    دیدگاهتان را بنویسید

    ایمیل شما منتشر نخواهد شد. موارد ضروری علامتگذاری شده اند *

    نظر شما دریافت شد و پس از بررسی منتشر خواهد شد.

    صبح مجلس
  • تمامی حقوق مادی و معنوی محفوظ است. | پایگاه تحلیلی خبری صبح مجلس