×

مخالفت نمایندگان با رسیدگی به طرح جامع مدیریت شهری و روستایی طبق اصل ۸۵ قانون اساسی

نمایندگان با رسیدگی به طرح جامع مدیریت شهری و روستایی طبق اصل ۸۵ قانون اساسی مخالفت کردند.

  • ۲۶ تیر ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۱
  • ۰
  • مخالفت نمایندگان با رسیدگی به طرح جامع مدیریت شهری و روستایی طبق اصل ۸۵ قانون اساسی

    به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، نمایندگان در نشست علنی صبح امروز (دوشنبه، ۲۶ تیرماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی تقاضای رسیدگی به طرح جامع مدیریت شهری و روستایی طبق اصل ۸۵ قانون اساسی با ۷۹ رأی موافق، ۱۱۰ رأی مخالف و ۵ رأی ممتنع از مجموع ۲۰۲ نماینده حاضر در صحن مخالفت کردند.

    ابوالفضل ابوترابی به عنوان پیشنهاد دهنده تقاضای رسیدگی به طرح جامع مدیریت شهری و روستایی طبق اصل ۸۵ قانون اساسی به مدل های حکمرانی در جهان اشاره کرد و گفت: ما در سال ۵۷ انقلاب کردیم، اما انقلاب اداری رخ نداد و ساختار اداری پیچیده و فسادآلود گریبانگیر کشور شد. از صد سال پیش ساختار نظام اداری تغییراتی نداشته و همه چیز باید در تهران تصمیم گیری شود. علی رغم اصول قانون اساسی به تمرکززدایی توجهی نشده و کشور به لحاظ ساختار اداری فرسوده و پرهزینه شده است.

    عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس افزود: کشورهای پیشرفته ابتدا نظام اداری خود را اصلاح کردند، بنابراین ما باید کار را به دست مردم بسپاریم، زیرا کشور ما کشوری مردم پایه است، اما نظام اداری این اجازه را به ما نمی دهد. متاسفانه در نظام اداری فعلی دغدغه توپ ورزشی برای نماینده مهمتر از موضوع مالیات است، چرا که نظام پارلمانی نداریم و نظام اداری ما تمرکزگرا است.

    وی در ادامه یادآور شد: ما در این طرح به دنبال مدل حکمرانی نیمه متمرکز و تمرکززدا هستیم، همچنین اختیاراتی باید به مناطق و محلات تفویض شود و امور محلی را به محلی ها بسپاریم تا نظام اداری پرهزینه و فسادآلود و پیچیده که بیمار است را درمان کنیم. بستر قانون اساسی برای این موضوع وجود دارد.

     

    مشکل نخست این طرح نبود زیرساخت های اجرایی در کشور بوده است

    سیدمحمدرضا میرتاج الدینی به عنوان مخالف تقاضای بررسی طرح جامع خدمات شهری براساس اصل ۸۵ قانون اساسی ابتدا در خصوص جزایر سه گانه نکته ای را عرض کنم که مردم ایران در ۴۴ سال انقلاب اسلامی و در ۸ سال دفاع مقدس با همه وجود استقامت کردند و یک وجب از خاک کشور را به دشمن ندادند  لذا نسبت به جزایر سه گانه نیز این را همه بدانند که ملت ایران در این رابطه اجازه صحبت کردن را به کسی نمی دهد.

    نماینده مردم تبریز و آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی افزود: مشکل نخست این طرح نبود زیرساخت های اجرایی در کشور بوده است بنابراین اگر این طرح تصویب شود عملا شاهد تضعیف مجلس خواهیم بود.

    وی بیان کرد: اگر بخواهیم همه کارهای کشور را به شهرداران و شوراهای اسلامی شهر تفویض کنیم پس دولت و مجلس چکاره اند. با تصویب این طرح  مناطق محروم، محروم تر و مناطق برخوردار، برخوردارتر می شوند. ما آمده ایم باری از دوش مردم برداریم یا بر دوش مردم باری بگذاریم بنابراین بسیاری از شهرداری ها توان پرداخت حقوق را ندارند چگونه می خواهیم همه کارها را برعهده آن ها قرار دهیم.

    در حال حاضر خلاء قانونی برای اداره شهرها و روستاها وجود ندارد

    حسینعلی حاجی دلیگانی در مخالف با این طرح، اظهار کرد: بنده با اصل این طرح مخالفتی ندارم بلکه معتقدم این طرح لازم و ضروری است اما با اصل ۸۵ این طرح مخالف هستم.

    نماینده مردم شاهین شهر و میمه و برخوار در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: باید تغییراتی در ساختار اداری شهرها و روستاها به وجود بیاید اگر این کار لازم است پس در دستور مجلس قرار بگیرد و برای بررسی آن وقت گذاشته شود و بیشتر مورد رسیدگی قرار گیرد. آیا کمیسیون مشترک می تواند براساس آئین نامه رعایت کند یا نظرات همه را لحاظ کند. براساس تجربیات گذشته اتفاق مطلوبی در کمیسیون مشترک شکل نگرفته است.

    این نماینده مردم در مجلس عنوان کرد: در حال حاضر خلاء قانونی برای اداره شهرها و روستاها وجود ندارد و نیاز به اصلاح مواد قانونی در این رابطه داریم که باید در دستورکار مجلس قرار گیرد و از طریق رادیو و رسانه ها نیز منتشر شود و همگان و نخبگان نیز نظرات خود در این رابطه را ارائه دهند.

    دلیگانی بیان کرد: موارد بسیاری در رابطه اداری شهرها و روستاها توسط شهرداری ها و دهیاری ها قابل بررسی است مثلا شرکت گاز، آب و فاضلاب، برق و … باید کار خود را پیش ببرند که این سوال وجود دارد این ها باید به چه صورت وظایف خود را انجام دهند و همگی باید از لحاظ حقوقی و مالکیتی بررسی شود لذا مواردی نیستند که به کمیسیون بگوییم انجام دهند ضمنا اصل موضوع که باید مدیریت واحد شهری شکل گیرد کار درستی است.

    کمیسیون مشترک کار کارشناسی می کند

    علی بابائی کارنامی در موافقت با بررسی طرح جامع خدمات شهری براساس اصل ۸۵ قانون اساسی گفت: ویژگی مجلس فعلی این است که به صورت شفاف مسائل را به مردم بیان می کند و باید موضوعات را در اختیار مردم قرار دهیم آیا کار نمایندگان مجلس این است که در یک روستا و شهر ببینند آسفالت به کجا رسیده است پس انتخابات محلی و شوراها دیگر چیست؟

    وی افزود: بعد از ۶ دوره شوراهای شهر و روستا ما شاهد پختگی آن ها هستیم و بایستی تفویض اختیار به پارلمان های محلی داده شود و نمایندگان نیز باید در سطح ملی تصمیم گیری کنند و نظارت داشته باشند. ما باید مشکلات وزارتخانه ها را بررسی کنیم. در سرکشی های اخیر به حوزه انتخابیه مشکلات مردم را بررسی کردیم و قطعا ما مردم را از جنس خودمان می دانیم لذا این سوال وجود دارد که چقدر به دهیار، بخشدار و شهردار اعتماد شده است و به آن ها اختیار داده ایم. آیا مردم را به رسمیت شناخته ایم.

    این نماینده مردم در مجلس بیان کرد: کمیسیون مشترک کار کارشناسی می کند بنابراین مجلس یازدهم این مشکل را حل کند که بسیار ارزشمند است و رأی مثبت و قاطع دهید که با این کار به مردم اعتماد کرده ایم.

    اگر شورای شهر و شهردار ضعیف عمل می کنند به دلیل این بوده که قدرت کافی در اختیار ندارند

    محمدرضا صباغیان بافقی در موافقت با بررسی طرح جامع خدمات شهری براساس اصل ۸۵ قانون اساسی گفت: نمایندگان محترم این قانون یکی از قوانین مترقی دنیا است و قطعا آرزوی کوچک سازی دولت را تحقق می بخشد اگر این کار عملی شود بسیاری از مشکلات مردم مرتفع خواهد شد.

    وی افزود: کمیسیون های مجلس باید قانونگذاری کنند و این ضعف مجلس است که همه چیز را براساس اصل ۸۵ پیش ببریم. امروز توان و قدرت دولت و کشور در اختیار استاندار و فرماندار است و حتی نمایندگان در سایه هستند. در کشورهای عراق، ترکیه، پاکستان و آمریکا و اروپا همه مدیریت واحد شهری دارند اما اینجا شاهد چنین موضوعی نیستیم بایستی اختیارات را به شهرداران تفویض کنیم که با این کار ۷۰ درصد دولت کوچک می شود.

    این نماینده مردم در مجلس عنوان کرد: اگر شورای شهر و شهردار ضعیف عمل می کنند به دلیل این بوده که قدرت کافی در اختیار ندارند که شهر را اداره کنند، کمیسیون مشترک تشکیل شود و مذاکرات به صورت زنده پخش شود که با این اتفاق مجلس کار بزرگی را انجام خواهد داد و یک معجزه شکل می گیرد بنابراین همه بیایند نظر بدهند و مدیریت را به دست مردم دهیم.

    صباغیان بافقی عنوان کرد: کدام کشور مثل کشور ما اداره می شود بنابراین به این طرح رأی دهید و مطمئن باشید با این کار به مردم رأی داده اید و  اگر این چنین نباشد به استاندار و فرماندار رأی داده اید./

    پایان پیام

    لینک کوتاه (کلیک کنید): https://sobhemajles.ir/?p=7411

    ارسال دیدگاه

    نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.

    نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.

    نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

    دیدگاهتان را بنویسید

    ایمیل شما منتشر نخواهد شد. موارد ضروری علامتگذاری شده اند *

    نظر شما دریافت شد و پس از بررسی منتشر خواهد شد.

    صبح مجلس
  • تمامی حقوق مادی و معنوی محفوظ است. | پایگاه تحلیلی خبری صبح مجلس