×

مجلس یازدهم فرصت‌سوزی‌های بسیار زیادی داشته است/ آحاد مردم نمایندگان این مجلس را نماینده خود نمی‌دانند

یک نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی ضمن انتقاد از عملکرد مجلس یازدهم، پیاده‌سازی طرح صیانت، اعطای رأی اعتماد به برخی از وزرای تیم اقتصادی دولت سیزدهم و همچنین تصویب عجولانه لایحه عفاف و حجاب را به‌عنوان نقاط ضعف این مجلس عنوان کرد.

  • ۲۱ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۰
  • ۰
  • مجلس یازدهم فرصت‌سوزی‌های بسیار زیادی داشته است/ آحاد مردم نمایندگان این مجلس را نماینده خود نمی‌دانند

    به گزارش صبح مجلس، «ابراهیم نکو» نماینده سابق رباط‌کریم در گفتگو با صبح مجلس پیرامون عملکرد مجلس یازدهم در طول چهار سال گذشته و همچنین رویکرد آن در قبال طرحی مثل شفافیت و همچنین لایحه عفاف و حجاب اظهار کرد: اخیراً مصاحبه‌ای از سوی آقای میرسلیم نماینده مردم تهران منتشر شده که در آن او با شور و حرارت بسیار زیادی از مجلس یازدهم تعریف کرده و این مجلس را سرآمد برای همه مجالس دوره‌های گذشته توصیف کرده است.

    این نماینده ادوار افزود: آن طور که بنده از فحوای کلام آقای میرسلیم متوجه شده‌ام، ایشان معتقدند که همه ادوار و همچنین آیندگان قوه مقننه باید از این دوره از مجلس شورای اسلامی الگو بگیرند. ضمن احترام به این شخص و همچنین سایر نمایندگانی که دچار نوعی خودبرتربینی هستند، باید به این نکته اشاره کنم که عملکرد مجلس یازدهم در طول چهار سال گذشته نه مثبت بود و نه منفی؛ به بیان ساده‌تر کارنامه چهارساله این دور از مجلس را نمی‌توان به طور کامل سیاه و یا تماماً سفید در نظر گرفت.

    او تصریح کرد: به‌عنوان یکی از نمایندگان سابق عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی درباره کارنامه مجلس یازدهم این‌گونه می‌توانم بگویم که این مجلس در طول عمر چهارساله خود فرصت‌های مهم بسیار زیادی را از دست داد؛ به عبارتی دیگر، فرصت‌سوزی‌های این دور از مجلس به‌مراتب بیشتر از ادوار گذشته بوده است.

    نکو تأکید کرد: مضاف بر مسئله فرصت‌سوزی، موارد دیگری از جزئیات کارنامه چهارساله مجلس یازدهم نشان از این دارد برخی از اقدامات آن در خصوص بعضی موضوعات مانند فیلترینگ اینترنت و پیاده‌سازی طرح صیانت مغایر با انتظارات جامعه بوده است.

    این نماینده ادوار مجلس توضیح داد: من مخالفتی با کلیات فیلترینگ اینترنت ندارم، اما درست آن بود که نمایندگان مجلس یازدهم قبل از انجام هر کاری، با همکاری دولت سیزدهم بسترهای لازم برای کاهش آسیب‌پذیری جامعه از محدودیت اینترنت را مهیا می‌کردند. محدودیت در اینترنت آسیب‌های جدی را بر پیکره اقتصاد دیجیتال کشور وارد و آینده این حوزه را تحت‌الشعاع قرار داد.

    آحاد مردم نمایندگان مجلس یازدهم را نماینده خود نمی‌دانند

    نکو اعطای رأی اعتماد به برخی از وزرای اقتصادی دولت سیزدهم از سوی نمایندگان مجلس یازدهم را به‌عنوان یکی دیگر نقاط ضعف نمایندگان این دور از مجلس عنوان کرد و پیرامون آن توضیح داد: از همان ابتدای امر، ناتوانی بسیاری از وزرای تیم اقتصادی دولت در اداره امور اقتصادی کشور محرز بود، اما بااین‌حال آنها توسط نمایندگان مجلس یازدهم رأی اعتماد گرفتند.

    این عضو سابق کمیسیون اقتصادی مجلس خاطرنشان کرد: نمایندگان مجلس یازدهم می‌توانستند به‌مرورزمان برخی از این وزرا را استیضاح کنند تا مانع از افزایش لحظه‌به‌لحظه قیمت برخی از کالاهای اساسی شوند. در چند سال گذشته جهش بی‌رویه قیمت کالا و خدمات در کشور باعث شده که آحاد مردم نمایندگان مجلس یازدهم را به چشم وکلای خود در بهارستان نبینند.

    لایحه عفاف و حجاب نظر اقلیتی از نمایندگان مجلس یازدهم

    نکو در ادامه از نوع مواجهه نمایندگان مجلس یازدهم با لایحه عفاف و حجاب را به‌عنوان یکی دیگر از نقاط ضعف این دور از مجلس ذکر کرد و پیرامون آن گفت: با کلیات این مورد موافقم، اما نباید رسیدگی به آن با فوریت و بر اساس اصل ۸۵ قانون اساسی انجام می‌شد. در حال حاضر بررسی این لایحه به انگشت شماری از نمایندگان واگذار شد که از لحاظ کمیت و کیفیت فاقد قدرت و یا اختیارات معمول یک نماینده مجلس، برخوردار هستند.

    این نماینده ادوار توضیح داد: بر اساس بررسی‌های صورت‌گرفته، رسیدگی به لایحه عفاف و حجاب در کمیسیونی صورت گرفت که تعداد رأی‌های مأخوذه برای نمایندگان عضو آن کمتر از نیم‌میلیون نفر بوده است. این امر برای کشوری با جمعیت ۸۰ تا ۸۵ میلیون‌نفری یک اتفاق ناخوشایند است؛ لذا، چنین اتفاقی را باید به‌عنوان یکی از نقاط ضعف مجلس یازدهم در نظر گرفت.

    او با بیان اینکه اشکالات متعدد لایحه عفاف و حجاب مانع از بهبود وضعیت حجاب بانوان در سطح جامعه می‌شود، گفت: مهم‌ترین ایرادی که می‌توان به لایحه مذکور وارد کرد این است که با تصویب آن جرمی مانند کشف حجاب از سوی دولت و محاکم قضایی کشور به رسمیت شناخته می‌شود؛ در چنین شرایطی، افرادی که کشف حجاب را به منزله اقدامی لجبازانه در ذهن خود می‌پندارند با ارتکاب آن، هنجارشکنی کرده و پس از آن جریمه تعیین شده برای آن را می‌پردازند.

    نکو در پایان خاطرنشان کرد: لایحه عفاف و حجاب تنها زمانی در سطح جامعه اثرگذار خواهد بود که برخی از قوانین آن با استفاده از سیاست‌های تشویقی و درعین‌حال بازدارنده اجرایی شود، در غیر این صورت، اعمال جریمه نقدی ضمانت اجرایی برای تحقق کامل این لایحه در کشور نخواهد بود./

    پایان پیام

    لینک کوتاه (کلیک کنید): https://sobhemajles.ir/?p=11091

    ارسال دیدگاه

    نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.

    نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.

    نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

    دیدگاهتان را بنویسید

    ایمیل شما منتشر نخواهد شد. موارد ضروری علامتگذاری شده اند *

    نظر شما دریافت شد و پس از بررسی منتشر خواهد شد.

    صبح مجلس
  • تمامی حقوق مادی و معنوی محفوظ است. | پایگاه تحلیلی خبری صبح مجلس