×

 قطع حقوق بازنشستگان صحت ندارد/ مجلس به دنبال متناسب‌سازی حقوق مستمری‌بگیران است

یک عضو کمیسیون اجتماعی مجلس ضمن تکذیب هرگونه خبر درباره حذف حقوق بازنشستگان، گفت: نمایندگان ابداً به دنبال قطع حقوق این اقشار نبوده و حتی به دلیل شرایط اقتصادی کشور خواهان تقویت پرداختی‌های دولت به آنها و متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان با افراد شاغل است.

  • ۲۲ مهر ۱۴۰۲ - ۲۰:۴۶
  • ۰
  •  قطع حقوق بازنشستگان صحت ندارد/ مجلس به دنبال متناسب‌سازی حقوق مستمری‌بگیران است

    به گزارش صبح مجلس، چندهفته‌ای از آغاز جلسات مجلس شورای اسلامی برای بررسی بند و ماده‌های قانونی لایحه برنامه هفتم توسعه می‌گذرد و طی این مدت وکلای ملت در جریان رسیدگی به این لایحه، موارد متعددی را در جلسات علنی خود مورد واکاوی و تشریح قرار داده‌اند؛ در این میان، برخی از این موارد از سوی نمایندگان تصویب و بعضی دیگر هم توسط آنها رد شد.

    در میان بسیاری از این موارد، مسئله همسان‌سازی حقوق بازنشستگان و حواشی مربوط به آن از جمله موضوعاتی است که در طول این مدت، توجه فضای رسانه‌ای کشور را به خود جلب کرده بود. در ابتدای ارائه لایحه برنامه هفتم توسعه، موضوع همسان‌سازی حقوق بازنشستگان توسط دولت حذف شده بود، اما با پافشاری اهالی بهارستان بر این موضوع، مورد مذکور توسط کمیسیون تلفیق در لایحه برنامه هفتم توسعه گنجانده شد.

    البته چالش‌های همسان‌سازی حقوق بازنشستگان صرفاً به این اتفاق خلاصه نشده و اخیراً خبری منتشر شده مبنی بر این که دولت قصد دارد با ارائه لایحه‌ای بعد از گذشت ۳۰ سال، میزان مبالغی که حقوق‌بگیران آن را تحت عنوان حق بازنشستگی پرداخت کرده‌اند را به آنها برگرداند و سپس حقوق این افراد را قطع کند. در حال حاضر برخی اخبار حاکی از آن است که در فیش‌های حقوقی بازنشستگان به‌جای واریز حقوق، جمله بازگشت ثبت شده است.

    به بیان ساده‌تر حقوق‌بگیران به مدت ۳۰ سال به‌صورت ماهانه ۷ درصد از حقوق خود را بابت حق بازنشستگی به دولت پرداخت می‌کنند تا دولت بتواند با پشتوانه آن منابع مالی، آتیه این افراد را تأمین کند، اما در طرح جدید این‌گونه آمده که دولت قصد دارد میزان مبالغ جمع شده‌ای را که ظرف مدت ۳۰ سال محقق شده را به یکباره به فرد بازنشسته بازگردانده و دیگر به او حقوق بازنشستگی پرداخت نکند.

    این اتفاق به این معناست اقشار ازکارافتاده جامعه دیگر به‌مانند سابق حقوق بازنشستگی دریافت نخواهند کرد و یا اینکه بعد از فوت آنها هم مبلغی به وراث آنها پرداخت نخواهد شد.

    «فاطمه رحمانی» عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با صبح مجلس پیرامون صحت این لایحه اظهار کرد: چنین مسئله‌ای از اساس صحت ندارد؛ زیرا این موضوع نه در کمیسیون اجتماعی و نه حتی در صحن علنی مجلس شورای اسلامی هم مطرح نشده است. مضاف بر این نکته، نمایندگان مجلس مطلقاً با چنین لایحه‌ای مخالف بوده و آنها را رد خواهند کرد.

    این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس افزود: در حال حاضر نمایندگان مجلس یازدهم نه‌تنها موافق قطع حقوق بازنشستگان نیستند، بلکه به دنبال آن هستند که میزان حقوقی را که به این اقشار پرداخت می‌شود را قدری بهتر کنند. با تحقق متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان، به افراد که ۳۰ سال خدمت کرده باشند، مبلغی بر اساس میانگین ۲ سال آخر خدمت به‌عنوان پاداش پرداخت خواهد شد.

    وی مجدداً تأکید کرد: مجلس ابداً به دنبال قطع حقوق بازنشستگان نبوده و حتی به دلیل شرایط اقتصادی کشور خواهان تقویت پرداختی‌ها به بازنشستگان و متناسب‌سازی حقوق آنها با افراد شاغل است.

    رحمانی خاطرنشان کرد: اگر دولت بخواهد لایحه‌ای را باهدف قطع حقوق بازنشستگان به مجلس ارسال کند، یقین بدانید که این لایحه صریحاً از سوی نمایندگان رد خواهد شد. دولت ابتدای امر بحث متناسب‌سازی حقوق این قشر از جامعه را از لایحه برنامه هفتم حذف کرده بود، اما این مجلس بود که مصرانه خواهان افزودن آن در بطن لایحه برنامه هفتم توسعه شد؛ لذا، چنین موردی به‌هیچ‌وجه مورد تأیید نمایندگان نخواهد بود./
    پایان پیام

    لینک کوتاه (کلیک کنید): https://sobhemajles.ir/?p=11131

    ارسال دیدگاه

    نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.

    نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.

    نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

    دیدگاهتان را بنویسید

    ایمیل شما منتشر نخواهد شد. موارد ضروری علامتگذاری شده اند *

    نظر شما دریافت شد و پس از بررسی منتشر خواهد شد.

    صبح مجلس
  • تمامی حقوق مادی و معنوی محفوظ است. | پایگاه تحلیلی خبری صبح مجلس