×

فرآیند طولانی ترخیص یکی از دلایل بی‌انگیزگی تجار

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به ضرورت ترخیص به موقع کالاها از گمرک، گفت: یکی از دلایل بی‌انگیزه بودن تجار و بازرگان ما فرآیند بسیار طولانی مسیر گمرکات است، گاها فرآیند ثبت سفارش برای تخصیص ارز تا واردات و پس از آن نیز ترخیص کالا، بیش از ۶ ماه به طول می‌انجامد.

  • 24 تیر 1402
  • 0
  • فرآیند طولانی ترخیص یکی از دلایل بی‌انگیزگی تجار

    به گزارش صبح مجلس، محسن علیزاده درباره ضرورت ترخیص به موقع کالاها از گمرک، گفت: ۱۵ سال پیش تحول عظیمی در بخش گمرکات کشور گرجستان شکل گرفت، به این معناکه پس از ورود کالا به گمرک، تنها یک روز طول می‌کشد تا کالا ترخیص شود و در همین یک روز کالا مورد ارزیابی قرار گرفته و تمام فرآیند بررسی این کالا ثبت و ضبط و در شفافیت کامل کالا ترخیص می‌شود که اهمیت این موضوع موجب تحول عظیم در اقتصاد گرجستان شده است.

    نماینده مردم سپیدان و بیضاء در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه متاسفانه در کشور ما در موضوعات اقتصادی به این امر مهم بی‌ توجهی می‌شود، ادامه داد: یکی از دلایل بی‌انگیزه بودن تجار و بازرگان ما فرآیند بسیار طولانی مسیر گمرکات است؛ گاها فرآیند ثبت سفارش برای تخصیص ارز تا واردات و پس از آن نیز ترخیص کالا، بیش از ۶ ماه به طول می‌انجامد.

    وی با بیان اینکه در مسیر ثبت و ترخیص کالا از گمرکات باید به شفافیت نیز توجه شود، اضافه کرد: انتظار می‌رود دولت که تجربه شفافیت صورت‌های مالی شرکت‌های دولتی دارد، حتما این مسیر را هم شفاف کند تا موضوع بازرگانی بتواند یک پیشرفت و تحول داشته باشد.

    این نماینده مردم در مجلس یازدهم  تصریح کرد: اگر دولت بتواند ابزارهای لازم برای ایجاد شفافیت در این مسیر را در دستورکار خود قرار دهد و با سیستم های به روز کالا را اسکن و کار را سیستمی جلو ببرد، تحول بسیار خوبی در بخش گمرکات ایجاد می‌شود.

    گزینه های نهایی برای ریاست ودادستانی دیوان محاسبات انتخاب شدند بیشتر بخوانید: گزینه های نهایی برای ریاست ودادستانی دیوان محاسبات انتخاب شدند

    عضو کمیسیون اقتصادی مجلس به سفر رئیس جمهور به کشورهای شرق آفریقا اشاره کرد و یادآورد شد: در این سفر توافقات بسیار خوبی از جمله مبادلات کالایی صورت گرفت که یکی از مهم‌ترین الزامات آن تسریع در انجام تشریفات گمرکی کشور است.

    منبع:خانه ملت 

    انتهای پیام 

    لینک کوتاه (کلیک کنید): https://sobhemajles.ir/?p=7175

    ارسال دیدگاه

    نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.

    نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.

    نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

    دیدگاهتان را بنویسید

    ایمیل شما منتشر نخواهد شد. موارد ضروری علامتگذاری شده اند *

    نظر شما دریافت شد و پس از بررسی منتشر خواهد شد.

    صبح مجلس
  • تمامی حقوق مادی و معنوی محفوظ است. | پایگاه تحلیلی خبری صبح مجلس