×

عملکرد احکام مرتبط با درآمدهای مالیاتی و واگذاری دارایی‌های سرمایه ای در بودجه ۱۴۰۱

سخنگوی کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گزارش کمیسیون متبوع خود در خصوص درخصوص بررسی عملکرد مهمترین احکام تبصره ها و ردیف های مرتبط با درآمدهای عملیاتی(با محوریت درآمدهای مالیاتی) و واگذاری دارائی های سرمایه ای در قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور را قرائت کرد.

  • 11 بهمن 1401
  • 0
  • عملکرد احکام مرتبط با درآمدهای مالیاتی و واگذاری دارایی‌های سرمایه ای در بودجه ۱۴۰۱

    به گزارش خبرنگار مجلس فوری، محمدمهدی مفتح سخنگوی کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات در مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز (سه شنبه، ۱۱ بهمن ماه)  گزارش کمیسیون متبوع خود درخصوص بررسی عملکرد مهمترین احکام تبصره ها و ردیف های مرتبط با درآمدهای عملیاتی(با محوریت درآمدهای مالیاتی) و واگذاری دارائی های سرمایه ای در قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور را قرائت کرد.

    مفتح در تشریح این گزارش گفت: در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور منابع عمومی دولت با رشد حدود ۴۲ درصدی نسبت به قانون بودجه سال ۱۴۰۱ رقم ۱۹، ۸۴۰، ۰۰۰ میلیارد ریال برآورد گردیده است که تأمین حدود % ۳/ ۴۹ آن از محل درآمدهای عملیاتی دولت – عمدتاً درآمدهای مالیاتی-، حدود % ۸/ ۱۴ آن از محل منابع حاصل از واگذاری های دارایی های مالی – عمدتاً فروش و انتشار انواع اوراق اسلامی – و حدود % ۸/ ۳۵ آن از محل منابع حاصل از واگذاری دارایی های سرمایه ای – عمدتاً منابع حاصل از فروش نفت و فراورده های نفتی- پیش بینی شده است.

    وی ادامه داد: درهمین راستا، با عنایت به آن که طی چندسال اخیر، عدم تحقق کامل درآمدهای پیش بینی شده در قوانین بودجه سنواتی منجر به کسری بودجه ساختاری و بروز تبعات و آثارکلان اقتصادی همچون تورم فزاینده در کشور گردیده است، کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در این ایام که زمان بررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور در مجلس شورای اسلامی می باشد با هدف ترسیم دورنمایی از تحقق منابع درآمدی پیش بینی شده در بودجه سال ۱۴۰۲، دومین گزارش خود با موضوع”بررسی عملکرد مهمترین احکام تبصره ای و ردیف های درآمدی قانون بودجه ۱۴۰۱ با محوریت ۱- تحقق منابع حاصل از درآمدهای عملیاتی به ویژه با محوریت درآمدهای مالیاتی و ۲-تحقق منابع حاصل از واگذاری دارایی های سرمایه ای ” را در راستای اجرای ماده (۱۰۷) آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی به حضور مردم شریف ایران و نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی تقدیم می نماید.  

    متن کامل این گزارش را اینجا بخوانید.

    اوجی: روزهایی داشتیم که تا ۱۳۰ میلیون لیتر بنزین در سال ۱۴۰۱ مصرف می شد

    در ادامه نشست؛ جواد اوجی پس از قرائت گزارش کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات در مورد بررسی عملکرد مهمترین احکام تبصره ها و ردیف های مرتبط با درآمدهای عملیاتی(با محوریت درآمدهای مالیاتی) و واگذاری دارائیهای سرمایه ای در قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور گفت: ۴۰ درصد در حوزه میعانات گازی، خالص گاز صادراتی و فرآورده های نفتی افزایش داشته ایم و در بحث نفت و میعانات گازی نیز بیش از ۷۰ میلیون بشکه بیشتر از ۱۰ ماهه سال ۱۴۰۰، فروش و وصول منابع داشتیم.

    وزیر نفت دولت سیزدهم افزود: بنابراین در این بخش ۱۰ میلیون بشکه بیشتر از ۱۰ ماهه سال ۱۴۰۰ عملکرد فروش نفت و میعانات ما بوده است و خوشبختانه با توجه به ارقام فروش نفت و میعانات گازی و خالص گاز صادراتی کشور، ان شالله شاهد خواهیم بود با پیش بینی ها و برآوردها بودجه ۱۴۰۱ تحقق می یابد. همچنین در زمینه فروش ۱۰۰ درصد تحقق داریم، اما وصول ما روال عادی دارد و بین یک تا ۴ ماه زمان می برد.

    وی ادامه داد: در حوزه تبصره ۱۴ نیز نمایندگان مطلع هستند که در بخش فروش فرآورده های داخلی اقدامات خوبی صورت گرفته و ما طی ۱۰ ماهه ۱۳۳ درصد رشد فروش داخلی فرآورده های نفتی داشتیم و در بحث صادرات فرآورده ها به لحاظ افزایش مصرف بنزین و نفت و گاز کشور مسائلی پیش آمد و ما روزهایی داشتیم که تا ۱۳۰ میلیون لیتر بنزین در سال ۱۴۰۱ مصرف می شد، لذا در این بخش برنامه ها در حدود ۷۰ درصد تحقق داشت و تا امروز می توانیم بگوییم وصولی تبصره ۱۴ بیش از ۷۸ درصد است.

    اوجی درخصوص وضعیت فروش دارایی و سهام توسط وزارت نفت نیز گفت: دولت در این حوزه دو عرضه بزرگ داشت؛ یکی درصدی از پالایشگاه شازند و نزدیک ۲۰ درصد از سهام پتروشیمی خلیج فارس که ۱۲ درصد پتروشیمی خلیج فارس از طریق مزایده به فروش گذاشته شد و صندوق نفت در این مزایده برنده شد و درصدی از سهام پالایشگاه شازند نیز در سال ۱۴۰۱ براساس تکلیف قانونی فروخته شد. همچنین در فروش اوراق نیز در سال ۱۳۹۹ در حدود ۲۳.۵ همت واگذار شد و در سال ۱۴۰۰ نیز ۲ همت به فروش گذاشته شد و در سال ۱۴۰۱ وزارت نفت درخصوص فروش اوراق چیزی در بودجه نداشته است، لذا در ارتباط با درآمدهای حاصله از فروش نفت و میعانات گازی و خالص گاز صادراتی و فروش فرآورده ها و وصول آن طی ۱۰ ماهه در حدود ۴۰ درصد نسبت به ۱۰ ماهه ۱۴۰۰ را داشته ایم و در حوزه صادرات گاز هم ۱۵ درصد بیش از سال ۱۴۰۰ عایدی داشتیم و وصولی ما در بحث صادرات گاز طی همین ۱۰ ماه کاملا محقق شد.

    وی درخصوص پیش بینی های بودجه ای سال ۱۴۰۲ نیز گفت: با توجه به بحث های انجام شده در دولت و نظر به اینکه میزان فروش نفت و میعانات ۱ میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه پیش بینی شده است، وزارت نفت با تدبیر و پتانسیلی که دارد، تلاش خواهد کرد به این رقم برسیم.

    رئیس سازمان مالیاتی: درآمدهای مالیاتی نسبت به سال گذشته ۵۵ درصد رشد داشته است

    در ادامه منظور رئیس سازمان مالیاتی، گفت: در موضوع درآمدهای مالیاتی، عملکرد ما در سال جاری تا اکنون در ۱۰ ماه اول سال تحقق حدود ۳۹۰ همت مالیات است که نسبت به سال گذشته ۵۵ درصد رشد داشته است و پیش بینی می شود تا پایان سال این مهم به حدود ۴۶۵ همت برسد و این میزان تحقق خواهیم داشت که نسبت به کل بودجه تعیین شده برای سازمان مالیاتی تحقق ۱۰۳ درصد را خواهیم داشت.

    وی ادامه داد: نکته مهم این است که ما در سال گذشته رشد ۶۰ درصدی، در مالیات ها داشتیم و عملا این رشدی که در مالیات ها داشتیم عمدتا حاصل چند مولفه است. مهم ترین رویکرد ما در تحقق درآمدهای مالیاتی نخست عدالت مالیاتی و در ادامه مقابله با فرارهای مالیاتی بزرگ بوده است ضمن آنکه جدولی را آماده کردیم که در آن نشان داده شده مهم ترین فرارهای مالیاتی که در طی ۱۵ ماهه اخیر شناسایی کرده ایم به تفکیک استان ها آمده است.

    منظور افزود: فرارهای مالیاتی بزرگ عمدتا بالای ۱۰۰ میلیارد تومان است، ما در موردی نیز فرار مالیاتی بالغ بر هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان را شناسایی کرده و در حال وصول هستیم و موارد بالای ۱۰۰ میلیارد تومان بیش از ۲۰ مورد فرار مالیاتی شناسایی شده است هرچند معتقدیم که گستره فرارهای مالیاتی بیش از مواردی است که ما به آن دست پیدا کرده ایم.

    رئیس سازمان مالیاتی اظهار کرد: نکته مهم آنکه ما در سال گذشته با شناسایی ۲.۲ میلیون مودی جدید در اشخاص حقیقی زمینه وصول مالیات از کسانی که تاکنون مالیات نمی دادند فراهم کردیم و امسال یک و نیم میلیون اظهارنامه جدید دریافت کردیم و تا همین امروز در سال جاری نیز بالغ بر یک میلیون مودی جدید شناسایی کردیم که در سال آینده از آن ها اظهارنامه خواهیم گرفت.

    وی مطرح کرد: نکته مهم تر آنکه ما در سال گذشته براساس آمار و اطلاعات سامانه های خود شناسایی کردیم، بالغ بر ۳۰۰ هزار شخص حقوقی و شرکت فعالیت اقتصادی داشته اما اظهارنامه نداده اند به همین دلیل ما طبق ماده ۹۷ قانون مالیات های مستقیم برای آن ها، اظهارنامه برآوردی تولید کردیم. بالغ بر ۳ میلیون شخص حقیقی فعال در سال های گذشته به ویژه در ۳ سال گذشته شناسایی کردیم که اظهارنامه نداده و مالیات پرداخت نکرده اند که برای آن ها نیز بالغ بر ۶۰ هزار میلیارد تومان مالیات شناسایی کرده ایم و اکنون در آستانه ابلاغ و وصول هستیم.

    منظور تاکید کرد: تلاش نظام مالیاتی این است که هرکسی فعالیت اقتصادی می کند به عنوان مودی در تور مالیات ما قرار بگیرد، نتیجه این اقدامات تحولی است که ما در رشد وصول مالیات تجربه کردیم و اعتقاد داریم در سال آینده نیز این ۷۰۰ همتی که برای ما سهمیه تعیین شده با شناسایی فرارهای مالیاتی وصول خواهیم کرد.

    عده ای کسری تراز عملیاتی را با کسری بودجه ترکیب می کنند

    سیدمحمدرضا میرتاج الدینی با بیان اینکه عده ای بعد از ۴۴ سال در حرکت ارتجاعی به تطهیر طاغوتیان می پردازند در حالی که ملت طاغوت را بیرون کردند و در طول ۴۴ سال طواغیت و مستکبران به زانو در آوردند، در ادامه با بیان اینکه بخش های گزارش کمیسیون برنامه و بودجه ابعاد مختلفی داشت در خصوص مولدسازی و واگذاری دارایی های دولت، گفت: در بودجه ۱۴۰۱، ۳۲ همت برای این حوزه گذاشته بودند اما ۵ همت تحقق پیدا کرد و در بودجه ۱۴۰۲ نیز ۱۰۷ همت گذاشته اند که این سوال برای همگان ایجاد شده است که چطور محقق می شود.

    عضو هیات رئیسه کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس ادامه داد: خوشبختانه دولت راهکار خوبی پیدا کرده و در جلسه سران کشور به تصویب رسیده استیذان از رهبری گرفتند سپس هیات ۷ نفری برای مولدسازی دارایی های کشور تشکیل شد که با نظر آن ها تصمیم گرفته شود و سایر نهادهای نظارتی به این حوزه ورود پیدا نکنند که این اصلی ترین مانع در واگذاری ها بود که با تشکیل این هیات رفع شد.

    نماینده مردم تبریز و آذرشهر و اسکو در مجلس تصریح کرد: در سال جاری شاهد هستیم بیش از ۹۰ تا ۹۵ درصد منابع بودجه تحقق پیدا کرده و به عبارت دیگر یعنی با کسری بودجه قابل توجهی مواجه نیستیم و این در حالی است که عده ای خلط مبحث می کنند و کسری تراز عملیاتی را با کسری بودجه قاطی می کنند که چنین نبود.

    قادری: باید در پیش‌بینی درآمدهای نفتی برای سال آینده محتاط‌تر برخورد شود

    جعفر قادری پس از قرائت گزارش کمیسیون برنامه و بودجه گفت: موضوع واگذاری املاک، مستغلات و دارایی‌های دستگاه‌های دولتی طی سال‌های گذشته در بودجه‌های سنواتی لحاظ می‌شد اما به چند دلیل درصد تحقق آن بسیار پایین بوده است. برخی تصور می‌کنند اینکه هیأت عالی واگذاری اموال و دارایی‌ها شکل گرفت، اختیارات مجلس گرفته شده است اما واقعیت این است که فردی که می‌خواهد واگذاری‌ها را انجام دهد تحت فشار دستگاه‌های نظارتی نباشد، از سوی دیگر بتواند به دستگاه‌های دولتی تحکم کند.

    نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی افزود: در طول سال‌های گذشته دستگاه‌های دولتی در این حوزه همکاری نکردند، بنابراین این اقدام را به فال نیک می‌گیریم، در عین حال که مجلس نیز می تواند قانونگذاری کند و این موضوع را کامل کند.

    وی اضافه کرد: به نظر می‌رسد این مصوبه ۲ ایراد عمده دارد که باید برطرف شود؛ نخست آن که در کنار وزارتخانه‌های آموزش و پرورش و بهداشت، سایر دستگاه‌ها نیز بتوانند صد درصد درآمد حاصل از واگذاری‌ها را دریافت کنند تا این موضوع ایجاد انگیزه‌ای برای آنها باشد.

    قادری اضافه کرد: واگذاری‌ها باید از طریق مزایده و روش‌های رقابتی باشد تا کسی در معرض اتهام قرار نگیرد. این روزها شایعاتی مطرح است مبنی بر اینکه می‌خواهند اموال دولت را به شکل غیررقابتی را به ثمن بخس واگذار کنند که باید جلوی این شایعه گرفته شود و شورای عالی واگذاری کارهای خود را از طریق شرایط رقابتی انجام دهد تا این نگرانی‌ها برطرف شود.

    این نماینده مردم در مجلس یازدهم درباره درآمدهای مالیاتی گفت: رشد درآمد مالیاتی در بودجه سال آینده ۵۹ درصد است اما ظرفیت‌های کشور در نسبت مالیات به تولید ناخالص ملی از استانداردهای بین‌المللی بسیار پایین است، بنابراین سازمان مالیاتی در صورتی که جدی‌تر برخورد کند می‌تواند بدون اینکه فشار به افراد را افزایش دهد با جلوگیری از فرارهای مالیاتی و ارائه لوایح مربوط به مجلس درآمدهای مالیاتی را افزایش دهد.

    مشکلات کشور توسط یک جناح قابل حل نیست بیشتر بخوانید: مشکلات کشور توسط یک جناح قابل حل نیست

    وی همچنین درباره درآمدهای نفتی در بودجه سال آینده تصریح کرد: باید درباره این موضوع محتاط‌تر برخورد شود چرا که پیش‌بینی فروش یک میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه در روز با نرخ ۸۵ دلار خیلی واقعی نباشد.

    رضاخواه: ضرورت رعایت عدالت معاملاتی

    همچنین مجتبی رضاخواه در ادامه درباره گزارش مذکور با بیان اینکه در این گزارش باید روی دو موضوع درآمدهای مالیاتی و درآمدهای نفتی در بودجه سال آینده توجه شود که به نظر می‌رسد پیش برآوردی صورت گرفته است، گفت: آقای اوجی و آقای منظور باید توضیح دهند که اگر این درآمدها محقق نشود، در سال آینده چه اقدامی برای کسری بودجه می‌خواهند انجام دهند.

    نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی افزود: عملکرد ۱۰ ماهه مالیات در سال جاری ۸۸ درصد است، برای سال آینده درآمدهای مالیاتی نسبت به سایر درآمدها از رشد بیشتری برخوردار بوده به گونه‌ای که تمام منابع حدود ۴۲ درصد رشد داشته اما درآمدهای مالیاتی حدود ۴۷ درصد. این موضوع با توجه به اینکه درآمدهای مالیاتی امسال ۸۸ درصد محقق شده باید آقای منظور توضیح دهد که چه میزان از درآمدهای مالیاتی قابل تحقق است.

    وی با اشاره به ضرورت رعایت عدالت در مالیات تصریح کرد: در حال حاضر مالیات حقوق کارمندان حدود ۹۰ درصد محقق می‌شود، در حالی که مالیات مشاغل، خانه‌های خالی، خودروهای لوکس و … بسیار کم محقق شده است به این معنا که مالیات را از کارمندی که حقوق محدودی دارد اخذ می‌کنیم اما از صنف طلافروش، املاک، اتوموبیل‌فروش مالیات کمتری می‌گیریم که باید پاسخ داده شود برای عدالت مالیاتی چه اقدامی صورت گرفته است.

    رضاخواه ادامه داد: در سال آینده پیش‌بینی فروش یک میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه نفت با نرخ ۸۵ دلار شده است، این اعداد با کدام مطالعات وفق داده شده در حالی که در سطح دنیا پیش‌بینی می‌شود قیمت نفت در سال ۲۰۲۳ حدود ۷۵ دلار است. روی کدام محاسبه این عدد را به ۸۵ دلار افزایش دادید.

    این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه امسال حدود یک میلیون بشکه نفت به فروش می‌رسد، افزود: در بودجه فروش یک میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه پیش‌بینی شده است اما به دلیل بحران اوکراین، روسیه در مقاصدی که ایران بازاریابی می‌کند به دنبال فروش محصولات نفتی و گازی خود است. در واقع شما باید رقیبی را که بازارهای اروپایی بر آن بسته شده و به دنبال فعالیت در بازار چین و هند است باید متصور شوید. در این شرایط و با توجه به افزایش میزان پیش‌بینی فروش نفت و قیمت آن پیش برآوردی در درآمدهای پیش‌بینی شده صورت گرفته است.

    سلیمی: نگرانی های مجلس از کسری بودجه سال ۱۴۰۲

    علیرضا سلیمی در نشست علنی امروز (سه‌شنبه ۱۱ بهمن‌ماه) مجلس شورای اسلامی درخصوص گزارش کمیسیون برنامه و بودجه درخصوص درآمدهای مالیاتی و واگذاری دارایی های سرمایه ای در قانون بودجه سال ۱۴۰۱ ضمن بیان اینکه این گزارش می تواند برای تصمیم گیری دقیق در بودجه سال ۱۴۰۲ نقش موثری داشته باشد، گفت: در حوزه درآمدهای نفتی از محل صادارت برای سال آینده مبالغ کمتری در بودجه دیده شده که اگر عملیاتی نشود، با کسری بودجه مواجه خواهیم شد. همچنین در حوزه واگذاری دارایی ها از محل سهام شرکت های دولتی طی ۱۰ ماه گذشته تنها ۵۶ درصد محقق شده که اگر در این خصوص هم برای سال آینده تصمیمات واقع بینانه نداشته باشیم، باز با کسری بودجه مواجه می شویم.

    عضو هیات رئیسه مجلس یادآور شد: درباره طرح های عمرانی که از طریق فروش اوراق عملیاتی شدند، برخی اوراق سررسید آنها فرا رسیده و باید تسویه شوند، اما متاسفانه در سررسید باز اوراق منتشر شده که این یک دور باطل است. برنامه دولت برای افزایش درآمدهای مالیاتی که ۴۰ درصد پیش بینی شده باید شفاف شود تا دچار کسری بودجه نشویم، متاسفانه برخی از مصوبات جنبه اجرایی ندارند.

    سعادتی: بودجه برنامه محور مدنظر دولت و مجلس باشد

    مهدی سعادتی نیز در ادامه با اشاره به گزارش کمیسیون برنامه و بودجه گفت: شفافیت در نظام مالی و مالیاتی مطرح است، ما براساس بررسی های صورت گرفته تبصره ۱۶ و ۱۸ قانون بودجه ۱۴۰۱ علی رغم فرمایشات و دستورات رهبر معظم انقلاب اجرا نشده و تسهیلات آن اختصاص نیافته است. همچنین مسئله همسان سازی حقوق بازنشستگان از محل دارایی ها اجرا نشده است.

    وی با اشاره به ۴۰ تا ۴۵ درصد فرار مالیاتی گفت: سامانه مودیان براساس قانون پایانه های فروشگاهی باید ایجاد شود، اما عملیاتی نشده، لذا فشار بر بازاریان و اصناف افزایش پیدا کرده است. در مجموع ما باید در مسیر تعیین و کنترل هزینه های اجرایی دولت، رفع ناترازی ها و داشتن استراتژی، بودجه برنامه محور را برای سال آینده مدنظر قرار دهیم.

    نجم آبادی: ضرورت ارائه گزارش دقیق از دلایل عدم اجرای قانون مالیات بر خانه‌های خالی

    بهروز محبی نجم آبادی افزود: در سال ۱۴۰۱، ۵۴ درصد از منابع بودجه عمومی از محل درآمدهای مالیاتی دولت است که بیشترین تحقق از منابع مالیاتی را به خود اختصاص داد، مالیات منبع پایداری است و هر چه اتکاء آن بیشتر شود، تحقق منابع و آرزوی صفر شدن کسری بودجه و کسری تراز عملیاتی به تحقق نزدیک خواهد شد.

    نماینده مردم سبزوار، جغتای، جوین، خوشاب و داورزن در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: مالیات بر واحدهای مسکونی، باغ ویلاها و خودروهای شخصی گرانقیمت و واحدهای مسکونی خالی از سکنه متأسفانه کمترین عملکرد را دارد که ناشی از عدم اهتمام یا عملیاتی نبودن اجرای قانون است که باید گزارش دقیقی در این زمینه تهیه شود.

    عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: موضوع فروش نفت شرایط خوبی دارد، دولت با تجربه سال ۱۴۰۱ و با یک رویکرد هدفمند یک میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه با قیمت ۸۵ دلار و هر دلار با برآورد ۲۳ هزار تومان تعیین کرده و پارامترهایی که در هم ضرب شدند، هر کدام کاهش پیدا کند، پارامتر دیگری می‌تواند ارتقاء یابد و نهایتاً بیش برآورد آن قابل جبران است.

    وی تأکید کرد: متأسفانه بزرگترین مسئله این است که هر سال برای فروش یا مولدسازی دولت بدهکار یا ثروتمند تصمیم گرفته می‌شود و عملا اتفاقی نمی‌افتد که امیدواریم مصوبه شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا در خصوص اجرای مولدسازی شفاف محقق شود تا دلنگرانی‌ها رفع شده و در یک فرآیند شفاف واگذاری صورت گیرد.

    محبی نجم آبادی یادآور شد: عدم اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان موضوعی است که باید به دلایل آن پرداخت و حاکمیت باید مالیات و شیوه هزینه‌کرد آن را به اطلاع عموم برساند.

    حاجی بابایی: ۷۱۲ همت برای فروش دارایی های سرمایه ای مثل نفت و اموال برای ۱۴۰۲ پیش بینی شد

    حمیدرضا حاجی بابائی اظهار داشت: امروز می خواهیم به موضوع درآمدها بپردازیم، چه درآمدهایی که در بخش مالیات ها و گمرک است چه مالیات های حاصل از واگذاری های سرمایه ای مثل فروش نفت و اموال و می خواهیم براساس آنچه که براساس لایحه دولت به مجلس ارائه شده مقایسه ای بین ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ داشته باشیم و از این مقایسه به این جمع بندی می رسیم که بودجه عمومی در سال ۱۴۰۲، ۴۲ درصد افزایش پیدا کرده و این رقم غیرطبیعی نیست.

    وی افزود: حدود ۱۵۰ همت از تبصره ۱۴ به سال ۱۴۰۲ منتقل شده و مصوبه ای نیز تحت عنوان ترمیم حقوق داشتیم که آن نیز اضافه شد و ۲۰ درصد نیز افزایش حقوق ها است و ۴۲ درصد افزایش بودجه طبیعی است، همچنین درآمدها در سال ۱۴۰۱، ۶۹۸ همت بود و در سال ۱۴۰۲ به ۹۷۸ همت افزایش می یابد و درآمدهای مالیاتی و گمرکی و از این قبیل ۳۷ درصد رشد خواهد داشت.

    رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به مباحث مطرح شده در خصوص واگذاری ها در بخش دارایی های سرمایه ای در روزهای اخیر، گفت: ۵۱۹ همت در سال ۱۴۰۱ فروش مالی در نظر گرفته شد که ۱۸ درصد تحقق پیدا کرد و برای سال ۱۴۰۲، ۷۱۲ همت پیش بینی شده برای فروش دارایی های سرمایه ای مثل نفت و اموال که ۳۷ درصد رشد را نشان می دهد و برای سال ۱۴۰۲، ۱۰۷ همت فروش اموال پیش بینی شده است یعنی آنچه که در بودجه ۱۴۰۱، ۲۶ همت بود به ۱۰۷ همت افزایش پیدا کرده و نشان می دهد بودجه دولت و اصلاح ساختار بودجه دولت و آنچه که مقام معظم رهبری فرمودند که باید در ساختار بودجه فکر اساسی انجام داد یکی از مصادیقش این بحث است.

    وی ادامه داد: حرف و حدیث ها در این زمینه فراوان وجود دارد اما آنچه که در این زمینه باید اتفاق بیافتد دولت چاره ای ندارد در سال ۱۴۰۲، ۱۰۷ همت از اموال دولتی را به فروش برساند. همچنین در واگذاری اوراق نیز در سال ۱۴۰۲ شاهد ۲۹۴ همت پیش بینی هستیم یعنی ۶۶ همت افزایش و دلیل این است که دولت ۱۸۵ همت برای اوراق پیش بینی کرده و مبلغی از آن را باید برای اوراقی قرار دهد که در گذشته فروخته شده و بدهکار است و باید پرداخت کند و در حقیقت دولت تنها ۱۰ همت اوراق را برای سرمایه گذاری خود در اختیار دارد و حدود ۴۰۰ همت اوراق در گذشته فروخته شده که در این دولت باید سالانه پرداخت شود و با این نگاه به بودجه به این جمع بندی می رسیم که در بودجه سال ۱۴۰۲ چند تغییر اساسی به وجود آمده است.

    حاجی بابائی تصریح کرد: بحث تبصره ۱۴ که بارها در خصوص آن بحث و گفت وگو شد و گفته شد ۶۳۶ همت برای آن اختصاص داده شده است و در لایحه دولت ۴۷۰ تا بود در لایحه ۱۴۰۲، به ۸۱۰ همت رسیده است که ۱۵۰ همت آن در بودجه عمومی دیده شده و مابقی آن در بودجه شرکت های دولتی پیش بینی شده است و آنچه که مهم و اساسی است و باید به آن توجه کنیم این است که در بودجه ۱۴۰۲ تبصره ۱۸ و تبصره ۱۶ که در بودجه ۱۴۰۱، ۴۶۴ همت بود در بودجه ۱۴۰۲ به ۲۰۰ همت تغییر پیدا کرد یعنی تبصره ۱۶ با ۲۰۰ همت و ۱۰۵ همت نیز از تبصره ۱۶ به تبصره ۱۸ رفته برای اشتغال و این نشان می دهد که در سال ۱۴۰۲ دولت به دنبال کنترل تورم و نقدینگی است تا ضریب جینی را کاهش دهد.

    نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس، تاکید کرد: تحقق بودجه به این معنا نیست که کسری ندارد اما کسری تعریف دارد یعنی شما اگر ۱۵۰ همت از صندوق توسعه بردارید این در واقع کسری است، همچنین اگر اوراق فروخته شود در واقع کسری است و بحث از این است که منابع عمومی دولت چه از طریق صندوق چه از طریق اموال و فروش نفت تحقق پیدا می کند.

    لینک کوتاه (کلیک کنید): https://sobhemajles.ir/?p=2968

    ارسال دیدگاه

    نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.

    نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.

    نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

    دیدگاهتان را بنویسید

    ایمیل شما منتشر نخواهد شد. موارد ضروری علامتگذاری شده اند *

    نظر شما دریافت شد و پس از بررسی منتشر خواهد شد.

    صبح مجلس
  • تمامی حقوق مادی و معنوی محفوظ است. | پایگاه تحلیلی خبری صبح مجلس