×

شورای نگهبان اعلام کرد مجلس نمی‌تواند برای شورا نگهبان و مجمع تشخیص درباره شفافیت قانون گذاری انجام دهد

محمدصالح جوکار رئیس کمیسیون شورا‌ها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی درباره آخرین وضعیت طرح شفافیت قوای سه‌گانه، نهاد‌ها و سایر دستگاه‌ها، اظهار کرد: موضوع شفافیت یکی از مواردی بود که مطالبات مردمی داشت که آرا نمایندگان باید شفاف باشد در این راستا طرح شفافیت قوای سه‌گانه تدوین و در دستورکار قرار گرفت.

  • 9 دی 1402
  • 0
  • شورای نگهبان اعلام کرد مجلس نمی‌تواند برای شورا نگهبان و مجمع تشخیص درباره شفافیت قانون گذاری انجام دهد

    به گزارش صبح مجلس، محمدصالح جوکار رئیس کمیسیون شورا‌ها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی درباره آخرین وضعیت طرح شفافیت قوای سه‌گانه، نهاد‌ها و سایر دستگاه‌ها، اظهار کرد: موضوع شفافیت یکی از مواردی بود که مطالبات مردمی داشت که آرا نمایندگان باید شفاف باشد در این راستا طرح شفافیت قوای سه‌گانه تدوین و در دستورکار قرار گرفت.

    وی افزود: طبق این طرح همه قوا شفاف می‌شوند از جلسات هیئت و کمیسیون‌های دولت، احکامی که در قوه قضائیه صادر می‌شود، البته استثنا‌هایی هم در این طرح قائل شده است و آنچه که منافع و امنیت ملی را به خطر می‌اندازد، ممنوع است.

    رئیس کمیسیون شورا‌های مجلس درباره اهمیت طرح شفافیت قوای سه‌گانه، گفت: این کاری که شده کار خیلی خوبی بود که می‌تواند جلوی فساد را در جامعه بگیرد و بر اساس آن مردم در جریان امور قرار گرفته و بر اتفاقات نظارت داشته باشند.

    پول هفت روز فروش نفت، زیرساخت‌های سیستان‌وبلوچستان را متحول می‌کند بیشتر بخوانید: پول هفت روز فروش نفت، زیرساخت‌های سیستان‌وبلوچستان را متحول می‌کند

    جوکار در خصوص روند بررسی این طرح در مجلس خاطرنشان کرد: این طرح در مجلس تصویب شد و پس از آن چندین نوبت رفت و برگشت به شورای نگهبان داشت و نهایتا مجلس بر نظر خود اصرار کرد و طرح به مجمع تشخیص مصلحت نظام رفت و مجمع طرح را به مصلحت ندانست در نهایت به مجلس برگشت خورد و در جلسه کمیسیون شورا‌ها برخی از مفاد آن اصلاح شد.

    وی اظهار کرد: آنچه که شورای نگهبان اعلام کرد مجلس نمی‌تواند برای شورا و مجمع با توجه به اینکه این ۲ نهاد آیین‌نامه داخلی دارند قانون گذاری انجام دهد لذا این موارد در طرح اصلاح شد و این ۲ نهاد باید خودشان تصمیم بگیرند که شفاف باشند؟

    نماینده مردم یزد در مجلس اظهار کرد:طبق مصوبه کمیسیون شورا‌ها یک کار گروه ۶ نفره از قوا تشکیل می‌شود تا درباره اینکه چه موضوعاتی به منافع ملی خدشه وارد می‌کند که منتشر نشود و ما بقیه آن انتشار یابد./ پایان پیام

    لینک کوتاه (کلیک کنید): https://sobhemajles.ir/?p=13093

    ارسال دیدگاه

    نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.

    نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.

    نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

    دیدگاهتان را بنویسید

    ایمیل شما منتشر نخواهد شد. موارد ضروری علامتگذاری شده اند *

    نظر شما دریافت شد و پس از بررسی منتشر خواهد شد.

    صبح مجلس
  • تمامی حقوق مادی و معنوی محفوظ است. | پایگاه تحلیلی خبری صبح مجلس