×

سفر رییس‌جمهور به آفریقا به شناخت از بازارها کمک می‌کند

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی سفر رئیس جمهور به آفریقا را گامی در جهت بازیابی موقعیت آفریقا در سیاست خارجی ایران دانست و گفت: سفر رئیس جمهور به آفریقا به شناخت بهتر ایران از بازارهای آفریقایی کمک می‌کند و تجار ایرانی هم می‌توانند متوجه ظرفیت‌های آفریقا شود.

  • 22 تیر 1402
  • 0
  • سفر رییس‌جمهور به آفریقا به شناخت از بازارها کمک می‌کند

    به گزارش صبح مجلس، با اشاره به سفر رئیس جمهور به آفریقا اظهار کرد: در ابتدای انقلاب اسلامی از منظر توجه به محرومان و کشورهای در حال توسعه، توجهی به قاره آفریقا وجود داشت که در مقاطعی کمرنگ شد؛ سفر رئیس‌جمهور به آفریقا بعد از ۱۱ سال به عنوان اولین سفر مقام ارشد کشورمان گامی در جهت بازیابی موقعیت آفریقا در سیاست خارجی ایران به شمار می‌آید.

    وی ادامه داد: در دوره اخیر گام‌هایی برای تقویت جایگاه آفریقا برداشته شده و افرادی از رایزنان و بازرگانان به این منطقه اعزام شدند. در عین حال مراکز تجاری جدیدی در کشورهای آفریقایی باز شد اما همچنان کمبودهایی وجود دارد.

    وی نبود خط روشن ارتباطی از مسیر دریا و سایر مسیرها با کشورهای آفریقایی را از جمله کمبودها برشمرد و گفت که باید در این سفر درباره این موضوع گفت‌وگو شود.

    این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که «بازار آفریقا برای محصولات ایرانی مناسب است»، گفت: ما از گذشته صادرکننده بخشی از محصولات صنعتی و نیمه صنعتی تولید شده در ایران همچون تراکتور و خودروهای ایرانی بودیم که در برخی از کشورهای افریقایی مورد استقبال قرار می‌گرفت. برخی از محصولات مواد غذایی ایران هم بازار خوبی در آفریقا دارد در عین حال می‌توان از ظرفیت کشت ارزان در ایران برای کشت فرازمینی استفاده کرد؛ لذا زمین‌هایی در برخی از کشورهای آفریقایی می‌تواند در اختیار شرکت‌های بزرگ کشاورزی قرار گیرد تا محصولات مورد نیاز ایران را تولید کرده و به کشورمان وارد شود.

    عمویی ادامه داد: همچنین بازار مواد غذایی ایران وابسته به برخی موادی همچون قهوه و کاکائو است که منحصرا در آفریقا تولید می‌شود و ظرفیت تولیدی خوبی دارد براین اساس سفر رئیس جمهور به شناخت بهتر ایران از بازارهای آفریقا کمک کرده و در عین حال تجار ایرانی می‌توانند متوجه ظرفیت آفریقا برای تامین مواد اولیه یا صادرات محصولات خود شود.

    گزینه های نهایی برای ریاست ودادستانی دیوان محاسبات انتخاب شدند بیشتر بخوانید: گزینه های نهایی برای ریاست ودادستانی دیوان محاسبات انتخاب شدند

    وی ابزار امیدواری کرد که این سفر دستاوردهای مفیدی برای تامین منافع ملی کشور از جمله ارتقاء سطح مبادلات تجاری داشته لذا ما از فعال سازی سیاست خارجی کشور جهت تنوع بخشی به شرکای ایرانی استقبال می‌کنیم.

    سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این‌که «سفرهای مقامات کشور راهگشای فعالیت‌های تجاری خواهد بود»، ادامه داد: باید در این‌گونه سفرها به ظرفیت بخش خصوصی توجه کرد که بخش زیادی از تجارت ایران را شامل می‌شود. همراه و فراهم کردن زمینه گفت‌وگوی مستقیم شرکت‌های بخش خصوصی می‌تواند باعث ارتقاء تجارت خارجی و نهایتا تامین بیشتر منافع اقتصادی برای مردم‌مان شود.

    منبع:ایسنا 

    انتهای پیام 

    لینک کوتاه (کلیک کنید): https://sobhemajles.ir/?p=7121

    ارسال دیدگاه

    نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.

    نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.

    نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

    دیدگاهتان را بنویسید

    ایمیل شما منتشر نخواهد شد. موارد ضروری علامتگذاری شده اند *

    نظر شما دریافت شد و پس از بررسی منتشر خواهد شد.

    صبح مجلس
  • تمامی حقوق مادی و معنوی محفوظ است. | پایگاه تحلیلی خبری صبح مجلس