×

سرمایه در اختیار بانکها اگر در مسیر تولید نباشد فسادزاست

رییس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس گفت: اگر سرمایه مردم که در اختیار بانکها قرار می‌گیرد در مسیر تولید کشور هدایت نشود، فساد زاست و تا گذشته به دلیل مقاومت و عدم ارائه شفاف اطلاعات از سوی بانک ها، کسی از این موضوع اطلاع چندانی نداشت.

  • ۲۰ تیر ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۰
  • ۰
  • سرمایه در اختیار بانکها اگر در مسیر تولید نباشد فسادزاست

    به گزارش صبح مجلس، حجت الاسلام نصرالله پژمانفر رییس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی در مراسم بزرگداشت روز ملی صنعت و معدن در مشهد افزود: برای مشخص شدن تخلفات بانک ها نور افکنی در فضای تاریکخانه آنها انداختیم و متوجه شدیم بیشتر تسهیلات بانکی به خود بانک‌ها و شرکت های زیر مجموعه آنها واگذار می‌شود و در مسیر سفته بازی، خرید زمین و دلار هزینه می‌شود.

    وی ادامه داد: تلاش‌ شد تا بدانیم بانک‌ها تسهیلات کلان بالای ۱۰۰ میلیارد تومان خود را به کجا پرداخت می‌کنند و بانک‌ها آن را محرمانه اعلام می‌کردند در حالی که در قانون بودجه ۱۴۰۱ بانک مرکزی و بانک‌ها موظف شدند هر سه ماه یک بار گزارش فعالیت‌ خود را به کمیسیون اصل ۹۰ ارائه دهند.

    نماینده مردم مشهد گفت: در سال جاری قانون بانک ها اصلاح شد تا تسهیلات بالای ۵۰ میلیارد تومان مبنای تهیه گزارش قرار گیرد زیرا متاسفانه سرمایه و دارایی‌های مردم در خطر و آسیب قرار دارد.

    پژمانفر اظهار کرد: اگر سرمایه مردم که در اختیار بانکها قرار می‌گیرد در مسیر تولید کشور هدایت نشود، فساد زاست و تا گذشته به دلیل مقاومت و عدم ارائه شفاف اطلاعات از سوی بانک ها، کسی از این موضوع اطلاع چندانی نداشت.

    او ادامه داد: تلاش ما بر این است تا این فضا متحول شود و هر سرمایه‌ای که در مسیر تولید باشد، از آن حمایت شود و برای سرمایه‌ای که در مسیر تولید قرار ندارد ایجاد خطر کنیم.

    نماینده مشهد در مجلس شورای اسلامی گفت: در آینده رفتار بانک‌ها با توجه به این موضوع تغییر خواهد کرد و حتی سعی شده است تا تسهیلات خرد نیز در خدمت مردم باشد و بر همین اساس از سال آینده تسهیلات خرد نیاز به ضامن نداشته باشد.

    پژمانفر تاکید کرد: اگر تسهیلات در مسیر تولید قرار بگیرد موجب توسعه خواهد بود واگر نه موجب رکود می‌شود.

    وی افزود: موضوع انرژی برق در تابستان و گاز در زمستان موجب چالش برای صنایع شهر مشهد شده است و این در حالی است که قرارداد فاینانسی با چین برای تقویت ایستگاه‌های پست‌ برق از دولت نهم وجود داشت که پیگیری نشده بود.

    پژمانفر اظهار کرد: کمیسیون اصل ۹۰ به این موضوع ورود کرد و با همراهی بانک مرکزی قرار شد بتوانیم مشکل برق صنایع در شهر مشهد تا حدودی حل شود.

    وی افزود: از سوی دیگر در شرق و شمال شرق کشور سوخت به صورت ریلی و یا توسط کامیون‌ها از جاده به مشهد منتقل می‌شود و در این خصوص پیگیری خط انتقال انرژی و سوخت با حضور وزرای نفت و راه و شهرسازی مورد بررسی قرار گرفت.

    دچار خودتحریمی بزرگی هستیم

    در ادامه این مراسم نماینده کاشمر در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: هم اکنون ما دچار خود تحریمی بزرگی هستیم و این در حالی است که بیش از ۶۰ هزار میلیارد تومان کالا در انبار سازمان اموال تملیکی وجود دارد.

    حجت الاسلام جواد نیک بین افزود: ماشین آلات معدنی بسیاری در سازمان اموال تملیکی بیش از ۲۰ سال است که مانده است و این موضوع به دلیل سیاست‌گزاری غلط هنوز هم ادامه دارد و باید برای آن کاری کرد.

    وی ادامه داد:چون یک شرکت داخلی می‌تواند ماشین آلات معدنی تولید کند بسیاری از ماشین آلات خارجی در گمرک ها دپو شده اند و این درحالی است که شرکت‌های داخلی ‌توان این حجم تولید را ندارند.

    نماینده کاشمر در مجلس شورای اسلامی گفت: مجلس واردت خودرو را سال گذشته و امسال تصویب کرد و اگر دولت بخواهد کمبود ارز در کشور را تامین کند راهکارش این است که از آزمون و خطا بپرهیزد.

    نیک بین افزود: باید خودروسازان در کشور مجبور به رقابت شوند و این در حالی است که برخی خودرو را در زمره کالاهای راهبردی قرار داده اند و این در حالی است که بخش غذا- دارو و امنیت و صنایع دفاعی، حوزه راهبردی کشور ماست و اگر در بقیه صنایع وابسته هم بشویم اتفاقی رخ نخواهد داد.

    وی ادامه داد: اگر بخواهیم ارز کشور را تامین کنیم باید به همه مردم اجازه داده شود تا طبق قانون مجلس خودرو وارد کنند و بتوانند در داخل کشور آن را به فروش برسانند ولی شرط آن این است که ارز را از خارج کشور تامین کنند و سپس از محل فروش خودرو در داخل کشور سرمایه گذاری صورت پذیرد تا اشتغال و رفاه مردم بیشتر ‌شود.

    انتهای پیام

    لینک کوتاه (کلیک کنید): https://sobhemajles.ir/?p=7013

    ارسال دیدگاه

    نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.

    نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.

    نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

    دیدگاهتان را بنویسید

    ایمیل شما منتشر نخواهد شد. موارد ضروری علامتگذاری شده اند *

    نظر شما دریافت شد و پس از بررسی منتشر خواهد شد.

    صبح مجلس
  • تمامی حقوق مادی و معنوی محفوظ است. | پایگاه تحلیلی خبری صبح مجلس