×

دولت به حوزه اقتصاد، سیاست خارجی و انرژی به پیشرفت کشور شتاب بخشیده است

رییس کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه اقدامات دولت در اقتصاد، سیاست خارجی و انرژی سبب افزایش شتاب پیشرفت کشور شد، گفت: ادامه روند موفق دولت سیزدهم سبب خواهد شد با کارنامه موفقی ۲ سال باقی مانده را به پایان برساند.

  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۵
  • ۰
  • دولت به حوزه اقتصاد، سیاست خارجی و انرژی به پیشرفت کشور شتاب بخشیده است

    به گزارش مجلس فوری، حجت الاسلام نصرالله پژمانفر رییس کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی، با اشاره به سالگرد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و انتخاب آیت الله رئیسی به عنوان منتخب ملت در ارزیابی خود از عملکرد دولت ئی اظهار داشت: یکی از اقدامات مهمی که دولت سیزدهم در این ۲ سال به سرانجام رساند، عدم استقراض از بانک مرکزی بود تا رشد نقیدنگی که اثر مستقیم در تورم دارد، کاهش یابد.

    رییس کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی افزود: دولت در این ۲ سال در افزایش تولید گندم و رشد تولید برق گام‌های مهمی برداشت تا آنجا که حتی برق به برخی از کشورها صادر شد.

    نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس یادآور شد: دولت سیزدهم در اوج شیوع کرونا به بهترین شکل ممکن نسبت به مهار این ویروس اقدام کرد تا آنجا که واکسیناسیون بیشتر مردم انجام شد و حتی مرگ و میر ناشی از این ویروس به حدود صفر رسید.

    وی با اشاره دیپلماسی موفق دولت سیزدهم در روابط خارجی تصریح کرد: عضویت در سازمان شانگهای و تلاش برای پیوستن به بریکس در کنار تدوین برنامه های جامع همکاری با کشورهای مختلف از جمله روسیه، توسعه همکاری با چین و احیای روابط با عربستان در کارنامه دولت سیزدهم ثبت شده است.

    این نماینده مجلس با بیان اینکه تبادل گازی ایران و ترکمنستان و نیز جمهوری آذربایجان پس از پنج سال توقف، در دولت سیزدهم به امضاء رسید، گفت: از نظر اقتصادی این توافق دارای اهمیت بسیاری است که نشان می‌دهد سیاست دولت سیزدهم در گسترش همکاری‌ها با همسایگان مؤثر واقع شده است.

    پژمانفر با اشاره به راه اندازی کریدور شمال – جنوب از روسیه تا هند به صورت زمینی و ریلی بعد از ۲۲ سال تصریح کرد: برنامه کشور ترانزیت ۲۰ میلیون تنی در کوتاه‌مدت (یک‌سال) و ترانزیت ۵۰ میلیون تنی در بلندمدت با درآمدزایی ۵۰ میلیارد دلار است و توسعه زیرساخت‌ها و همچنین تسهیل قوانین، دستیابی به این درآمد را ظرف چند سال آینده عملیاتی کند که دولت به خوبی در این راه گام‌های مهم و اساسی برداشت.

    وی با بیان اینکه عضویت دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان همکاری شانگهای از بزرگترین و مهمترین دستاوردهای دولت در ۲ سال اخیر است، تصریح کرد: شانگهای یکی از وسیع‌ترین و ثروتمندترین سازمان‌های منطقه‌ای جهان است و نقش بسیار مهمی در مناسبات تجاری و امنیتی جهان بازی می‌کند و عضویت دائم ایران در این سازمان فرصت‌های بسیاری برای کشور ازجمله در زمینه اقتصادی ایجاد خواهد کرد تا در عمل تحریم‌ها بی اثر شوند.

    این نماینده مجلس با اشاره به رشد مبادلات اقتصادی ایران و تاجیکستان عنوان کرد: در دولت نهم و دهم سطح مبادلات اقتصادی بین ایران و تاجیکستان از رشد خوبی برخوردار بود ولی در دولت های یازدهم و دوازدهم کاهش یافت. ولی با آغاز دولت سیزدهم و تلاش‌ها برای ارتقای روابط با کشورهای همسایه، سطح مبادلات اقتصادی ۲ کشور بیش از ۳۰۰ درصد رشد داشت.

    رییس کمیسیون اصل نود مجلس، جهش صادرات نفت خام و میعانات گازی کشور و دستیابی به رکورد بالاترین میزان صادرات از سال ١٣٩٧ را از دیگر دستاوردهای مهم دولت سیزدهم برشمرد و گفت: دولت توانست در خط مقدم جنگ اقتصادی و بالاترین تحریم‌هایی که بر این صنعت اعمال می شد، نسبت به فروش نفت و مواد حاصل از پتروشیمی به بهترین شکل ممکن اقدام کند.

    وی ادامه داد: همچنین افزایش میزان صادرات محصولات صنعتی کشور نسبت به سال گذشته نشان دهنده عزم دولت برای کاهش خام فروشی و نگاه مثبت به صادرات است.

    این نماینده مجلس با اشاره به اجرایی شدن طرح رتبه‌بندی معلمان که در مجلس تصویب و بعد از ۱۱ سال به صورت قانون به اجرا درآمد یادآور شد: قانون رتبه‌بندی فرهنگیان بر اساس سند تحول بنیادین نظام آموزشی یکی از موضوعاتی است که در جهت بهبود سطح معیشتی معلمان و هم در راستای ارتقای شایستگی حرفه‌ای معلمان است و در دولت سیزدهم اجرایی آن در دستور کار قرار گرفت.

    پژمانفر ادامه داد: حذف ارز رانتی ۴۲۰۰ تومانی و رفع موانع تولید که مانع بزرگی بر سر راه کسب و کارها بود همراه با تسهیل صدور مجوز کسب و کارها و فعال شدن پایگاه ملی مجوزها یکی از اقدامات مهم دولت بود که در تحقق شعار سال که از تاکیدات رهبر معظم انقلاب بود، تاثیر فراوانی داشت.

    منبع: ایرنا

    انتهای پیام

    لینک کوتاه (کلیک کنید): https://sobhemajles.ir/?p=5664

    ارسال دیدگاه

    نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.

    نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.

    نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

    دیدگاهتان را بنویسید

    ایمیل شما منتشر نخواهد شد. موارد ضروری علامتگذاری شده اند *

    نظر شما دریافت شد و پس از بررسی منتشر خواهد شد.

    صبح مجلس
  • تمامی حقوق مادی و معنوی محفوظ است. | پایگاه تحلیلی خبری صبح مجلس