×

در کمتر از دو سال و نیم معادل این ده سال پرتاب فضایی صورت گرفته است

رئیس کمیته دانش‌بنیان و اقتصاد دیجیتال مجلس، گفت: برای اولین بار با پرتاب صورت گرفته به مدار ۷۵۰ کیلومتری دست پیدا کردیم؛ تا پیش از این، تزریق موفق به مدار ۵۰۰ کیلومتری داشتیم که آن هم در این دولت به دست آمده است.

  • ۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۷
  • ۰
  • در کمتر از دو سال و نیم معادل این ده سال پرتاب فضایی صورت گرفته است

    به گزارش صبح مجلس، مجتبی توانگر در خصوص پرتاب ماهواره ثریا با استفاده از نسل جدید ماهواره بر قائم ۱۰۰ و قرار گیری آن در مدار ۷۵۰ کیلومتری، گفت: ماهواره بر قائم ۱۰۰، ماهواره بومی ثریا که از سری ماهواره های تحقیقاتی SRI ساخت پژوهشگاه فضایی ایران محسوب می‌‍شود را با موفقیت در مدار ۷۵۰ کیلومتری زمین قرار داد تا رکورد جدیدی از نظر ارتفاع پرتاب ماهواره در کشور به ثبت برسد.

    نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه ماهواره بر قائم ۱۰۰ با استفاده از سوخت جامد این توانایی را دارد تا اجرامی با وزن کمتر از ۱۰۰ کیلوگرم را تا مدار حدود ۵۰۰ کیلومتر حمل کند، ادامه داد: باید توجه کرد این ماهواره بر در سومین پرتاب آزمایشی خود با ثبت رکورد جدیدی در پرتاب های بومی توانست با موفقیت ماهواره ثریا با جرم حدود ۵۰ کیلوگرم را در مدار ۷۵۰ کیلومتر دایروی قرار دهد.

    رئیس کمیته دانش‌بنیان و اقتصاد دیجیتال مجلس با تاکید بر اینکه بر اساس گزارش‌های دریافتی از ماهواره عملیات تزریق در مدار به خوبی و با دقت انجام شده است، عنوان کرد: با پرتاب این ماهواره تحقیقاتی بسیاری از زیرسیستم های توسعه یافته شده توسط پژوهشگاه فضایی ایران نیز در شرایط تست مداری قرار میگیرند و راه برای توسعه سریع صنعت فضایی بومی ایران هموارتر می شود. ضمن اینکه این پرتاب قدمی مهم در راستای افزایش توانمندی تزریق ماهواره در مدارهای بالاتر محسوب می شود.

    وی با بیان اینکه برای اولین بار با پرتاب صورت گرفته به مدار ۷۵۰ کیلومتری دست پیدا کردیم؛ تا پیش از این، تزریق موفق به مدار ۵۰۰ کیلومتری داشتیم که آن هم در این دولت به دست آمده است، گفت:باید این نکته را در نظر گرفت تا پیش از این دولت پرتاب موفق در ۵۰۰ کیلومتر و بالاتر نداشته ایم و برای اولین بار ماهواره بر سوخت جامد سه مرحله ای که فناوری بسیار بالایی دارد استفاده شد و تنها پنج کشور چنین چنین فناوری در اختیار دارند.

    توانگر با اشاره به اینکه این دهمین پرتاب فضایی در دولت سیزدهم بود که معادل ده سال قبل از آن است، ادامه داد: از سال ۹۰ تا ۱۴۰۰ ده پرتاب فضایی داشتیم و در کمتر از دو سال و نیم معادل این ده سال پرتاب صورت گرفته است./ پایان پیام

    لینک کوتاه (کلیک کنید): https://sobhemajles.ir/?p=13556

    ارسال دیدگاه

    نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.

    نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.

    نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

    دیدگاهتان را بنویسید

    ایمیل شما منتشر نخواهد شد. موارد ضروری علامتگذاری شده اند *

    نظر شما دریافت شد و پس از بررسی منتشر خواهد شد.

    صبح مجلس
  • تمامی حقوق مادی و معنوی محفوظ است. | پایگاه تحلیلی خبری صبح مجلس