×

در نهایت شگفتی، دولت بودجه یک درصد حوزه زنان و خانواده را در لایحه بودجه امسال حذف کرده است/ تلاش خواهیم کرد این حکم را احیا کنیم

رئیس فراکسیون زنان مجلس با انتقاد از حذف موضوع اختصاص یک درصد بودجه دستگاه‌ها به حوزه زنان و خانواده در لایحه بودجه ۱۴۰۳، گفت: در برنامه هفتم تلاش کردیم حکمی را برای ارتقاء ساختار حکمرانی حوزه زنان و خانواده در نظر بگیریم و در حال حاضر هم تلاش خواهیم کرد بودجه یک درصد حوزه زنان و خانواده را احیا کنیم تا این دو بخش ساختار و بودجه در کنار هم بتوانند در حل مسائل زنان و خانواده مؤثر باشند.

  • ۱۸ آذر ۱۴۰۲ - ۲۱:۴۶
  • ۱
  • در نهایت شگفتی، دولت بودجه یک درصد حوزه زنان و خانواده را در لایحه بودجه امسال حذف کرده است/ تلاش خواهیم کرد این حکم را احیا کنیم

    به گزارش صبح مجلس، فاطمه قاسم پور با اظهار تأسف از حذف بودجه یک درصد حوزه زنان و خانواده در لایحه بودجه ۱۴۰۳ ارسالی از سوی دولت، گفت: سال گذشته با تلاش مجلس، حکم مربوط به بودجه حوزه زنان و خانواده تدقیق و قوی شد و طبق آن مقرر شد دستگاه‌های اجرایی یک درصد از بودجه‌های هزینه‌ای خود را به موضوعات مرتبط با حوزه زنان و خانواده اختصاص دهد این حکم، حکمی راهگشا و تحولی در حوزه زنان بود که انتظار داشتیم در لایحه بودجه ۱۴۰۳ دولت مجدد آن را تکرار کند اما متأسفانه کاملاً حذف شده است.

    قاسم‌پور ادامه داد: در سال‌های گذشته بودجه ۰٫۲۵% در چند سال متوالی به حوزه زنان اختصاص یافت و برای مدت زمان طولانی این بودجه اندک نیز در قوانین بودجه سنواتی حذف شد و سال گذشته تلاش شد برای اولین‌بار بودجه یک درصد را به حوزه زنان اختصاص دهیم و این اتفاق هم افتاد و چند موضوع نظیر توانمندسازی زنان سرپرست خانوار، توانمندسازی دختران آسیب‌دیده و در معرض آسیب، کارآفرینی زنان، ورزش و سلامت زنان، مشاوره خانواده را نیز در قانون مشخص کردیم.

    وی افزود: اگرچه نظارت‌هایی که در این مدت بر نحوه هزینه‌کرد این بودجه داشتیم حاکی از عدم اهتمام قاطبه دستگاه‎‌‎ها بود اما در هر صورت دستگاه‌هایی که به دنبال کار در این عرصه‌های بودند، این بودجه را مدنظر قرار دادند ضمن آن ‌که در هر صورت بودجه یکی از ارکانی است که در پیشبرد سیاست‌ها و تعریف اقدامات و فعالیت‌ها کمک‌کننده است در واقع این بودجه یک درصد در صورت برنامه‌ریزی دقیق و پیگیری دستگاه‌ها می‌تواند ثمرات بسیار قابل توجهی داشته باشد و با این وجود در نهایت شگفتی شاهد هستیم، دولت این حکم را به طور کل در لایحه بودجه امسال حذف کرده است.

    در لایحه بودجه ۱۴۰۳ حکم مجزایی برای حوزه زنان و خانواده و موضوعات مرتبط دیده نشده است

    عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با اشاره به سایر بخش‌های لایحه دولت،گفت: علاوه بر حذف این حکم، در سایر بخش‌ها نیز حکم مجزایی برای حوزه زنان و خانواده و موضوعات مرتبط دیده نشده و صرفاً اندک توجهی به حوزه جمعیت شده است که البته در این زمینه هم شاهد کم‌کاری هستیم.

    قاسم‌پور یادآور شد: در مجلس تمام تلاش خود را خواهیم کرد که ضمن اصلاح دقیق سایر احکام لایحه، حکم مربوط به بودجه یک درصد را احیا و در قانون بودجه ۱۴۰۳ به تصویب برسانیم و امیدوارم این امر محقق شود.

    رئیس فراکسیون زنان و خانواده مجلس شورای اسلامی با اشاره به اهمیت ساختار و بودجه گفت: در حکمرانی هر عرصه‌ای از جمله عرصه زنان و خانواده، قدرت ساختار و بودجه دو بالی هستند که می‌توانند در پیشبرد سیاست‌ها مؤثر باشند و هر کدام از این دو بال که ضعیف باشند، به طور قطع حرکت را سخت خواهند کرد.

    عضو کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه ادامه داد: در مصوبه مجلس در برنامه هفتم توسعه سعی کردیم حکمی را برای ارتقاء ساختار حکمرانی حوزه زنان و خانواده در نظر بگیریم. الان هم تلاش خواهیم کرد علبرغم بی‌توجهی دولت در حذف بودجه یک درصد حوزه زنان، این بودجه را احیا کنیم تا این دو بخش ساختار و بودجه در کنار هم بتوانند در حل مسائل زنان و خانواده مؤثر باشند./ پایان پیام

    لینک کوتاه (کلیک کنید): https://sobhemajles.ir/?p=12669

    ارسال دیدگاه

    نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.

    نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.

    نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

    دیدگاهتان را بنویسید

    ایمیل شما منتشر نخواهد شد. موارد ضروری علامتگذاری شده اند *

    نظر شما دریافت شد و پس از بررسی منتشر خواهد شد.

    1 نظر

    1. لیلا گفت:

      هیچ چیزی از دولت مردمی ابراهیم رئیسی غیرممکن نیست

    صبح مجلس
  • تمامی حقوق مادی و معنوی محفوظ است. | پایگاه تحلیلی خبری صبح مجلس