×

خرید خانه ۵۰ متری برای مردم تبدیل به یک آرزو شده/ آمار دولت درباره تولید مسکن ساختگی است

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی ضمن اشاره به عدم توانایی اقشار مختلف جامعه برای خرید خانه، گفت: در حال حاضر خرید یک‌خانه ۵۰ متری در یک منطقه معمولی تبدیل به یک آرزو شده است.

  • ۲۴ مهر ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۳
  • ۰
  • خرید خانه ۵۰ متری برای مردم تبدیل به یک آرزو شده/ آمار دولت درباره تولید مسکن ساختگی است

    به گزارش صبح مجلس، «اسماعیل حسین زهی» عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفتگو با صبح مجلس پیرامون عدم توانایی اقشار مختلف جامعه برای تهیه مسکن موردنیاز خود اظهار کرد: به دلیل شرایط بد اقتصادی که در طول چند سال اخیر با آن مواجه بوده‌ایم، بخش قابل‌توجهی از اقشار کشور به مرحله‌ای رسیده‌اند که دیگر نمی‌توانند خانه بخرند و الان این مسئله برای آنها تبدیل به یک آرزوی دست‌نیافتنی شده است.

    این عضو کمیسیون عمران تصریح کرد: در حال حاضر وضعیت اقتصادی مردم به‌گونه‌ای رقم خورده که اگر همه درآمد خود را پس‌انداز کنند، باز هم نمی‌توانند صاحب‌خانه شوند. در جریان رسیدگی به لایحه برنامه هفتم توسعه در کمیسیون تلفیق طوری برنامه‌ریزی شد که اگر فردی ۱۰۰ درصد درآمد خود را پس‌انداز کند به طور میانگین بعد از ۱۲.۵ سال می‌تواند صاحب‌خانه شود.

    او تصریح کرد: البته باید این نکته را هم یادآور شد که باتوجه‌به شرایط تورمی اقتصاد کشور و همچنین نیاز افراد به تهیه موارد حیاتی مثل خوراک، پوشاک، بهداشت، آموزش و…. نمی‌توان انتظار این را داشت که همه در آمد افراد به‌صورت کامل پس‌انداز شود؛ لذا، به نظر می‌رسد که در واقعیت مدت زمانی که فرد می‌توانند صاحب‌خانه باشد بیشتر از ۱۲.۵ سال باشد.

    حسین زهی تأکید کرد: در حال حاضر برآوردی که نمایندگان مجلس از وضعیت بازار مسکن دارند این است که خرید یک‌خانه ۵۰ متری در یک منطقه معمولی تبدیل به یک آرزو شده است.

    این عضو کمیسیون عمران مجلس در ادامه مدعی شد که توقف واردات خودرو در سال ۹۷ منجر به افزایش قیمت مسکن شد و درباره آن توضیح داد: سیر صعودی قیمت مسکن از سال ۹۷ آغاز شد، یعنی درست از زمانی که واردات خودرو ممنوع و نقدینگی موجود در این حوزه به بخش مسکن سرازیر شد.

    او افزود: تزریق نقدینگی بازار خودرو در بازار مسکن منجر به افزایش و ایجاد حباب در قیمت مسکن شد؛ اگر دقت داشته باشید از زمانی که بحث واردات خودرو مجدداً در فضای اقتصادی کشور مطرح شد، قیمت مسکن هم به سمت تعادل حرکت کرد.

    آمار دولت درباره تولید مسکن ساختگی است

    حسین زهی همچنین درباره استفاده از ابزارهای مالیاتی برای مقابله با سوداگری در بخش مسکن هم گفت: در حال حاضر نمی‌توان چندان به این رویکرد امید داشت، زیرا هنوز زیرساخت و ابزارهای لازم برای مالیات ستانی از بخش مسکن به طور کامل محقق نشده است.

    این عضو کمیسیون عمران همچنین درباره آمار تولید مسکن در کشور، اجرای قانون جهش تولید و همچنین پیشبرد طرح نهضت ملی مسکن هم توضیح داد: تاکنون گزارش‌هایی متعددی از میزان تولید مسکن در سراسر کشور توسط وزارت راه و شهرسازی به اعضای کمیسیون عمران مجلس ارائه شده است، اما بااین‌حال نمی‌توان آن آمارها را متقن و قابل‌استناد دانست، زیرا به نظر می‌رسد که گزارش‌های ارسالی از سوی دولت به نحوی ساختگی باشد.

    او تصریح کرد: الان در برخی از مراکز استان‌ها طرح نهضت ملی مسکن در حال پیگیری است، اما در سایر شهرستان‌ها هیچ اقدامی برای آن انجام نشده است. آنچه که اکنون در شهرستانی مثل خاش با آن مواجه هستم این است که تاکنون هیچ گامی در جهت پیشبرد طرح نهضت ملی مسکن و ساخت خانه برای مردم این شهرستان برداشته نشده است.

    حسین زهی در پایان تأکید کرد: دولت در راستای شفاف‌سازی آمار طرح نهضت ملی مسکن باید اطلاعات مربوط به آن را از طریق یک سامانه منسجم اعلام کند؛ تنها در این صورت است که می‌توان گزارش‌های وزارت راه و شهرسازی در مورد نهضت ملی مسکن را قابل‌استناد دانست./ پایان پیام

    لینک کوتاه (کلیک کنید): https://sobhemajles.ir/?p=11199

    ارسال دیدگاه

    نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.

    نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.

    نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

    دیدگاهتان را بنویسید

    ایمیل شما منتشر نخواهد شد. موارد ضروری علامتگذاری شده اند *

    نظر شما دریافت شد و پس از بررسی منتشر خواهد شد.

    صبح مجلس
  • تمامی حقوق مادی و معنوی محفوظ است. | پایگاه تحلیلی خبری صبح مجلس