×

حجاب و حکمرانی نو

محمدرضا پاریاب فعال سیاسی طی یادداشتی با عنوان حجاب و حکمرانی نو نوشت:  در نظام حکمرانی کشور با انبوهی از مسائل روبه­رو هستیم. مسائلی که به دلیل عدم رسیدگی و نگاه جامع به آنان، جامعه ایران را تبدیل به «جامعه مسائل حل نشده» کرده است. عدم رسیدگی صحیح به این مسائل فقدان سرمایه اجتماعی در […]

  • ۲۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۵
  • ۰
  • حجاب و حکمرانی نو

    محمدرضا پاریاب فعال سیاسی طی یادداشتی با عنوان حجاب و حکمرانی نو نوشت:  در نظام حکمرانی کشور با انبوهی از مسائل روبه­رو هستیم. مسائلی که به دلیل عدم رسیدگی و نگاه جامع به آنان، جامعه ایران را تبدیل به «جامعه مسائل حل نشده» کرده است. عدم رسیدگی صحیح به این مسائل فقدان سرمایه اجتماعی در پی خواهد داشت. چیزی که در مسائل اجتماعی و حل آنان نقش مؤثری دارد، توجه به دو وجه واقعی و ذهنی مسائل است. واقعیتی که باید وجود داشته باشد و ذهن­ها نیز باید آن را به‌عنوان مسئله به رسمیت بشناسند. همان گونه که برای خلق مسئله اجتماعی توأمان شدن وجوه عینی و ذهنی لازم است، حل مسئله اجتماعی نیز نیازمند رفع وجوه عینی و ذهنی است. مسئله وقتی نسبتاً کامل حل می­شود که واقعیت عینی مسئله رفع شده، و اذهان نیز درباره علل بروز مسئله، سازوکار شکل­گیری آن، و رفع‌شدنش اطمینان حاصل کنند. مسئله جامعه ایرانی از همین وجه دوم آغاز می­شود و این وجه است که جامعه را به انبانی از مسائل حل­نشده تبدیل می­کند. به عبارتی، همواره ابعادی ذهنی از مسائل باقی می­ماند که جامعه در خصوص آن­ها هیچ اطمینانی ندارد و بنابراین هر مسئله‌ای، حداقل از جنبه ذهنی، به انباشته مسائل پیشین اضافه می­شود. ریشه این معضل، در زوال سرمایه اجتماعی، و فقدان اعتمادپذیری نهادی جامعه است. کمتر نهادی از پس حل‌وفصل مسئله و ایجاد اطمینان از رفع علل موجب مسئله یا معرفی عامل، و اطمینان‌دادن به جامعه بر می­آید. در چنین شرایطی اتخاذ هر تصمیمی دشوار است، اما مهم­تر آن است که تصمیم­گیر بتواند به‌دوراز نگاه­های غیرتخصصی و عوامانه مسائل اجتماعی کشور را حل کند.

    در شبکه حکمرانی همواره با نظام مسائل روبرو هستیم. دو بعد اجرا و ریل­گذاری نحوه برخورد با مسائل اجتماعی از ضروریات سیاست‌گذاری تلقی می­شوند. مشهود است که نهاد سیاست‌گذار در کشور مجلس شورای اسلامی، ریل­گذاری مسائل و سیاست­های کشور را نه به‌عنوان مسئله­ای حاکمیتی بلکه با رویکردی اجتماعی و دغدغه­ای مورد تفقد و بررسی قرار دهد. اخیراً ریاست مجلس در دو مسئلهٔ اساسی کشور به‌صورت جدی ورود کرده و به طور ساختارمند بدان پرداخته است.

    مقوله حجاب شاید به‌عنوان چالشی­ترین مسئله اجتماعی که به اقدامات و گفتارهای شتاب­زده و غیراصولی برخی از نهادها و افراد منتسب به حاکمیت در اذهان عمومی وجهه سیاسی به خود گرفت تا یک مسئله اجتماعی. اگر حجاب را در پیوستار واقعیت و ذهن قرار بدهیم، بی­شک از لحاظ ذهنی در حال تبدیل‌شدن به یک امر سیاسی و در واقعیت یک مسئله و نظم اجتماعی است. همانطور که در ابتدای نوشتار عنوان شد، حل مسئله اجتماعی متضمن توأمان شدن وجوه عینی و ذهنی آن است. وجه عینی حجاب را شاید بارهاوبارها با عملکرد و گفتارهای افراد و نهادهای مرتبط به طور موقت حل شده دانسته­اند. ولی آنچه که مقوله حجاب را از لحاظ ذهنی مبدل به بحران و امر سیاسی کرده، همچنان در سطح جامعه یک معمای لاینحل تلقی می­شود. عملکرد دکتر قالیباف ریاست قوه مقننه، در مورد ورود ساختارمندانه به مسئله حجاب وجه ذهنی حجاب را از امر سیاسی و حاکمیتی به سمت نظم اجتماعی سوق داده است. حجاب را نه از حیث یک امر سیاسی و حاکمیتی بلکه به‌عنوان یک ضرورت برای ایجاد و تثبیت نظم اجتماعی در کشور، باید به‌عنوان یک ارزش، نظام هنجاری را در کشور ساماندهی کند. شاید ابتکاری­ترین اقدام در مسیر حل مسئله حجاب توسط مجلس شورای اسلامی به ریاست محمدباقر قالیباف انجام پذیرفت. نه هیاهوی افراطی­ها و نه اظهارنظرهای غیرتخصصی، هیچ یک در بررسی فرایند حجاب نقشی نداشتند.

    حال با این اوصاف ارتباط حکمرانی نو و مقوله حجاب را می­توان در چند سرفصل تعیین کرد:
    ۱- حکمرانی نو درواقع نظامی از راهکارهاست و نه اجبارها. تحرکات اخیر ریاست مجلس درواقع با دید تخصص­گرایی و جامعیت اندیشی مسئله حجاب را در قالب سیاست و قانون واکاوی نموده است.
    ۲- در حکمرانی نو به‌مانند مسئله حجاب، سطح مسئله به دیدگاه تحلیل­گر بستگی دارد.
    ۳- مسائل بخصوص در عرصه سیاست­گذاری، ارتباط متقابلی با یکدیگر دارند. نمی­توان مسائل را منفک از یکدیگر مورد بررسی قرارداد.
    ۴- در حکمرانی نو، فرصت برای آزمون‌وخطا وجود ندارد. نمی­توانیم مسئله حجاب را با یک راهکار اشتباه به مرحله بحران برسانیم، اگر حل نشد بازگردیم و از نو شروع کنیم.

    لینک کوتاه (کلیک کنید): https://sobhemajles.ir/?p=9099

    ارسال دیدگاه

    نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.

    نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.

    نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

    دیدگاهتان را بنویسید

    ایمیل شما منتشر نخواهد شد. موارد ضروری علامتگذاری شده اند *

    نظر شما دریافت شد و پس از بررسی منتشر خواهد شد.

    صبح مجلس
  • تمامی حقوق مادی و معنوی محفوظ است. | پایگاه تحلیلی خبری صبح مجلس